י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

דרמה בארה"ב: התפטרות המונית בגלל טראמפ

חברי הסגל הבכיר של משרד החוץ האמריקני החליט להתפטר בעקבות השבעתו של הנשיא החדש דונלד טראמפ ומינויו של רקס טילרסון לתפקיד מזכיר המדינה. כך מדווחים כלי תקשורת בארה"ב. במקביל, טראמפ דרש ממקסיקו לשלם על החומה שתיבנה בין המדינות, אך נשיא מקסיקו מתעלם מהדרישה וביטל את פגישתו עם טראמפ, בעקבות כך הודיע טראמפ על מס של 20 אחוזים על תוצרת מקסיקו • כל הפרטים

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)

ימיו הראשונים של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב, כשבוע בלבד בתקפיד, מייצרים סערה כמעט בכל שעה. כעת, מגיעה דרמה פוליטית של ממש במסדרונות הפוליטיקה ויחסי החוץ בוושינגטון.

על פי דיווח הערב (חמישי) ב"וושינגטון פוסט", כל חברי הסגל הבכיר של משרד החוץ האמריקני החליטו להתפטר על רקע השבעתו של דונלד טראמפ לנשיאות ומינויו של רקס טילרסון לתפקיד מזכיר המדינה.

על פי הדיווח, ההתפטרות מגיעה "כחלק מהסתלקות המונית של בכירים במשרד במשרד החוץ, שאינם מעוניינים להישאר בסביבה בעידן טראמפ".

אמש חתם טראמפ על צווים נשיאותיים מיוחדים המצהירים על כוונתו לבנות את החומה בין ארה"ב למקסיקו, כפי שהבטיח במהלך מסע הבחירות שלו. "זהו הצעד הראשון להבטיח את הגבולות שלנו", אמר דובר הבית הלבן. "זה יעצור את זרם הסמים, פשע, והמהגרים הבלתי חוקיים המגיעים לארה"ב".

במקביל, טראמפ לא נח וממשיך להנפיק צווים ולקבל החלטות המוחקות לחלוטין את החלטות הממשל הקודם של אובמה. שעות ספורות לאחר שחתם על הצווים הנשיאותיים להקמת החומה דווח כי בכוונת הנשיא לקצץ את התקצוב האמריקני של האו"ם ושל ארגונים בינלאומיים נוספים.

על פי הדיווחים, הורה הנשיא לאנשיו לנסח קריטריונים חדשים שבהם יצטרכו לעמוד כל הארגונים המתוקצבים על ידי ארה"ב. במידה והם לא עומדים בקריטריונים, הממשל האמריקני יעצור את העברות הכספים. הכוונה היא לסוכנויות של האו"ם שאינן עומדות בכמה קריטריונים. בין היתר לא יועברו כספים לארגונים הנותנים חברות מלאה לרשות הפלסטינית שמוגדרת כיום כ"מדינה משקיפה" באו"ם, לארגונים שמקבלים מימון ממדינות התומכות בטרור ולארגונים שדוחפים להסרת הסנקציות מאיראן וצפון קוריאה.

כמו כן, אנשי טראמפ מנסחים צו שיקצץ ב-40% לפחות את השקעת הכספים הנותרים של ארה"ב באו"ם.

שגריר ישראל באו"ם דני דנון אמר כי "הפלסטינים ממשיכים לאיים בצעדים חד צדדיים נוספים נגד ישראל ואנחנו נמשיך להיאבק בצעדים האלה בכל האמצעים, אנחנו מברכים על כל מהלך שיפעל נגד צעדים חד צדדיים כאלו".

דנון הוסיף כי "הקהילה הבינלאומית צריכה להבהיר אחת ולתמיד לפלסטינים שהדרך היחידה לקידום פיתרון היא באמצעות הפסקה הטרור וההסתה ועל ידי משא ומתן ישיר בין הצדדים".

את הראיון הראשון מאז נכנס לבית הלבן העניק טראמפ לרשת ABC, שם אמר כי בניית הגדר מול מקסיקו תחל להערכתו כבר בחודשים הקרובים ומקסיקו תשלם על בניית החומה.

"אנחנו נתחיל את המשא ומתן בנושא יחסית בקרוב", הבטיח טראמפ. "ויהיה תשלום, אולי בצורת פיצוי, אבל יהיה תשלום. חייבים להבין שבניית החומה הוא מהלך טוב עבור ארצות הברית".

בנייתה של החומה לאורך גבולה של ארצות הברית עם מקסיקו החלה למעשה כבר בשנת 2006, בעת כהונתו של הנשיא ג'ורג' בוש הבן. העבודות הופסקו בשנת 2010 בשל המחיר הגבוה של הבנייה – 2.8 מיליון דולר לכל מייל בנוי של חומה.

מוקדם יותר היום צייץ טראמפ בחשבון הטוויטר שלו כי מוטב לנשיא מכסיקו אנריקה פניה נייטו לבטל את הפגישה המתוכננת ביניהם בשבוע הבא אם הוא אינו מתכוון לשלם על החומה שטראמפ מתכוון להקים בגבול בין המדינות. אם טראמפ חשב שהאיום עבד, לעת עתה התשובה שלילית, זאת לאחר שנשיא מקסיקו הודיע כי מדינתו לא תשלם על בניית החומה וכי הוא מבטל את הפגישה עם הנשיא.

בעקבות כך הודיע טראמפ כי יטיל מס של 20 אחוז על התוצרת המגיעה ממקסיקו, כדי לממן את בניית החומה. זהו הצעד הראשון "הקשוח" של טראמפ ביחסי החוץ של ארה"ב, מול מדינה אחרת.

לאחר ההתנגשות עם מקסיקו וההתפטרות במשרד החוץ, אפשר לומר שטראמפ מקיים הבטחת בחירות נוספת: משעמם לא יהיה בתקופתו.

עודכן:00:32
דונלד טראמפ מקסיקו משרד החוץ האמריקני התפטרות חומה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד