י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

הצטנן המסכן: כל מה שרציתם לדעת על צינון

האם יש קשר בין צינון לבין תקופת חורף? ומדוע ילדים מצטננים יותר? • הנגיפים המדבקים ביותר וקיימים בכל מקום אפשרי • אז מה עושים? בין היתר, לפני הכל שומרים על היגיינה

הצטנן המסכן: כל מה שרציתם לדעת על צינון



אתם עונים לטלפון ולא מזהים אתכם? מגיעים למשרד עם אף אדום? כמעט אין אדם אחד שלא הצטנן מאז תחילת החורף. יש אנשים חסינים יותר ויש פחות, יש כאלו שמצטננים מיציאה אחת בערב קר, ויש ילדים שמסרבים לישון בפיג'מה חמה – כי חם להם.

הורים רבים נוטים לעטוף את ילדיהם בשכבות רבות מדי של בגדים – אלא שהמציאות הוכיחה, שילד שהיה לבוש באופן הגיוני, נטה לחלות פחות, וזה מסתדר הגיונית. ברגע שהוא שהוא רגיל להיות עטוף כולו – כל חדירה קטנה מעבר למעטפת, מפילה אותו.

הצטננות היא למעשה דלקת חריפה של הלוע העליון והאף. זה נראה לנו כמו "סך הכל צינון", אלא שמדובר במחלה נגיפית ומדבקת של דרכי הנשימה העליונות – אם כי מחלה נגיפית קלה.

הזיהום בדרכי הנשימה העליונות נגרם בעקבות נגיף באזור הגרון. בצינון אנחנו מרגישים בעיקר נזלת ושיעול, ולעתים, תלוי בעוצמת הצינון, יופיעו כאבי גרון, עיניים דומעות, ליחה ועוד.

מה גורם לצינון?

מאות נגיפים שעוברים בקלות מאדם לאדם עושים את דרכם אל מערכת הנשימה העליונה בגופנו, דרך הפה, העיניים, האף - ויש מהם שגורמים לתגובה דלקתית חריפה. הסיבה לכך שצינון הוא דבר מדבק, היא שהנגיפים הללו נמצאים בקלות בכל מקום אפשרי. הם עוברים לא רק דרך שיעול או התעטשות – אלא אפילו דרך דיבור. הם יכולים להיות על משטחים שונים כמו שולחנות, שיש, טלפון, חפצים שכולנו נוגעים בהם כמו ידית דלת ועוד. עדיף תמיד שלא לגעת באיברי גוף עליונים – דרכם חודרים הנגיפים, אם לא שטפנו היטב ידיים, ובעיקר בזמן חולי.
מדוע ילדים מצטננים יותר?

ילדים קטנים, ועמם מבוגרים הסובלים מכשל חיסוני, נוטים להצטנן יותר מכיוון שמערכת החיסון שלהם טרם פיתחה עמידות נגד כל סוגי הנגיפים.

צינון כרוני
ישנם אנשים שסובלים מצינון כרוני והוא מתבטא בתסמינים שתוקפים אותם שוב ושוב: כמובן הנזלת המוכרת בכל צינון קל, אף סתום, כאבי אוזניים מתמשכים – עד בעיות שמיעה, דלקות או כאבי גרון, קשיי נשימה. על פי רוב, צינון כרוני מעיד על בעיה פנימית בגוף.

הידעתם?

*חוקרים לא הצליחו למצוא את הקשר בין מזג אוויר קר לצינון.
הסיבה לכך שבחורף מצוננים יותר, היא מכיוון שאנחנו נמצאים הרבה יותר זמן במקומות סגורים ובלתי מאווררים.

*חוסר שינה פוגע במערכת החיסונית ובכך מגביר את הסיכויים להצטננות.

* על פי מחקרים שונים, ויטמין סי אינו עוזר או מונע הצטננות.

* לפני מספר שנים חוקרים מהודו טענו שנטילת אבץ מקצרת את תקופת ההצטננות, ואילו חוקרים מיפן טענו ששתיית בירה מסייעת למנוע צינון.

* על פי הרפואה הסינית, צריכת קינמון מקלה משמעותית על תופעת ההצטננות.
אם חיפשתם תרופה לוירוס השכיח ביותר בעולם – כנראה שלא תמצאו. תנוחו קצת, שתו הרבה, שמרו על היגיינה, ובמקרים קשים יותר – תמיד יש תרופות להקלה.
תהיו בריאים
צינון הצטננות מחלת חורף זיהום

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד