כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

איגוד מנהלי הישיבות במכתב חריף לליצמן: "שלילת העצמאות החינוכית"

פרסום ראשון: התפתחות דרמטית ב"סערת קציצות הבשר": ידיעה "תמימה" שפורסמה בעיתון 'המודיע' הביאה את חברי הנהלת איגוד מנהלי הישיבות לשגר מכתב חריף לשר הבריאות ליצמן בו הם מתריעים על השלכות המהלך • המכתב המלא - בפנים

איגוד מנהלי הישיבות במכתב חריף לליצמן: "שלילת העצמאות החינוכית"

התפתחות דרמטית ב"סערת קציצות הבשר": הבוקר פורסמה כתבה תמימה בעיתון 'המודיע' סביב תקנות התזונה החדשות של משרד החינוך, שעוררו סערה רבתי לפני כשלושה שבועות לאחר חשיפת "בחדרי חרדים". בכתבה מביא 'המודיע' את פרטי התקנות החדשות תוך התעלמות מוחלטת מהסערה שהתחוללה סביבן ומההתנגדות החרדית הן מש"ס והן מיהדות התורה להן. יתרה מכך, העיתון מדגיש כי מדובר ביוזמה מבורכת של שר הבריאות יעקב ליצמן.

בידיעה ב'המודיע' נכתב כי "חוק תזונה נכונה שאותו קידמו שרי הבריאות והחינוך, ליצמן ובנט, יוצא לדרך לאחר שהוא צפוי לקבל היום את אישור ועדת החינוך בכנסת. החוק עומד לגבש בטנדרטים מחמירים ופיקוח הדוק שיתמקד במרכיבים התזונתיים של המנות מהן נהנים התלמידים במוסדות החינוך, החל מגני ילדים, בתי הספר וכן גם הישיבות".

בנוסף מביא 'המודיע' ציטוט מדבריו של השר ליצמן בנושא: "חשיבות הפיקוח היא דווקא בשנים אלו, כשהילדים נמצאים בשלבי הצמיחה והם מסגלים לעצמם הרגלי תזונה".

"בחדרי חרדים" חושף כי בעקבות הפרסום ב'המודיע' שיגר 'איגוד מנהלי הישיבות' מכתב התרעה חריף לשר הבריאות ליצמן. במכתב, שהעתקים ממנו נשלחו לשרים, סגני השרים והח"כים החרדים ולראשי ומנהלי המוסדות כותבים חברי הנהלת האיגוד בהם נציג חסידות גור: "הרב ליצמן הנכבד, אנו מופתעים מהכתבה שפורסמה היום בעיתון המודיע בהתייחס לאמור בה, אנו מבקשים להסב תשומת לבך להשלכות החמורות תהיינה לישיבות הקטנות מקידום החוק הנדון.

"אין זה סוד כי התנהלותן של ישיבות אלו – מול משרד החינוך, שונה לחלוטין מהתנהלותן של מוסדות החינוך הכלליים והממ"ד. די אם נציין את הנקודות הבאות:
"משרד החינוך אינו מתקצב כלל – בישיבות הקטנות, את כל נושא התזונה. גגם לא לאלו שמצויים בערי הפריפריה וגם לא לאלו שלומדים במתכונת של יום לימודים ארוך. לא כך הוא נוהג עם מוסדות החינוך הכלליים והממ"ד.

"בעצם, אין בידי משרד החינוך אמצעי אכיפה מעשיים להפעלת החוק שבנדון – במוסדות החינוך הכלליים והממ"ד, מכיון שרובם של אלו מופעלים ע"י הרשות המקומית. אמצעי האכיפה שיופעלו כרגיל, רק כנגד הישיבות הקטנות באופן של שלילת תקצובם השוטף וכיו"ב – דבר שאין לו כל הצדקה.

"והחמור מכל, אנו מכניסים לישיבות הקטנות ובדלת הראשית, סוג נוסף של פיקוח (וכעת גם מצד משרד החינוך – לאחר שמשרד הרווחה ומת"ן כבר עוסקים בנושא ואוכפים אותו בקשיחות) שינסה להביע ולהכתיב דעות, תוך שלילת העצמאות החינוכית הנתונה לנו מזה שנות דור.


המכתב

"עיקרי הדברים הושמעו במפורט, בפגישה מורחבת שהיתה עם חברי הכנסת של סיעת יהדות התורה בכנסת. ביום שני יא' בטבת נמסר לנו כי חבר הכנסת יעקב אשר, יבקש בשם סיעת יהדות התורה – רוויזיה להחלטות של ועדת החינוך שעסקה בנושא זה.

"למען הסר ספק, אנו חוזרים ומדגישים כי אין לנו דבר נגד עצם הרעיון והצורך במזון איכותי בריא במוסדות החינוך – דבר שנעשה בלאו הכי, באופן אישי ואחראי ע"י כל ראשי ומנהלי הישיבות, כמו גם במסגרת הקשר הרצוף בעניין זה עם הורי התלמידים.

"במכתב מפורט שהופנה אליך כבר לפני כ-3 שבועות, הצענו כי לחלופין די יהיה להסתפק בהצהרה בלבד, של מנהלי המוסד וכן של הורי התלמידים, כי הם מודעים לאחריותם בדבר איכויות המזון והתזנונה הניתנת לילד שלהם והם נושאים בכל האחריות לכך.

"לצערנו הרב, לא נתבשרנו עד לרגע זה, כי הענין הוסדר עם הנהלת משרד החינוך וכי בקשתנו להחרגה בהתאם לאמור לעיל – אכן נתקבלה.

"לידיעתך ולטיפולך המסור" על החתום - חברי הנהלת איגוד הישיבות והמוסדות התורניים.

כזכור, הסערה פרצה לפני כשלושה שבועות לאחר שב"בחדרי חרדים" חשף את ההתנגדות העזה של חברי הכנסת מ'יהדות התורה' ובראשם סגן שר החינוך מאיר פרוש וח"כ יעקב אשר לאישור התקנות החדשות, בטענה שהן ישפיעו כלכלית על הישיבות הקטנות, מאחר שבשונה מכולם, התזונה בהן לא מתוקצבת באופן ממוקד אלא היא ממומנת מהתקציב הכולל, ומכיוון שכך, שיפור התפריט יעלה גם את העלויות שיפלו בסופו של דבר על גבם של ההורים.

בעקבות כך, פנו פרוש ואשר לשר דרעי שיורה לחבר מפלגתו יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי שיעכב את האישור הסופי של התקנות, לאחר שח"כ אשר הגיש עליהן רביזיה.

השאלה המרכזית בסיפור: האם מדובר בידיעה מכוונת שמשמעותה היא תמיכת ליצמן בתקנות השנויות במחלוקת, או שהיא פורסמה בתמימות מבלי שכותבה ידע על הסערה שמאחוריה.
יעקב ליצמן איגוד מנהלי הישיבות משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד