י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

הטעות החמורה של בית החולים - אימת הזוגות שעוברים טיפולים

מקרה כמעט קריטי התרחש בבית החולים 'ברזילי' באשקלון כאשר בחוסר תשומת לב, הוחזרו בי"מ לאישה הלא נכונה • בנס נמנע האסון • מכון פוע"ה: זו אחת הסיבות החשובות לכך שצריכים משגיחה במקום

הטעות החמורה של בית החולים - אימת הזוגות שעוברים טיפולים
מזרקים בבית חולים. אילוסטרציה

ההודעה הבאה היא הסיוט של כל בני זוג שמנסים להביא לעולם ילד בטיפולי פוריות.
מהמרכז הרפואה 'ברזילי' באשקלון, יצאה אתמול (רביעי) בצהריים, הודעה ובה דווח על מקרה מצער וחריג: "במהלך טיפולי הפריה חוץ גופית במרכז הרפואי ברזילי, חלה לצערנו טעות בהחזרת בי"מ למטופלת הלא מתאימה. הצוות זיהה זאת מידית וטיפל בהתאם ולאלתר.
בוצע בירור מידי בהנהלת ביה"ח והודעה נמסרה בשיחה למעורבים.

ביה"ח ימנה צוות על מנת לבדוק תהליכי עבודה ולוודא שמקרים כאלה לא ישנו בעתיד.
נמסר דיווח למשרד הבריאות".

שתי המשפחות המעורבות בסיפור, זומנו אכן אל בית החולים לקבלת פרטי האירוע, ובמקרה הנוכחי, מכיוון שעלו על התקלה באופן מידי, בוצעה שטיפה בגופה של האישה – ונמנע הריון, אלא שהיו קיימים 25% לקליטת הריון – מצב שלו היה מתרחש, היה מכניס לסחרחורת קשה הרבה מעורבים.

על פי החשש, לא בוצעו כל הנהלים הקפדניים טרם ביצוע ההליך הרפואי באישה – דבר שגרם לבלבול החמור.

בבית החולים הגדירו את התקלה כטעות אנוש.

בתגובה למקרה מסבירים במכון פוע"ה, כי הם מפעילים מערך פיקוח הלכתי שצבר ניסיון ומיומנות רבה ופועל בתוך המעבדות בבתי החולים ובמרפאות הפוריות בארץ ובעולם ושירותיו מסובסדים למעלה מ-25 שנה. "התהליך המורכב והעדין של טיפולי פוריות מחייב על-פי ההלכה השגחה קפדנית במקומות שיש אמון שנעשים כל המאמצים למנוע טעות אנוש ובנוסף לכך צריך כעין נוספת שאינה קשורה באופן ישיר למערכת הרפואית. הפיקוח ההלכתי של מכון פוע"ה מותאם ומוסכם עם כל גדולי פוסקי דורנו וזוכה לברכתם. המכון הקים שירותים אלו על מנת למנוע טעויות אנוש. הפיקוח נעשה ע"י כ- 50 משגיחות מוסמכות ומיומנות, המלוות את כל התהליך. המשגיחות מוזמנות בהתאם לבקשת הזוג. המכון פיתח מתקן נעילה ייחודי – "פוענית" – לשימור עוברים באינקובטור בתהליך ההפריה. עד-כה, התקיימו למעלה מרבע מיליון פיקוחים בארץ ובעולם. השירות ניתן בכל בתי החולים בארץ ובמעבדות הפוריות במקומות מרכזיים בעולם הזוכים לשיתוף פעולה בהצלחה רבה. וברוך השם נמנעו טעויות רבות."

הסבר הלכתי
ההוראה למערך פיקוח החלה בזמנו של אחד ממייסדי המכון, הרב מרדכי אליהו זצ"ל, והסביר זאת הלכתית עם כל החוגים והפוסקים, ובעקבות כך אישר הלכתית לעבור טיפולי הפריה. ההסבר ההלכתי: כמו בתהליך הטבעי שבין בני הזוג וילדיהם יש ידיעה של 100% כך גם בטיפולי הפוריות צריך להשתדל ל-100%. ההלכה דורשת ידיעה ברורה בענייני היוחסין כדי לא ליצור בעיות הלכתיות כגון: נשואי אח ואחות. ההשגחה מתקיימת מראשית התהליך ועד להחזרת העוברים של הזוג לרחם האם להמשך התפתחות והריון.

ראש מכון פוע"ה הרב מנחם בורשטין ציין "שעל אף שבמקרה הנ"ל לא הוזמנה השגחה של המכון, בכל אופן חייבים לציין שדווקא בבית החולים ברזילאי באשקלון עושים בכל עת את כל המאמצים למניעת טעות אנוש במעבדות הפוריות שלהם. כמו-כן, צוות בית החולים מקבל את משגיחות המכון באופן ראוי ומכובד. צוות בית החולים ציין בפני ראש המכון, שעל אף מאמציהם הגדולים – רואים את החשיבות ההלכתית של עין נוספת".

יודגש, כי כל אדם העובר טיפולי פוריות בישראל יכול להזמין את השגחת המכון וקופות החולים מסדירות בביטוחים המשלימים את העלות המלאה של ההשגחה.

הריון לידה טיפולי פוריות מכון פועה בית חולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד