כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

"פיקוח נפש": ההסתדרות הרפואית דורשת להגביל את שיווק הסיגריות החדשות של פיליפ מוריס

"פיקוח נפש": ההסתדרות הרפואית דורשת להגביל את שיווק הסיגריות החדשות של פיליפ מוריס

הסיגריה של פיליפ מוריס
הסיגריה של פיליפ מוריס



איגוד רופאי בריאות הציבור והחברה למניעה וגמילה מעישון של ההסתדרות הרפואית והאגודה למלחמה בסרטן, פנו אתמול (א) ליועצת המשפטית של משרד הבריאות, עו"ד מירה היבנר, בדרישה כי תפעל בדחיפות להחלת כל הוראות החוק החלות על מוצרי טבק גם על הסיגריה החדשה של פיליפ מוריס, IQOS (אייקוס). בכלל הוראות אלה - מיסוי בגובה שקובע החוק, מגבלות פרסום ושיווק, ואיסור על שימוש במקומות ציבוריים.

במשרד הבריאות מאמצים את עמדת הארגונים, ובתגובה לפניית TheMarker אמרו כי "משרד הבריאות תומך אף הוא בהגדרת המוצר כ"מוצר טבק" והחלת הרגולציה של מוצרי הטבק על המוצר, וכן בתשלום מס בהתאם. הנושא נמצא בבחינה ועבודת מטה מול משרד המשפטים".

במכתב ששיגרו פרופ' נדב דוידוביץ', יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' אליעזר רובינזון, יו"ר האגודה למלחמה בסרטן, וד"ר רחל דהן, יו"ר החברה הרפואית למניעה ולגמילה מעישון בישראל, מזהירים השלוש כי "בימים אלה עומד לחדור לשוק הישראלי מוצר טבק שלא קיבל את אישור משרד הבריאות, בשם IQOS… חברת "פיליפ מוריס" עושה צעדים שיווקיים אגרסיביים בשטח כדי להיערך להחדרת המוצר לארץ, כרגע ללא כל מגבלה שהיא. לא יעלה על הדעת, כי מוצר טבק חדש ייכנס לשוק הישראלי, ישווק באגרסיביות ויופץ ללא כל הגבלה, ללא חובת אזהרות בריאותיות וללא איסור מפורש בחוק על שימוש במוצר במקומות ציבוריים כמו משרדים, מרפאות, מסעדות, בתי-קפה, אוטובוסים, מוסדות לימוד, אולמות קולנוע, תיאטרון וכדומה. לא ייתכן שתושבי מדינת ישראל יהפכו ל"עכברי מעבדה" שעליהם ייערך ניסוי ענק".

האייקוס היא מעין סיגריה הפועלת על עיקרון חימום הטבק והפקת אדים, ולא על שריפתם כמו בסיגריה רגילה. "למרות שמדובר במוצר טבק לכל דבר ועניין, חברת "פיליפ מוריס" החלה בתהליך ייבוא המוצר לארץ, לכאורה ללא התייחסות לחוקים הקיימים הכוללים מיסוי ומגבלות שיווק ופרסום המוטלות על מוצרי טבק", כותבים הרופאים.

החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק מגדיר "מוצרי טבק" כ"טבק בכל צורה שהיא הנועד לעישון, להרחה, ללעיסה או למציצה, לרבות סיגריות, סיגרים, סיגרלות, טבק לנרגילה וטבק למקטרת". לדברי הרופאים, "הגדרה רחבה זו נועדה למנוע עיוות תכלית החוק על ידי שימוש באמצעים שונים כגון מציצה או לעיסה, קל וחומר כשמדובר בחימום הפולט רעלים… המוצר החדש, מעצם היותו מוצר טבק, מחייב מאליו את החלת כל המגבלות והוראות המיסוי בהתאם".

הרופאים משווים בין המוצר החדש לסיגריות האלקטרוניות, וסבורים כי המוצר החדש אף מסוכן יותר מאלה: "נזכיר כי האגודה למלחמה בסרטן הביעה עמדה נגד סיגריות אלקטרוניות בכלל, ועמדתה נשענת על יסודות רפואיים ומדעיים מוצקים", הם כותבים. "הדברים חלים ביתר שאת על מוצר זה, שאיננו סיגריה אלקטרונית רגילה, אלא בעצם סיגריה מתוחכמת הכוללת גם ניקוטין וגם טבק בכמויות המזיקות לבריאות".

"מדובר בפיקוח נפש ובדחיפות של ממש", מתריעים הרופאים, "כיוון שבימים אלו נקבעות עובדות בשטח, ועדיין לא נתקבלה הבהרה משפטית כלשהי בנושא".

פיליפ מוריס מבצעת בימים אלה מעין "החדרה שקטה" של המוצר, המורכב ממטען (ערכת חימום אלקטרונית) שעלותו 350 שקל, וחפיסת סיגריות ("מקלוני טבק", כהגדרת החברה) שמתאימות למתקן שעלותן כשל חפיסת מרלבורו (כ-33- 35 שקל). בשלב ראשון המוצר נמכר דרך האינטרנט ובחנויות יעודיות, והוא גם מחולק בימים אלה למובילי דעה שמתנסים בו. החברה שכרה צוות של אנשי יחסי ציבור ולוביסטים שמלווים את כניסת המוצר לשוק.

מאז 2008 השקיעה פיליפ מוריס העולמית יותר מ-3 מיליארד דולר במחקר ופיתוח של המוצר, והעסיקה לשם כך צוות של למעלה מ-400 איש, בהם מדענים ומהנדסים שחלקם הגיעו מתעשיית התרופות. החברה מצהירה כי היא שואפת להפסיק למכור סיגריות בעתיד ולהעביר את כל המעשנים למוצר החדש. נכון להיום, המוצר נמכר במספר מדינות ברחבי העולם, אך לא בארצות הברית. בחודש שעבר הגישה פיליפ מוריס בקשה למינהל המזון והתרופות (FDA) לסווגו כ"מוצר טבק בעל סיכון מופחת". להחלטת המינהל תהיה השפעה דרמטית על המשך דרכו של המוצר.
פליפ מוריס מוצרי טבק רגולציה משרד הבריאות סיגריה אלקטרונית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד