כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

חשיפה: התרגיל שגרר את נפתלי בנט למאבק המרכולים בתל אביב

המקום: משרדו של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי. הזמן: לפני כשלושה שבועות. הנדון: חוק המרכולים. התרגיל: איך מצליחים לגרור את שר החינוך נפתלי בנט אל המאבק החשוב על שמירת השבת • "בחדרי חרדים" חושף את הפרטים

דרעי ובנט. התרגיל עבד (יעקב כהן, פלאש 90)
דרעי ובנט. התרגיל עבד (יעקב כהן, פלאש 90)

המקום: משרדו של שר הפנים ויו"ר ש"ס אריה דרעי. הזמן: לפני כשלושה שבועות. הנדון: חוק המרכולים. התרגיל: איך מצליחים לגרור את שר החינוך נפתלי בנט אל המאבק החשוב על שמירת השבת. "בחדרי חרדים" חושף את כל הפרטים על הפגישה ושיחת הטלפון ששינתה את פני המאבק.

נתחיל מהסוף. הבוקר (שני) דן בג"צ בסוגיית פעילות העסקים והמרכולים בת"א בשבת ובבקשת המדינה לדחות את ההחלטה בנושא בחצי שנה, זאת על רקע היוזמה לאחד בין ת"א לבת ים – מה שעלול להשליך גם על חוק העזר העירוני.

כזכור, קודם לאותה החלטת ממשלה בנוגע לתשובתה, התחוללה דרמה קואליציונית. המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, הודיעו באופן נחרץ לראש הממשלה בנימין נתניהו כי הן מתנגדות לדו"ח ועדת המנכ"לים שדרש לאפשר פתיחת מאות עסקים ומרכולים בשבת באופן חוקי.

בנוסף, בניגוד לשרים אריה דרעי, יעקב ליצמן וח"כ משה גפני, ששיגרו מכתב בנושא לראש הממשלה, שר החינוך נפתלי בנט לא הצטרף למאבקם ושמר על שתיקה רועמת. בזמן שבנט שתק, חבר מפלגתו, ח"כ בצלאל סמוטריץ, שיגר אף הוא מכתב חריף לראש הממשלה והצטרף לעמדת החרדים. בנוסף, גם השר אורי אריאל הבהיר מעל כל במה תקשורתית כי הוא תומך במאבק החרדים, ורק בנט המשיך לשתוק.

אלא שאז נרשמה תפנית מפתיעה. ארגון רבני צוהר, שלא ידוע בעמידתו לצד המאבקים החרדים, פרסם הודעה מנומקת וארוכה שבה הוא מבהיר כי עמדתו כעמדת החרדים – נגד הליכוד ונגד דו"ח המנכ"לים.

לאחר הודעת רבני צוהר, הדרך של בנט להצטרפות למאבק הייתה קצרה והוא פרסם הודעה קצרה לפיה עמדת 'הבית היהודי' שלא לשנות את הסטטוס קוו בישראל וכי מפלגתו תצביע נגד החלטות ועדת המנכ"לים.

אולם, מה אירע באותם מספר ימים שבנט שמר על שתיקה ומה גרר אותו להצטרף לבסוף למאבק? "בחדרי חרדים" חושף את מאחורי הקלעים של הדרמה ואת המהלך המתוחכם לגייס את בנט למאבק, שעד אז הצטייר כחרדי.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי עוד קודם לשליחת מכתב הח"כים החרדים לנתניהו נעשה מאמץ לגייס את בנט למאבק. המטרה: לצייר את המאבק בצבע הנכון ולהבהיר כי הוא אינו מאבק חרדי אלא סוציאליסטי ועסקי, הקשור לחילונים בדיוק כמו שהוא קשור לחרדים. הדרך: גיוסו של בנט יעשה את העבודה.

היה זה לפני שלושה שבועות כאשר אל משרדו של שר הפנים ויו"ר ש"ס, אריה דרעי, הגיעו עו"ד יצחק מירון ורועי לחמנוביץ, מנכ"ל קואליציית שבת שוויון, וטקסו עצה עם דרעי איך לגייס עוד כוחות למאבק.

דרעי חשב ואמר: "אנסה להביא את בנט". דרעי התקשר לבנט, אך האחרון לא היה זמין. ואז לחמנוביץ הטיל רעיון לאוויר - "נבקש מרבני 'צוהר' שיוציאו הודעת תמיכה במאבק – ואז גם בנט יגרר אחריהם".

דרעי אימץ את הרעיון ואמר ללחמנוביץ: "בא נראה שאתה אכן מצליח לגייס לסיפור את רבני צוהר". לחמנוביץ לא המתין ומלשכתו של דרעי התקשר ליו"ר ארגון רבני צוהר, הרב דוד סתיו, ושטח בפניו את הבקשה להצטרפות למאבק, זאת במטרה נוספת של גיוס בנט למאבק למען השבת.

הרב סתיו ביקש להתייעץ עם חברי הארגון ולאחר כיממה הארגון, שבראשו הוא עומד, פרסם הודעת תמיכת במאבק, מה שגרר בסופו של דבר את בנט למאבק והביא את 'הבית היהודי' לפרסם את ההודעה הבאה: "מעמדה של השבת בישראל בלתי ניתן לערעור, היא נכס לאומי שיש לשמרו כפי שהוא. כל שיח, עיסוק ועניין בדבר שינוי הסטטוס קוו הקיים חייב להיעשות בהידברות ובהסכמה. אי לכך, שרי המפלגה יתנגדו לשינוי חוקתי כלשהו בצביונה ובסטטוס-קוו הקיים במדינה עוד מהקמתה".

משתתפי הפגישה יכלו לסמן 'וי' גדול. התרגיל עבד.

מארגון רבני צהר נמסר כי "ארגון רבני צהר עוסק רק בשמירה על זהותה היהודית של המדינה ולא בעסקנות פוליטית קטנה".
חוק המרכולים אריה דרעי נפתלי בנט חילולי שבת ארגון צהר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 14 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד