כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

פרסום ראשון • הח"כים והרבנים קבעו: דורשים את ביטול מתווה הכותל

המאבק על קדושת הכותל: בפגישת ההתייעצות של ראשי המפלגות החרדיות והדתיות עם הרבנים הראשים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, הוחלט להודיע למזכיר הממשלה כי עמדת הרבנים והמפלגות החרדיות היא - ביטול מתווה הכותל

פגישת ההתייעצות
פגישת ההתייעצות

המאבק על קדושת הכותל: בפגישת ההתייעצות של ראשי המפלגות החרדיות והדתיות עם הרבנים הראשים לישראל, הגר"ד לאו והגר"י יוסף, הוחלט להודיע למזכיר הממשלה כי עמדת הרבנים והמפלגות החרדיות היא - ביטול מתווה הכותל.

בפגישה השתתפו רב העיר העתיקה הרב אביגדור נבנצל, רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, שר הפנים אריה דרעי, שר הבריאות יעקב ליצמן יו"ר ועדת הכספים משה גפני, שר הדתות דוד אזולאי ושר החקלאות השר אורי אריאל.

דרעי הציג את העמדה החרדית ואמר כי "מטרת הרפורמים והקונסרבטיבים היא לקבל הכרה. מאז שחוק הכותל שלנו מונח על שולחן הכנסת כולם מדברים איתנו על פתרונות. אנחנו צריכים מתווה חדש לפיו ברחבת הכותל חייבים לנהוג רק לפי רב הכותל".

ליצמן חידד: "יש לנו כאן שתי מלחמות, יש מלחמה על הכותל ויש מלחמה על הרפורמים" גפני סיכם כי "חייבים לבטל את המתווה הקיים, אנחנו דורשים כי זו תהיה גם החלטת הממשלה".

בהודעה רשמית שפרסמה הרבנות הראשית לישראל נכתב כי "בישיבה של ראשי הסיעות הדתיות והחרדיות ביחד עם הרבנים הראשים לישראל בהשתתפות הרב אביגדור נבנצאל שליט"א הוחלט להודיע לראש הממשלה כי על דרישה לבטל את "מתווה הכותל", שאינו תואם את החלטת מועצת הרבנות הראשית לישראל".

עוד נכתב כי "כמו כן הוחלט, כי יש לעמוד על כך שיינתן לרבנות הראשית ייצוג עצמאי - חיצוני כדי שעמדתה של הרבנות הראשית תובא בפני בית המשפט".

כזכור, "בחדרי חרדים" חשף לפני כשבועיים, כי עמדת המפלגות החרדיות היא – ביטול המתווה שהתקבל לפני כשנה בישיבת הממשלה, שעל פיו, לרפורמים תהיה הכרה רשמית וכי הם ירכיבו את המועצה שתנהל את הכותל הדרומי.

על פי העמדה החרדית שמתגבשת כעת, רחבת הכותל המרכזית תופרד מהכותל הדרומי, וברחבה המרכזית לא תהיה לרפורמים או ל'נשות הכותל' כל שליטה, אחיזה ושייכות. השליטה על הרחבה תהיה אך ורק בידי רב הכותל הרב שמואל רבינוביץ.

מנגד, נזיד העדשים שהרפורמים ו'נשות הכותל' יקבלו הוא הכותל הדרומי, אולם כאמור, מי שיופקד על ניהול המקום הוא נציג מטעם ממשלתי מטעם לשכת רה"מ.

בנוסף, במידה ויאושר מתווה חדש, הוא יבוצע ללא הכרה ישירה ברפורמים, מידורם מהרחבה המרכזית, ומידורן של קבוצת הנשים 'תפילת נשים בכותל' שפרשה מ'נשות הכותל' בעקבות התנגדותן למתווה הכותל.

כזכור, אותה קבוצת נשים עתרה לבג"צ בעתירה נוספת ודרשה לאפשר קיום תפילת נשים עם ספרי תורה בעזרת הנשים בכותל המערבי. לאחר בקשת המדינה, קבע בג"צ לאחד בין העתירה הזו לעתירת 'נשות הכותל' המקורית שדרשו יישום מתווה הכותל באופן מיידי.

כפי שדווח הבוקר ב"בחדרי חרדים" המתווה החדש המוצע על ידי החרדים הוא: שלא תהיה מועצה בכלל לרחבה הדרומית, שכן זו למעשה שורש ההתנגדות החרדית - לא להכרה ברפורמים. מה כן? איך פותרים את הפולנטר שנוצר מול בג"צ. מוצע כי הסמכות בנוגע לרחבה הדרומית תופקע מידי רב הכותל, ורק מזכיר הממשלה או סגנו יחזיק בסמכות הניהול וההחלטות במקום.

בנוסף, הרחבה ששר החינוך נפתלי בנט אישר לפני מספר שנים, תאושר ותתקבל רשמית כמקום תפילת הרפורמים 24 שעות. בהתאם לצורך, נשות הכותל יוכלו גם הן להתפלל שם ומאחורי מחיצה.

העמדה הזו מגיעה מתוך הבנה שהממשלה חייבת לספק תשובה שתספק את בג"צ, בנוגע לעתירות - כדי שלא תתקבל הדרישה של נשות הכותל לאישור רשמי וקבוע לקיים תפילותיהם ברחבה הצפונית קרי הכותל המערבי.

שכן המצב החדש שנוצר מאז החלטת השופט סובול שהפך את ההחלטה בנוגע לפתרון שהתקבל בעבר, שכדי לא לפגוע ברגשות, האזור לתפילת הרפורמים יהיה בקשת רובינסון, בעייתי לגמרי ומסוכן עבור הרחבה המרכזית כלומר הכותל המערבי עצמו.

סובול קבע שפתרון זה אינו מספק - ובינתיים נראה ששופטי בג"צ מאמצים גם הם את עמדת סובול, שמה שהיה עד כה (קשת רובינסון, או הרחבה שבנט אישר אך ללא הרחבתה והשינויים בה) לא מספק. לכן למעשה הותר לנשות הכותל לחזור לכותל, תוך כפייה על רב הכותל לקבל זאת בלי יכולת למנוע מהן.

למה לא מספק? שכן לטענת הרפורמים הרחבה אינה פתוחה 24 שעות, הותר להתפלל בה רק בשני וחמישי. היא קטנה מידי, אין לה נגישות כמו לרחבה המרכזית. ובעיקר, מה שמפריע לרפורמים, הרחבה אינה נוגעת באבני הכותל.

יצויין, כי הסוגיה של הקירבה לאבני הכותל היא אחת הסוגיות הרגישות ביותר בפרשה, שכן יש הטוענים כי מבחינה הלכתית, ישנה בעיה גדולה להסכים או לא להתנגד לכך.

כאמור, הנציגות החרדית רוצה לבטל את מתווה הכותל המקורי, ואף דורשת שזו תהיה עמדת הממשלה.
מתווה הכותל חכים חרדים הרבנים הראשיים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד