י' אייר התשפ"ד
18.05.2024

יסוד קיום האומה // הרב מרדכי מלכא

מאמרו התורני של הרב מרדכי מלכא, רבה הספרדי הראשי של אלעד, המתפרסם מידי שבוע באתר 'בחדרי חרדים'

הרב מרדכי מלכה
הרב מרדכי מלכה

שמות פרק ה (ד) וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם מֶלֶךְ מִצְרַיִם לָמָּה מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן תַּפְרִיעוּ אֶת־הָעָם מִמַּעֲשָׂיו לְכוּ לְסִבְלֹתֵיכֶם:

מבואר במדרש שמות רבה (שנאן) פרשת שמות פרשה ה, טז לכו לסבלתיכם (שמות ה'). אמר ריב"ל שבטו של לוי פנוי היה מעבודת פרך. אמר להם פרעה: בשביל שאתם עומדים פנויים אתם אומרים: נלכה נזבחה לאלהינו (שמות ה'), לכו לסבלתיכם אמר לישראל. וכ"כ רש"י שמות פרשת שמות פרק ה לכו לסבלתיכם - לכו למלאכתכם שיש לכם לעשות בבתיכם. אבל מלאכת שעבוד מצרים לא היתה על שבטו של לוי, ותדע לך שהרי משה ואהרן יוצאים ובאים שלא ברשות:
שאלות:

א} שאלת השאלות בפרשתנו הכיצד יתכן ששבט לוי לא נשתעבד מה הם שונים מיתר השבטים, וכיצד פרעה ויתר על שבט שלם שלא לשעבדו? ב} עוד עלינו להבין מדוע נבחר שבט לוי להיות משרתי השם יותר משאר השבטים?

אחד הנושאים המרכזים בחברתנו הוא שוויון הנטל, מאידך מלחמת קדושת הכותל והשבת:

הנה אחד הנושאים המוצפים מידי פעם בתקשורת הוא שוויון בנטל הציבור בטענה מדוע חלק מהציבור אינו שותף לביטחונה וכלכלתה של המדינה וכמובן האצבע מטה על הציבור החרדי אשר נעשים בו סקרים כמה הולכים לצבא וכמה עוסקים בכלכלה וכדומא להיות שותף לשגשוגה של ארצנו הקדושה, היתכן שחלק מהציבור יושב והוגה בתורה ולא רק שאינו מסייע אלא אף מקבל קצבאות ונתמך להחזקתו מתקציבי המדינה דבר שנוגד את השכל של חלק מהעם, אף גם זאת מאותו שורש של שוויון עומד לפנינו מלחמת קדושת הכותל והשבת, אולם תורתנו הקדושה מלמדת אותנו מהו שוויון הנטל האמיתי וכיצד לאמוד את השותפות של מכלול הציבור ואחריות קדושת הכותל והשבת, ויותר מכך מהיא הנהגת מלכי אומות העולם בשוויון הנטל כאשר יתבאר לקמן.

והנה לא מזמן חגג הנשיא היוצא של ארה"ב אובמה את חג החנוכה והדליק נרות ונאם בגדולת חג החנוכה שהוא אור ודרך והנהגה וסמל לכל אומות העולם בכלל ולישראל בפרט על חופש הדת, אשר בו ניצחו החשמונאים את היוונים שרצו לבטל את ישראל מדתם ואמונתם דבר שהוא נוגד את האנושות, והחשמונאים בניצחונם הנציחו והביאו את חופש הדת אשר כל אדם זכותו לחיות על פי דתו ואמונתו והוא סמל ודרך לכל העמים כאשר בארה"ב יש חופש דת לכל אדם או קבוצה וקהילה ללכת על פי אמונתם ודתם, ואם נשיא ארה"ב מבין את הדברים כך מה נאמר אנחנו עם ישראל. וכבר פורסם בתקשורת פגישת נשיא רוסיה פוטין עם רבה של רוסיה ובמאמר נשיא רוסיה הביע דעתו שאיך יתכן שעם ישראל שורד במשך אלפי שנים לעומת אומות רבות בעולם שנמחקו ואין להם זכר, ואמר כי נראה לו בגלל שהעם היחיד בעולם שחי בתורתו זה עם ישראל ובזכות תורתו הוא קיים לעד. שוב הבנה של גוי ותפיסת עולם על תורת ישראל.

מדוע שבט לוי לא נשתעבדו:

ונלע"ד לבאר מדוע נבחר שבט לוי להיות משרתי השם הוא בהקדם דברי המדרש אגדה (בובר) שמות פרשת שמות פרק א סימן יג [יג] בפרך. בפה רך, שאמרו להם כנגד כל לבינה ולבינה שיעשה כל אחד ואחד מכם אנחנו ניתן להם כנגדן זהובים, והיו ישראל ממהרים ועושים אחד מאה ואחד מאתים, מיד גזרו עליהם שבכל יום ויום יביאו כמו אותו תוכן לבנים כיוצא בו: ללמדנו כיצד התחיל השיעבוד של בני ישראל כאשר נמשכו אחרי הכסף ועזבו את עסק התורה בכדי להרויח הרבה כסף, ולאחר מכן בערמה המשיכו המצרים להוריד מהשכר ואח"כ לשלם באיחור וכך הלך ופחת עד שהורגלו לעבוד בחינם ונשתעבדו בהם בפרך.

וכן מבואר בראשונים בדרך זו, בחזקוני שמות פרשת שמות פרק ה (ד), וכן בדעת זקנים מבעלי התוספות שם, וכ"כ בהדר זקנים על התורה שמות פרשת שמות פרק א (יג), וכ"כ בפנים יפות שמות פרשת שמות פרק א (יד), וכ"כ מרן החיד"א בפני דוד במדבר פרשת קרח (יב), לעומתם שבט לוי לא התפתה ועמד בניסיון הפיתוי להרויח הרבה כסף על חשבון ביטול לימוד התורה, ובזכות שמירה על העיקרון שלהם ללא ויתור ופיתוי לבטל תורתן נשארו שבט לוי מחוץ לגזירת השיעבוד, כי העדיפו לחיות חיי עוני ולא לעבוד למצרים ודבקו בדרכם והשקפת עולמם, לכן זכו שתורתם אומנותם ולא נשתעבדו בהן מתוך הערכתם של פרעה ומצרים ללומדי התורה ומורי הדרך של הדור, וכמאמר התנא בפרקי אבות כל המקבל עליו עול תורה פורקין מעליו עול מלכות ועול דרך ארץ וההפך הפורק מעליו עול תורה נותנים עליו עול מלכות ועול דרך ארץ, ולכן נבחרו להיות משרתי השם במשכן ולדורות. וכן מבואר ברמב"ן ורבנו בחיי שמות פרשת שמות פרק ה לאחר שהביא דברי רש"י הוסיף וז"ל ומנהג בכל עם להיות להם חכמים מורי תורתם, ולכן הניח להם פרעה שבט לוי שהיו חכמיהם וזקניהם. והכל סבה מאת ה' עכ"ל.

הראת לדעת כי גם שאר מלכי אומות העולם יודעים וידעו להעריך לומדי תורה ומורי הוראה של העם, וכן בכל העולם יודעים להעריך את אנשי הדת ולומדיה בהיות והדת היא עמוד השידרה של כל אומה ואומה, וק"ו בעם ישראל שכל זכות קיומן ויחודם מאומות העולם הוא אך ורק על ידי חכמיה ולומדיה כי הן לב ליבה של האומה, ובכדי לשמר את יתר העם תחת עבדותם השאירו את אנשי הדת וההנהגה בחופש פעולה למען יוכלו לשרת את העם ולשמור על צביון העם, וכך הנהיג יוסף בשנות הרעב כאשר קנה מהמצרים את בהמתם וקרקעותיהם בתמורת המזון שנתן עד שלבסוף כולם הפכו להיות עבדי פרעה והתחייבו לשלם חומש מכל הגידולים לפרעה, אך הדגיש מלבד הכומרים שהם אנשי הדת של המדינה בהן לפי חוק מצרים ופרעה לא נשתעבדו, כמ"ש פרשת ויגש (כב) רַ֛ק אַדְמַ֥ת הַכֹּהֲנִ֖ים לֹ֣א קָנָ֑ה כִּי֩ חֹ֨ק לַכֹּהֲנִ֜ים מֵאֵ֣ת פַּרְעֹ֗ה וְאָֽכְל֤וּ אֶת־חֻקָּם֙ אֲשֶׁ֨ר נָתַ֤ן לָהֶם֙ פַּרְעֹ֔ה עַל־כֵּ֕ן לֹ֥א מָכְר֖וּ אֶת־ אַדְמָתָֽם: מאחר והם ממלאים תפקיד חשוב ביציבות העם והנהגתו בהוראותם ובעצתם ובהדרכתם, ואף עמידה איתנא על עקרונות הדת ולהתריע כנגד הפורצים גדר מאחר והם אמונים על העם לשמר את הדת שהוא התוכן הפנימי של כל עם ועם בעולם, ולכן אין בזה חוסר שוויון בנטל אלא אדרבא זה השוויון בנטל שמבינים שאנשי הדת מוסרים נפשם למען הנהגת העם והדרכתו בלי חשבון של זמן ושעות ומתוך הבנה זו נחקק החוק לשדרג את אנשי הדת ולתת להם חופש מיתר העם, ואף לתקצב מטעם המלך את לחם חוקם, מעין תקציבי לומדי התורה.

מעלת הבני תורה:

וכבר ידועים דברי הרמב"ם שבזה"ז מעלת הבני תורה ומורי הוראה כשבט לוי וחשיבותם יתירה כיון שהם המורי דרך ומנהיגי בנ"י. ולפי"ז כל אדם מישראל יכול לרומם את מעלתו וחשיבותו כשבט לוי אך הדבר תלוי בו במה שיעסוק בתורה ויעלה ויתעלה במעלות התורה. וז"ל הרמב"ם הלכות שמיטה ויובל פרק יג הלכה יב: ולמה לא זכה לוי בנחלת ארץ ישראל ובביזתה עם אחיו, מפני שהובדל לעבוד את י"י לשרתו ולהורות דרכיו הישרים ומשפטיו הצדיקים לרבים, שנאמר יורו משפטיך ליעקב ותורתך לישראל, לפיכך הובדלו מדרכי העולם לא עורכין מלחמה כשאר ישראל ולא נוחלין ולא זוכין לעצמן בכח גופן, אלא הם חיל השם שנאמר ברך י"י חילו, והוא ברוך הוא זוכה להם שנאמר אני חלקך ונחלתך.

והוסיף בהלכה יג: ולא שבט לוי בלבד אלא כל איש ואיש מכל באי העולם אשר נדבה רוחו אותו והבינו מדעו להבדל לעמוד לפני יי לשרתו ולעובדו לדעה את יי והלך ישר כמו שעשהו האלהים ופרק מעל צוארו עול החשבונות הרבים אשר בקשו בני האדם, הרי זה נתקדש קדש קדשים ויהיה י"י חלקו ונחלתו לעולם ולעולמי עולמים ויזכה לו בעה"ז דבר המספיק לו כמו שזכה לכהנים ללוים, הרי דוד ע"ה אומר י"י מנת חלקי וכוסי אתה תומיך גורלי עכ"ל. ולכאורה יש לשאול על הרמב"ם מניין לו לומר כי לא רק שבט לוי זוכה להנ"ל אלא כל החושק ליבו בלימוד התורה, הרי לכאורה שבט לוי נבחר על ידי הקב"ה להיות משרתיו בקודש ואולי מפני כך זכו לכל הנ"ל? אולם לדברנו לעיל שכל סיבת הדבר שזכו שבט לוי להיבחר להיות משרחתי השם יותר משאר שבטים הוא דוקא מפני שעזבו ענייני העולם ועסקו בתורה ולכן גם לא נשתעבדו במצרים, וממילא ברור שזה לא דבר ששייך רק לשבט לוי אלא כל אדם שיבחר בדרך זו יכלל בכלל הקטגוריא של שבט לוי.

והראיה לכך שאין מעלת שבט לוי מפני עבודת המשכן שהרי גם פרעה לא שיעבד אותן ובאותו זמן עדיין לא היו שבט לוי נבחרים אלא הבכורים, אלא בהכרח מכוח לימוד תורתן שהיא מגינה ומצילה את האדם מכל שיעבוד. ולכן מלמדנו הרמב"ם מדוע שבט לוי לא קיבל נחלה כיתר בנ"י, אין הדבר אלא מפני מעלתן שהקב"ה הוא נחלתן בהיותם צבא הקב"ה וחיליו אשר יעודם ללמוד וללמד ולהורות לכלל ישראל, ולכן הובדלו מכלל ישראל עד שאינם יוצאים למלחמה כיתר בנ"י למרות שבנ"י נצרכו להילחם ולכבוש את הארץ שבט לוי בהיותו חייליו של הקב"ה פטורים מכך כיון שיש להם תפקיד נעלה יותר. זאת ועוד מוסיף הרמב"ם שאין הדבר נחלת שבט לוי בלבד אלא כל אדם שהשכיל להבין תכליתו בעולמו ורצה להיות מצבא הקב"ה ולשבת ללמוד וללמד נכלל בשבט לוי, ויתירה מכך הופך להיות בגדר "קדש קודשים" והשי"ת חלקו ונחלתו.

גדר לומד התורה קדש קודשים:

ומי יראה תוארים אלה ולא יחשק ליבו להיות מחייליו של הקב"ה ולקבל תואר "קדש קודשים", הבא נתאר לעצמנו שגדול הדור מצלצל לטלפון של איזה בחור ישיבה או אברך ומבקש לשוחח עם קדש הקודשים, לא יבינו בבית אל מי כונתו וק"ו אותו תלמיד או אותו אברך לא יבין מה לו ולגדול הדור ומהיכן המציא עליו תואר גדול כזה אין זה אלא שיש איזה טעות, ונתאר לעצמנו שאת השיחה הזו היה מקבל ממרן הבן איש חי או החפץ חיים זצ"ל ודאי היה מתפלא, ועוד יותר אם היה מקבל אותה שיחה מהגר"א או הרע"א היה מתמיה, ועוד יותר אם היה מקבל אותה שיחה מהאור החיים הקדוש או ממרן החיד"א היה נבהל, ועוד יותר אם היה מקבל השיחה ממרן הבית יוסף או האריז"ל היה משתומם, ועוד יותר אם השיחה היית מאחד הראשונים וק"ו מהרמב"ם היה בהלם, אך כאשר ישוחח איתו גדול הדור שלום לך קודש הקודשים, ויתמה וישאל את גדול הדור שמא כבודו טועה בי אני אברך פשוט יושב בכולל, יאמר לו גדול הדור אינני טועה כי כך הרמב"ם מגדיר כל בן תורה היושב ועוסק בתורה ומי לנו גדול מהרמב"ם שנותן תואר זה לכל מי שחשקה נפשו בתורה להיות חייל לקב"ה.

לומד תורה פטור מהצבא:

ולצערנו בימינו שקמו אנשים שרחוקים מתורה ומהבנה מהיא ערכה של תורה ולומדיה, ומהוא צביון העם ומה מעלתה של אומתנו מיתר האומות אשר בלי התורה הופכת כאחד העמים ואף גרוע מהן, ואדרבא כל הערך כלפי עם ישראל נוצר אך ורק כאשר שומרים על התורה ולומדיה ובזה הופכים לעם סגולה, כי גם ביתר האומות נותנים ערך וכבוד לכל אנשי הדת אשר כלפיהם החוק שונה, ולכן תמהים מדוע בני הישיבות אינם הולכים לצבא בכדי שיהיה שוויון בנטל, ואילו השכילו מתורתנו הקדושה אילו ראו ושמעו על דברי הרמב"ם אשר נחשב בעיני כל העולם לגדול החכמים והרופאים ומפיו יוצאים דברים אלו שכל בן תורה כחייל הקב"ה אינו שייך לצבא ולמלחמה כי כך היה מאז הווסדו לעם ישראל זו היית ההנהגה, והדבר היה מובן לכל כי לומדי התורה הינם עמודי התווך של כלל ישראל וכי הם חייליו של הקב"ה ותפקידם חשוב יותר מלהשתתף בצבא עם כלל ישראל ואין שוויון נטל גדול מזה.

זאת ועוד יש להוסיף שאפילו פרעה מלך מצרים אשר מלך על כל העולם ידע והכיר בזה ששבט לוי לומד תורה אי אפשר לשעבד אותו ולא כפה עליהם את הגיוס לצבא המלך, ועד היום בכל מדינות העולם יודעים ומכירים אומות העולם בהבנה את היהודים שאינם יכולים לשרת בצבא מפני מגבלות יהדותם ורק מי שמרצונו הולך, ואין התקוממות כזו אלא בארץ ישראל רח"ל והדבר נובע מחוסר הכרת ערכן של בני התורה כמו שכתב הרמב"ם.

יסוד קיום העולם התורה ולומדיה:

וראיתי בקובץ על בעיית כפיית הדת בישראל שחיבר הרב מכאלי יעקב ובו כתב שחז"ל מפרשים את הפסוק ה' קנני ראשית דרכו קדם מפעלו מאז, כי אלפיים שנה לפני בריאת העולם ברא הקב"ה את התורה הסתכל בה כתוכנית לבנית העולם ולפי תוכנית זו ברא את העולם, לכל בנין או מפעל יש סדר קבוע ותוכנית היצרן איך לשמור על צורתו הנאה הספקת המים בזמנו המאור וכל הסידורים החיצוניים והפנימיים במצב תקין. ובכן הבורא ית' ברא את כל המפעל הגדול והיקר הזה והארץ נתן לבני אדם ובחסדו הגדול מסר בידינו הספר התורה הזה שהוא תוכנית העולם והעיד והתנא והזהיר בנו אם שמוע תשמעו לכל דברי התורה הזאת ושמרתם ועשיתם אותם ושלחתי את ברכתי וכל העולם יתקיים לעד ואם לא תשמעו לא אתן את ברכתי וכל הבנין עלול להתמוטט, גם התורה נמשלת לאש כי אש דת למו אם שומרים על האש האש מאירה ומחממת ומביאה ברכה, ואם אינם שומרים על האש עלול האש להביא חורבן, וכן דומה לאור אם יש אור אנו רואים כל מה שסבבינו ואם אין אור הרי שורר החושך.

בעיר מתוכננת נמצאים תשתיות ורשת לצינורות המים החשמל טלפונים גז וכדומא חלקם גלוים וחלקם הגדול נסתרים הבנויים בתוך האדמה וכשקורה איזה קלקול באיזה רשת פונים למהנדס העיר והוא מעיין בתוכנית העיר ולפי זה הוא נותן הוראות איך למצוא ואיך לתקן את הקלקול, ואם לא יעשו לפי הוראות המהנדסים לא ימצאו את מקור הקלקול, יתכן שהקלקול נמצא במקום נסתר ורק על ידי חקירה ובדיקה הנדסית אפשר למצוא את הקלקול ולתקנו, כמו כן הקב"ה ברא את התורה אלפיים שנה לפני בריאת העולם ולפי תוכנית התורה ברא את העולם זאת אומרת שכל תרי"ג המצוות הם ביסודם מותאמים לתנאי קיום העולם, וקיום העולם תלוי בתנאי קיום המצוות, ובהעדר קיום המצוות נמצא סדרי העולם חסר ביסודותיו. כל האדיולוגיות אשר אינם לפי רוח התורה אין בהם ולא תהיה בהם ממש לקיום, ועוד עלולים להוות לסכנה ולתקלה ליסודות דרכי מנהגי העולם אשר בלעדם אין העולם יכול להתקיים, כגון התורה מצוה בתוך עשרת הדברות לא תרצח, מצוה זו היתה מעשית גם בזמן הקדום ההוא בימי מתן תורה ובאותה המדה גם היום, ואי קיום מצוה זו הרי אחד מיסודות העולם מתמוטט ומהוה סכנה וחורבן העולם, או מצות לא תחמוד כל אשר לריעך, הרי החימוד אסור לכל דבר של חברו, ואם לא יחמדו למה שיש לאחרים לא יצטרכו למנגנון כה מנופח של בתי משפט שופטים ושוטרים וכל כך הרבה הוצאות הכרוכים בהם והיה העולם לגן עדן אלקים אשר יתמו חטאים מהארץ, אלו הם מצוות גלויות וברורות אשר הגיון מחייב ומובן לכל אדם.

תשובת השייח' מהגליל על כיבוש ישראל:

סיפר לי הרב שמואל אליהו שליט"א רבה של צפת כי הוא נפגש עם גדול אנשי הדת המוסלמית בצפון [אניני זוכר את שמו של השייח'] והיה בניהם ויכוח על ארץ ישראל השלימה הרב שמואל טען לו הרי אתם יודעים מה שכתוב בתנ"ך שהקב"ה נתן לישראל את ארץ ישראל ולמה אתם נלחמים עליה, והשיב לו השייח' שאמנם נכון הדבר אבל הבעיה היא בעם היהודי שכל מה שנתן הקב"ה את הארץ לישראל הוא דוקא כששומרים את התורה והמצוות אבל היום הממשלה וכל הפוליטיקה דוגלת להפוך את היהודים להדמות לכל אומות העולם ואינם שומרים את התורה והמצוות של השם ולכן אין לכם את הזכות להחזיק בארץ ולכובשה. לצערנו זהו מבט של גוי על מצבנו בארץ.

כמו כן ראיתי בשבועון המשפחה כ"ט כסליו במאמרו המאלף של הרב משה גרילק שאחד הפרופסרים הישראלים שאל את הפרופסורים באוקספורד האנינטלקטואלים האנגלים שונאים את מדינת ישראל, והשיבו לו אנו האמנו שכאשר יחזרו היהודים לארץ ישראל תייצרו תנ"ך חדש כי אתם עם הבחירה עם התנ"ך אך בפועל מה עשיתם עם ככל העמים. עוד הוסיף במאמרו שאחרי מלחמת ששת הימים נשלחה משלחת מטעם ממשלת ארה"ב קבוצה של מתיאולגים נוצרים למזרח התיכון לבדוק את ההבטים הרוחניים של העמים והנה הגיעו לארץ והראו להם את הקיבוצים ואת התעשיה המתפתחת אולם הגיבו על כך שזה לא מעניין כי זה נמצא בכל המקומות הם רוצים לדעת את הצד הרוחני שמאפיין את המדינה אחרי כיבושה את שטחי מדינת ישראל ולא היה להם תשובה ולכן פנו לבנו של הרב הראשי הרב הרצוג ד"ר יעקב הרצוג שהיה מזכירו של ראש הממשלה דוד בן גוריון והוא חיבר קונטרס בשם עם לבד ישכון אשר בו מתאר את היחודיות של עם ישראל בכך שהוא נבדל מכל העמים באורחותיו ובזה השיב להם לשאלתם.

והן הם דברי רש"י פרשת בראשית פרק א פסוק (א) בראשית - אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל [את] התורה אלא (שמות יב ב) מהחודש הזה לכם, שהיא מצוה ראשונה שנצטוו [בה] ישראל, ומה טעם פתח בבראשית, משום (תהלים קיא ו) כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים, שאם יאמרו אומות העולם לישראל לסטים אתם, שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם כל הארץ של הקדוש ברוך הוא היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו: וכיון שיסוד קיומנו הוא בגלל רצון השם הרי התנה את הדבר בקיום התורה והמצוות.

מוסר השכל:

עלה בידנו ששבט לוי קבעו את גורלם לפי סולם הערכים שלהם במה שהעריכו והעדיפו את לימוד התורה על פני הכסף ועמדו על עקרונותיהם ולא הלכו אחר הפיתוי של המצרים במתן שכר גבוה על כל לבינה, כאשר אנו עדים בזמננו על עולם התורה שלמרות כל השפעת התקשורת והפוליטיקה לעזוב את ספסל הלימודים לטובת עסקים ופרנסה ומעמד, מעדיפים לחיות בדוחק ולמסור נפשם על לימוד התורה, ולכן זכו להיות משרתי השם ולא נשתעבדו מתוך הערכתם אפילו בעיני פרעה ועבדיו, בהיות וכל מדינה ומדינה וכל עם ועם עמוד השדרה שלו והרוח שבמפרשים הוא הדת ואנשי הדת ולומדיה כי הם המורי דרך של העם ומעלתם גדולה משאר העם מפני מסירותם לשרת את העם ולייעץ ולהדריך, וק"ו בעם ישראל שכל מהותו קיים על התורה הקדושה ולומדיה, וכל הרוצה להיות חייל השם נקרא קודש קודשים כמ"ש הרמב"ם, כיון שהם נבחרי העם אשר עתידים להנהיג את העם ולהם משפט הבכורה שלא לשעבדם בדברים אחרים למען יהיה ליבם פנוי ולתקצב אותם בכדי לאפשר להם לעסוק בתורה הקדושה וזה עצמו שוויון בנטל, והמציאות בימינו אשר התעורר נושא קדושת הכותל והשבת ובטענה של שוויון הזכויות הדבר נובע מתוך עקירת יסוד האומה ומי עומד ומי יעמוד על המשמר אם לא עולם התורה ומנהיגיו לשמר את העם אחרת הרי יהפוך עמנו ככול העמים ונאבד את כל ערכנו וסגולתנו בעיני השי"ת והעמים, מאחר וכבר איננו עם סגולה כמאמרנו, ולכן אשרי מי שעמלו בתורה שזוכה להיות חייל השם ובלבד שיעמוד ויתגבר על כל הניסיונות והפיתויים שנצבים בדרכו ואיש את רעהו יאמר חזק.
הרב מרדכי מלכא פרשת השבוע פרשת שמות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד