י"ג אייר התשפ"ד
21.05.2024

טבע תשלם קנס של רבע מיליארד דולר, בכיר התפטר

בתוך חודש בלבד נדרשה טבע לשלם 744 מיליון דולר להסדיר שתי תביעות משפטיות • ד"ר אריה בלדגרין, מנכ"ל קייט פארמה ויו"ר הוועדה המדעית של טבע, התפטר מתפקידו

טבע, צילום: יונתן זינדל
טבע, צילום: יונתן זינדל



בעודה עושה מאמצים ניכרים להקטין את התחייבויותיה הפיננסיות סופגת טבע מכה משפטית נוספת . חברת באר שבבעלותה המלאה של טבע תשלם סכום של 225 מיליון דולר כדי להסדיר תביעה ייצוגית בנושא הגבלים עסקיים.

חברת באר נתבעה ב-2000 בקליפורניה על ידי צרכנים פרטיים וארגונים ללא מטרת רווח בטענה שגרמה לעלייה במחירי התרופה האנטיביוטית Cipro, בכך שקיבלה תשלום של 398 מיליון דולר מחברת באייר שפיתחה את התרופה המקורית כדי שתעכב את השקת גרסתה גנרית של Cipro. התובעים טענו שהסדר זה גרם לעליית מחיר התרופה והפר את חוק ההגבלים העסקיים של קליפורניה. ההסדר בין באר לבאייר שמכונה בעגה המשפטית Pay For Delay נעשה 6 שנים לפני שטבע רכשה את חברת באר תמורת 7.4 מיליארד דולר.

ההסדר הנוכחי נחתם חודש לאחר שטבע נאלצה לשלם סכום של 519 מיליון דולר כדי לסיים חקירה של משרד המשפטים האמריקאי, בחשד שהפרה את החוק האמריקאי למניעת מתן שוחד לפקידי ממשל במדינות זרות (Foreign Corrupt Practices Act) ב-3 מדינות :מקסיקו רוסיה ואוקראינה.

טבע הודתה במעשים אלו ברוסיה בלבד שבה נחשדה במתן שוחד לבעל חברת הפצה ויותר חשוב מזה קשרים פוליטיים בממשל הרוסי כדי שזה יקדם את מכירות קופקסון, התרופה המקורית לטיפול בטרשת נפוצה ומרכז הרווח העיקרי של החברה.

בתוך כך ניחתה מכה נוספת על טבע כאשר ד"ר אריה בלדגרין, מנכ"ל ובעל השליטה בחברת Kite Pharma, הגיש את התפטרותו מדירקטוריון טבע. בלדגרין שימש גם כיו"ר ועדת המדע והטכנולוגיה של דירקטוריון טבע.

בלדגרין, שהובא לתפקיד על ידי היו"ר לשעבר של טבע פיל פרוסט, שימש כדירקטור מ-2013 ואמור היה לעמוד להצבעה לכהונה נוספת כדירקטור ב-2019. בלדגרין הסביר במכתבו שהוא מתפטר כדי להתמקד במחויבותו לקייט פארמה שהיא חברה המפתחת תרופות פורצות דרך בתחום מחלת הסרטן והביע את בטחונו בעתידה הוורוד של טבע.

אולם, נראה שהתפטרותו בשעה שמניית טבע קרובה לשפל של עשור תיתפס בשוק כמכה אנושה ליוקרתה של טבע וכהבעת חוסר אמון בדרכה על רקע הרכישה הכושלת של חברת אקטוויס ג'נריקס תמוררת 37 מיליארד דולר באוגוסט 2016 והפיאסקו של רכישת רימסה המקסיקאית תמורת 2.3 מיליארד דולר בפברואר 2016.
טבע

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד