ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024

חוק המרכולים: חילוקי דעות במרצ

על רקע הדיון מחר בבג"ץ בעתירת בעלי העסקים הקטנים נגד עיריית תל אביב והתיקון לחוק העזר העירוני שמתיר פתיחתם של כ-160 בעלי עסקים בעיר בשבת, נראה כי ישנה מחלוקת בין יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון ובין חברתה למפלגה ח"כ תמר זנדברג • כל הפרטים - בפנים

מרכו בת"א. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90
מרכו בת"א. צילום: מנדי הכטמן, פלאש 90

על רקע הדיון מחר בבג"ץ בעתירת בעלי העסקים הקטנים נגד עיריית תל אביב והתיקון לחוק העזר העירוני שמתיר פתיחתם של כ-160 בעלי עסקים בעיר בשבת, נראה כי ישנה מחלוקת בין יו"ר מרצ ח"כ זהבה גלאון ובין חברתה למפלגה ח"כ תמר זנדברג.

בפוסט שפירסמה היום בחשבון הפייסבוק שלה תחת הכותרת "ממשלת נתניהו - צאי לנו מהשבת!" כתבה ח"כ גלאון את הדברים הבאים: "בג"ץ ידון מחר בעתירה שהגישה עיריית תל אביב נגד הממשלה, שסירבה לאשר פתיחת 160 עסקים בשבת. כבר לפני שבועיים המדינה הייתה צריכה להגיש את עמדתה בעניין, אבל הממשלה עשתה את הדבר היחיד שהיא יודעת לעשות - ביקשה דחייה והחליטה לא להחליט. הגדירו את זה בצורה קולעת שופטי בית המשפט העליון: "התנהלות המדינה בנושא המסחר בשבת היא צחוק. את המחיר של אי הוודאות משלמים תושבי תל אביב".

"החילוניות בישראל נמצאת תחת מתקפה. הניסיון לסגור את תל אביב בשבת הוא רק חזית אחת במלחמה שהכריזה הממשלה על הציבור החילוני, אבל הוא חזית חשובה. נתניהו כרת ברית עם יהדות קיצונית, מסתגרת וגזענית, והתוצאה היא שחילונים מוצאים את עצמם נאבקים שוב עבור מה שאמור להיות בסיסי: נגד הדרת נשים מהמרחב הציבורי, נגד זריקת חייל בודד לכלא בגלל שאכל סנדוויץ' לא כשר בבסיס, נגד החרמת חנויות שמוכרות קישוטי נובי גוד ועצי אשוח.

"מדי פעם עולות טענות שצריך לסגור עסקים בשבת כדי למנוע ממעסיקים לחייב עובדים לעבוד בשבת. אין הרבה תחומים שקרובים לליבי כמו הגנה על זכויות עובדים, אבל במקרה הזה החוק כבר קובע שאסור להעסיק עובד בשבת בניגוד לאמונתו. הפרה שלו היא עברה פלילית. ומי שבכל זאת עובד בשבת מקבל שכר של 150% ויום מנוחה חלופי. מעניין שהטיעון החברתי הזה עולה לא אחת מפיהם של חברי ממשלה שבימים א׳ – ה׳ בולמים כל הצעת חוק שמבקשת להרחיב את הזכויות הסוציאליות של העובדים המוחלשים ביותר במדינה.

"למי שעוד היה ספק - הסטטוס קוו מת. מדובר בקליפה ריקה וחסרת משמעות, שנתניהו וחברי הכנסת החרדים מנפנפים בה כדי לתרץ את הכרסום המתמשך בזכויות החילונים בישראל. הסטטוס קוו הפך לכלי ניגוח בחילונים, לפלטפורמה כדי להיכנס לנו עמוק יותר לחיים, לצלחת, לחופה, ועכשיו גם לשבת.

"אם מרכולים, בתי קפה ואצטדיוני כדורגל ייסגרו בשבת בתל אביב, לב ליבה של החילוניות הישראלית, דמיינו מה יהיו ההשלכות על הציבור החילוני בשאר הארץ - בירושלים, אשדוד, פתח תקווה, טבריה. דמיינו מה הדבר הבא שנאלץ להיאבק עליו. אבל בישראל יש ציבור חילוני גדול, שנשבר לו לראות את המרחב הציבורי מתכופף כל הזמן לצד אחד ונשבר לו להעמיד פנים שזה גשם. תיגעו לנו בשבת? תקבלו כזאת התקוממות אזרחית שלא חלמתם עליה" סיימה ח"כ גלאון את הפוסט הלוחמני.

לעומת יו"ר מפלגתה, ח"כ תמר זנדברג ממרצ אמרה היום באולפן וואלה! בפאנל שנערך בנושא "צביון השבת הרצוי לישראל" כי יש לפעול בנושא השבת בדרך של פשרה ולמנוע את פתיחתם של מתחמי הקניות והבילויים הגדולים: "צריך לדבר על שבת ישראלית, אנחנו רגילים לשבת יהודית - חרדית, אורתודוקסית וחד ממדית - שרוב הישראלים לא נמצאים בה" אמרה ח"כ זנדברג. "ומנגד על מה שדובר כ'זכות השופינג'. לגבי המסחר מה שקורה היום, לרבות מה שהציע השר דרעי שעשה פשרה עקומה - הוא אמר בדיוק הפוך ממה שצריך, הוא אמר שאנחנו נפתח את מרכזי הקניות שצריך לנסוע אליהם לעשות שופינג ונסגור את המכולות בתוך העיר, כשהדבר הנכון הוא לעשות ההפך. עיר היא דבר חי, השבת הישראלית צריכה להיות פשרה - נשאיר את החנויות הקטנות בתוך העיר פתוחות ונסגור את מתחמי המסחר והקניות מחוץ לעיר שהפכו את השופינג לבילוי, שזה דבר לא סביבתי, לא יהודי ולא סביבתי".

בתגובה לדבריה של גלאון אמר יו"ר סיעת ש"ס, ח"כ יואב בן צור: "אני מגנה את דבריה הביריוניים של חברת הכנסת זהבה גלאון, הבוחרת להפוך את השבת לוויכוח אלים ואף לאיים בהתקוממות אזרחית.

"עם או בלי הסכמתה נפעל למען שמירה על צביון יהודי גם בת"א, נאפשר לעובדים העמלים כל ימות השבוע לממש את זכותם הטבעית ליום חופשי ונשמור על גבולות הסטטוס קוו.
מזל שמהאופוזיציה ח"כ גלאון יכולה מקסימום לצייץ בטוויטר" אמר ח"כ בן צור.
זהבה גלאון חוק המרכולים תמר זנדברג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד