כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

המאבק מול מד"א מחריף: "איחוד הצלה" יפעילו אמבולנס ללא תשלום

המאבק בין ארגוני ההצלה, שבחודשים האחרונים שב להסעיר את מתנדבי הארגונים, עולה שלב - באיחוד הצלה הודיעו כי בעקבות הצעדים שנוקט מד"א מולם, הם יחלו בפינוי פצועים באמבולנסים, וללא תשלום • כנסו כדי להבין מי נגד מי - ולמה?

המאבק מול מד"א מחריף: "איחוד הצלה" יפעילו אמבולנס ללא תשלום
יחצ

העימות בין ארגוני החירום מגיע לעימות חזיתי: כיום, במד"א מחזיקים כמעט בבלעדיות בכל הארץ על פינוי פצועים לבתי חולים, אבטחות אירועים, העברות לבתים ובתי חולים ועוד, עליהם גובים במד"א בין 350 ל-850 שקלים. במסגרת המאבק, באיחוד החלה הודיעו כי יתחילו לבצע פינויים לבתי החולים ללא עלות, למחייגים למוקד 1221 של איחוד הצלה.

המאבק בין הארגונים נמשך עוד מאז הקמת "איחוד הצלה" ואף לפני כן. תחילה, מד"א העביר מידע גם לכונני איחוד הצלה (עוד מימי 'הצלה ישראל'), בשנים האחרונות המתחים בין הנהלת הארגונים החריפו, ובמד"א הפסיקו להעביר מידע על מקרי חירום למי שמוגדר כונן איחוד הצלה, מאחר ולדבריהם הם אינם מוסמכים להעביר מידע רפואי למי שהם אינם מכירים.


צילום: אגף מדיה איחוד הצלה

בעקבות כך החליטו באיחוד הצלה להתחיל לבצע פינויים, שמשמעותו פגיעה בהכנסות ארגון מד"א. אמנם, לא מדובר בעשרות אמבולנסים, כך שהם לא אמורים 'להתחרות' עם מד"א (לפחות בשלב זה), אך עדיין עשרות פינויים ביום מצדם יגרמו לנזק כלכלי מסויים למד"א. חשוב לציין, כי ישנם עוד עשרות חברות אמבולנסים פרטיות, המעניקים שירות לציבור, ולדברי מד"א הם אף משתמשים בשירותיהם במקרי עומס.

מערך האמבולנסים של איחוד הצלה עומד כעת על 11, ובנוסף גם ניידת טיפול נמרץ. בארגון ממתינים ל-15 אמבולנסים נוספים שצפויים להכנס לפעילות בתקופה הקרובה, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. האמבולנסים יפעלו בכל רחבי הארץ.

איחוד הצלה לא יצליחו להתמודד בכל הארץ עם הצבת שירות אמבולנסים לכל נקודה, אך נראה שהם גם לא שואפים לכך. משה טייטלבום, מנכ"ל איחוד הצלה אמר אמש ל'בחדרי חרדים' כי עד היום הם ביצעו פינויים ע"י אמבולנסים של הארגון רק לעיתים רחוקות. "ישנם עשרות מתנדבים שסיימו קורסים והמשמרות באמבולנסים יוסיפו להם אקסטרה מידע וניסיון בשטח - לצד רופאים, פראמדיקים ונהגי אמבולנסים".

כפי שדווח ב'בחדרי חרדים' במרץ 2014, שמונה שנים לאחר שהוקם ארגון 'איחוד הצלה', ולאחר עימות ארוך שנים עם מד"א, הגיע פיוס ושיתוף פעולה בין הארגונים. על פי ההסכם, איחוד הצלה ימשיך לפעול בכפיפות לרבני הארגון, בעוד הסמכות הרפואית והמקצועית תהיה בכפוף להנחיות משרד הבריאות. עוד נקבע, כי כלל קריאות החירום וההצלה יופנו למוקד מד"א. "כוחות ההצלה בשטח יפעלו בשיתוף פעולה מלא, וכונני שני הארגונים יוזנקו יחד לכל זירה במידת הצורך".

מאז חתימת ההסכם, הדברים לא ממש קרו בפועל, כאשר כל אחד טוען כי הצד השני הפר אותו. כך או אחרת, בחודשים האחרונים טוענים באיחוד הצלה כי מד"א הפסיקו להעביר אליהם קריאות רפואיות וכתובות מדוייקות - ומנגד במד"א טוענים כי איחוד הצלה מסרב לאפשר למוקדנים לשוחח עם מזמין האמבולנס בכתובת החולה.

ממד"א נמסר ל'בחדרי חרדים': "אנו מברכים על כל תוספת אמבולנסים בישראל, בין אם ציבוריים או פרטיים, ובטוחים כי הציבור יודע שבמקרי חירום עליו לפנות אך ורק למוקד 101 של מד"א, שכן כל פעולה אחרת עלולה לעלות בזמן יקר ולסכן חיים".
מגן דוד אדום איחוד הצלה אמבולנס משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד