כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

מניות הגז והנפט יורדות: "פחתו סיכויי היצוא מתמר ולווייתן; חשש לקניבליזציה"

בלאומי שוקי הון מעריכים כי הביקוש לגז ישראלי ממצרים ומטורקיה עשוי לרדת, על רקע המעורבות הגוברת של Shell, ENI ורוסנפט באזור

אסדת גז של מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90
אסדת גז של מאגר תמר. צילום: משה שי, פלאש 90



סקירה פסימית משהו שפירסם הבוקר (א') לאומי שוקי הון מורידה את שותפויות הגז והנפט בבורסה עד 2.2%, וגוררת את מדד האנרגיה לירידה יומית של 0.8%. לאחר עלייה של עד 34% במהלך 12 החודשים האחרונים, אלה פריד, אנליסטית בכירה בלאומי שוקי הון, הפחיתה את ההמלצה לשותפות במאגר תמר - אבנר, דלק קידוחים וישראמקו – מ"תשואת יתר" ל"תשואת שוק". במקביל, פריד העלתה את ההמלצה על רציו, השותפה במאגר לווייתן, ל"תשואת יתר".

פריד נימקה את המלצותיה בהערכה שפוטנציאל יצוא הגז מישראל למדינות באזור פחת. לדבריה, מעורבות של חברות ענק כמו Shell, ENI ורוסנפט במצרים ובטורקיה, ו"כובד המשקל" שמטיל נשיא רוסיה פוטין על קידום פרויקט Turkish Stream (צינור גז מרוסיה לטורקיה) - עלולים לגרוע מהביקוש לגז ישראלי, מה שעשוי להשפיע לרעה על חלק משותפויות הגז המקומיות.

לדברי פריד, הפיחות שחל באופציית היצוא מעלה חשש ל"קניבליזציה" של מאגר לווייתן על חשבון מאגר תמר, כשהכוונה היא להסטה של מכירות מיצוא אל השוק המקומי כתוצאה מעודפי היצע. על רקע החשש, פריד הפחיתה את מחיר היעד לישראמקו לכ-70 אגורות, ונקבה במחירי יעד של 14 שקל ו-2.5 שקלים לדלק קידוחים ואבנר בהתאמה. המחירים החדשים מגלמים פוטנציאל עלייה (אפסייד) של 10%, 9% ושל 3% בהתאמה, ביחס למחיר הבסיס הבוקר בבורסה.

על אף הפסימיות ביחס לאופציית היצוא, פריד העלתה את מחיר היעד לרציו בכ-12%, לכ-3.2 שקלים. המחיר החדש מגלם אפסייד של כ-20% ביחס למחיר בבורסה. פריד הדגישה כי ההמלצה החיובית נובעת מכך שהנכס המרכזי של רציו, מאגר לווייתן, נמצא על סף החלטת השקעה סופית (FID), ולהערכתה "הגיע לנקודת אל-חזור עם סינדיקט בינלאומי מוביל, והשקעה של למעלה מ-800 מיליון דולר". חרף ההמלצה, רציו מאבדת 0.4%.
מאגר תמר גז ישראלי גז ונפט לווייתן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד