י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

הרב החליט: לשנות את נוסח התפילה על הנשיא

רב אורתודוקסי באריזונה החליט בצעד תקדימי לשנות את נוסח תפילת "הנותן תשועה למלכים" - ולהשמיט את שם הנשיא החדש • כל הפרטים על הצעד התקדימי

מידות נתעבות, טראמפ. צילום: רויטרס
מידות נתעבות, טראמפ. צילום: רויטרס

רב אורתודוקסי החליט החל מהשבת שבה נערך טקס ההשבעה, לשנות את נוסח תפילת "הנותן תשועה למלכים", התפילה לשלום המלכות שנוהגים להגיד בשבת וחגים לאחר קריאת התורה בבתי הכנסת בארצות הברית.

הרב שמולי ינקלביץ, רב קהילה באריזונה ומי שעומד בראש המדרשייה "וואלי בית מדרש", שהתנגד לבחירתו של דונאלד טראמפ לנשיא, הודיע בערב שבת כי החליט לשנות את נוסח התפילה לשלום המלכות שבה מברך הקהל את הנשיא ואת סגן הנשיא ואת חברי הפרלמנט. הרב נימק את החלטתו בעובדה שהוא אינו נותן אימון בנשיא הנבחר דונאלד טראמפ ובאנשי ממשלתו, ולכן הוא אינו יכול להתפלל להצלחתם.

בנוסח החדש שחיבר הרב ינקלביץ הוא מבקש מהקב"ה להנחות את המנהיג החדש של אמריקה בדרך הנכונה, להציל את המדינה מתכונותיו הנתעבות של המנהיג החדש ולסכל את תכניותיו הרעות.

בנוסח העכשווי הנאמר בבתי כנסת רבים ברחבי ארה"ב נאמר - "ברך את הנשיא, את סגנו ואת חברי הממשלה של המדינה. מלך מלכי המלכים ישמור וינצור אותם מכל צרה וצוקה, נגע ומחלה, ויתן בליבם ובלב יועציהם רחמים להיטיב איתנו ועם כל אחינו בני ישראל".

את הנוסח הזה החליט ינקלביץ להשמיט מהתפילה. ינקלביץ כתב ברשת כי החליט על שינוי הנוסח מאחר "שהרגשתי שזה לא מספיק להתעלם מלהזכיר את שמו של הנשיא החדש בתפילות, אלא אני חייב להזכיר לעצמי גם את עתיד גורלם של מיליוני אנשים שנמצאים בסיכון תחת שלטונו של הנשיא החדש, ולהתפלל עליהם מדי שבת בשבתו".

"תפילה לשלום המלכות" היא תפילה יהודית הנאמרת בציבור, בלשון השפה המקומית, לכבוד המלך ומשפחת המלוכה. מקור התפילה במסכת אבות, שם נאמר: "רבי חנינא סגן הכהנים אומר הוי מתפלל בשלומה של מלכות שאלמלא מוראה איש את רעהו חיים בלעו". הדברים מבוססים על הפסוק בירמיהו: "וְדִרְשׁוּ אֶת שְׁלוֹם הָעִיר אֲשֶׁר הִגְלֵיתִי אֶתְכֶם שָׁמָּה וְהִתְפַּלְלוּ בַעֲדָהּ אֶל ה', כִּי בִשְׁלוֹמָהּ יִהְיֶה לָכֶם שָׁלוֹם" (ירמיהו, כ"ט, ז'). רבי דוד אבודרהם בספרו כותב: "ונהגו להתפלל למלך, ולברך לשם שיברכהו ויאמצהו על אויביו".

תפילות מיוחדות חוברו במהלך השנים לכבוד שליטים שונים בעקבות אירועים מיוחדים. בין השאר, חוברה תפילה לכבוד מריה תרזה על ידי רבי יחזקאל לנדא ("הנודע ביהודה"), רבה של פראג, וכן לכבוד פרנץ הראשון מלך אוסטריה על ידי רבי מרדכי בנט, רבה של ניקלשבורג וחבל מוראביה, את נאום הזכייה שלו בפרס נובל לספרות סיים ש"י עגנון בתפילה קצרה לשלום המלך גוסטב השישי אדולף, מלך שוודיה.
טראמפ תפילה לשלום הנשיא רב באריזונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד