כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

הצווים הנשיאותיים של טראמפ? אל תהיו בטוחים שהם יתממשו

טראמפ וצוותו לא תיאמו את הצווים עם סוכנויות ממשלתיות ומחוקקים. ייתכן שאינם חוקיים, או שלא יהיה ניתן ליישמם בפועל

  • כ"ט טבת התשע"ז
טראמפ בבית הלבן, צילום: רויטרס
טראמפ בבית הלבן, צילום: רויטרס



נשיא ארה"ב דונלד טראמפ חתם על שלל צווים נשיאותיים מהדהדים בימים הראשונים לכהונתו, בקצב מרשים שמרנין את לב תומכיו. אולם צוותו לא פעל לתאם עם סוכנויות ממשלתיות, עורכי דין או מחוקקים. החשש הוא שהבית הלבן יוצר מראית עין של מומנטום אמיתי עם צווים שלא יהיו תקפים או ניתנים ליישום, ואולי אפילו לא חוקיים בכלל, כתב אתר פוליטיקו. אולם ייתכן כי העמל הוא לשווא, והטקסיות שבה מציג טראמפ את החתימה על הצווים איננה יותר מכך – טקס שנועד להוכיח שממשל אובמה תם וטראמפ פועל לפייס את דעתם של תומכיו.

כך למשל המזכר של טראמפ על החייאת פרויקט צינור הנפט קיסטון XL, לא עבר דרך משרד החוץ, למרות שהחברה שמיועדת להקים את הצינור תובעת את ממשלת ארה"ב ב-15 מיליארד דולר, אמרו מקורות יודעי דבר. בנוסף, הדרישה של טראמפ לבנות את הצינורות מחומרים תוצרת ארה"ב עשויה להיתקל בבעיה מעשית – היעדרה של אספקה מקומית של החומרים, או שהיא תפר הסכמי סחר קיימים בניגוד לחוק.

שר ההגנה ג'יימס מאטיס ויו"ר הסי.איי.אי מייק פומפיאו לא היו מודעים בכלל לצו שדורש מסוכנויות ממשלתיות לשקול אימוצן של טכניקות חקירה שאסורות כיום כי הן נחשבות לעינויים, אמרו מקורות אחרים.

ורק חוג קטן של בכירים במשרד הבריאות ידע על הצו הפותח את ההליכים לביטול אובמה-קייר, רפורמת הבריאות של הנשיא הקודם, והם יודעו רק בלילה לפני פרסומו.

חברי מפתח בקונגרס לא היו בסוד העניינים, וכמה מהרפובליקאים שבהם אמרו כי ייתכן שהצווים עומדים בניגוד לחוק הקיים. מי שיצטרך לממש וליישם את הצווים לא היה בסוד העניינים, ולפיכך ייתכן שלא יהיה להם תוקף.
טראמפ צו חתימה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד