כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

חשיפה • האנשים שיקבעו את גורל המרכולים בשבת

פרסום ראשון: שר הפנים אריה דרעי החליט מיהם האנשים שיגבשו את עמדת המדינה בנושא "חוק המרכולים" • הפרטים - בפנים

דרעי.
דרעי.

פרסום ראשון: שר הפנים אריה דרעי הנחה את היועץ המשפטי של משרד הפנים, יהודה זמרת, לגבש יחד עם עו"ד יצחק מירון את עמדת המדינה בנושא "חוק המרכולים" (התיקון השני לחוק העזר העירוני בתל אביב - פתיחת 164 עסקי מסחר בשבת בעיר).

קודם לכן הבוקר, אישרה הממשלה את העברת הסמכויות לדרעי שאמר כי "בכוונתי ללמוד את הנושא לעומק, לקיים שימועים ולאחר שנים של דחיה לקבל החלטה".

העברת הסמכויות לדרעי באה בעקבות דרישת המפלגות החרדיות, ש"ס ויהדות התורה, לאחר שהתברר כי ועדת המנכ"לים הכינה דו"ח שדורש פתיחת מאות חנויות בשבת בת"א, באופן חוקי. בנוסף, היא באה על רקע הדיון בבית המשפט העליון שהתקיים בתחילת השבוע שעבר, ולאחר שהמדינה ביקשה לדחות את ההחלטה בנושא, בחצי שנה, בטענה כי כעת נדונה ההצעה לאחד בין ת"א לבת ים, מה שעלול להשליך גם על נושא חוק העזר העירוני.

כעת דרעי יטען לבית המשפט, כי קיים צורך הכרחי לדחות את הדיון, מכיוון שהוא החל לגבש עמדה בנושא ולאסוף מידע רלוונטי.

כזכור, בשבוע שעבר התייחסו השופטים לטיעון בקשת המדינה לדחות את ההחלטה בנושא, ואמרו כי מדובר ב"זריית חול בעיניים".

הנשיאה נאור אמרה בדיון כי "קצרה יריעתי מלהבין את עמדת הממשלה. נכון שהממשלה בחרה לעסוק בסוגיית החוק העזר העירוני בת"א אבל אין לה זמן לזה. אז אולי היא לא צריכה לעסוק בכך, זו הסמכות של שר הפנים. אל תזרו חול בעינינו, האיחוד עם בת ים אינו עניין של חצי שנה. החובה הראשונה של כל רשות היא לקבל החלטה. פשוט צריך להחליט. השאלה היא אם סביר שנושא כזה יוחזק בהולד (בהקפאה, י"ג) עד שיושלם תהליך איחוד של שנים במקרה הטוב. בין החלטה להחלטה חולפים החיים עצמם. בשטח קיימת הפקרות (בנושא מסחר בשבת) ומקובל עליי שיש לשים לה קץ".

נציג הממשלה הגיב ואמר כי "הממשלה מבקשת את השהות לבחון את התקדמות הליך האיחוד של תל אביב ובת ים. כעת היא רואה עצמה מבחינה ציבורית כמנועה מלקבל החלטה". השופטת ברק ארז אמרה - "מי שיקבל החלטה בעניין השבת היא הממשלה, ומי שיקבל החלטה בעניין האיחוד הוא שר הפנים, האם יש טשטוש ברמה הציבורית של מי מקבל את ההחלטה?".

עו״ד לשם מטעם עיריית תל אביב הגיב - "מדובר בכרוניקה של סירוב להחליט מצד הממשלה. גם אם יהיה איחוד חוק העזר העירוני לא ישפיע על בת ים כי הוא נוגע לרבעים ספציפיים בתחום תל אביב בלבד. עיריית ת"א לא רוצה להפוך את בשבת כאחד מימות השבוע. מדובר בשמירת השבת ודבקות באופי השבת".

עו"ד פיינגולד, נציג בעלי העסקים הקטנים, הגיב ואמר לו כי "מי שקונה קורנפלקס וטיטולים בשבת, לא ישוב לקנות אותם במהלך השבוע. לכן המסחר בשבת יוצר פגיעה כלכלית קשה בבעלי העסקים הקטנים בעיר (שמבקשים לנוח יום אחד בשבוע). כבר 15 שנה שכולם מצפצפים על החוק ופותחים בשבת לכן טענותינו שיש לסגור את המסחר בשבת. לעיריית תל אביב אין את הסמכות לשנות את חוק שעות עבודה ומנוחה".
שבת אריה דרעי מרכולים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד