י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

מנהלי הישיבות יוצאים למלחמה: המסמך המשפטי שמאיים על בנט וליצמן

"איגוד מנהלי הישיבות" משגר מכתב משפטי ארוך ומפורט לשרים לקראת ההצבעה החוזרת על תקנות המזון בוועדת החינוך היום, שמטילה את סיעות "יהדות התורה" לתוך מחלוקת סוערת • 'בחדרי חרדים' עם כל המספרים - והמכתב המלא

ישיבת פוניבז', צילום: שוקי לרר
ישיבת פוניבז', צילום: שוקי לרר

סערת תקנות המזון החדשות של משרד החינוך שנחשפה ב"בחדרי חרדים", עולה שלב: ועדת החינוך אמורה לקיים הבוקר (שני) הצבעה בנושא ולהסיר את הרביזיה (התנגדות), שהגיש ח"כ יעקב אשר. הבוקר שיגרו שלושת חברי הכנסת של 'דגל התורה' מכתב ליו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי בבקשה שלא לאשר את תקנות המזון.

"בחדרי חרדים" חושף כי "איגוד מנהלי הישיבות" שמוביל את המאבק - בטענה כי התקנות ייפגעו בהורי תלמידי הישיבות, גייס את שירותיו של עו"ד אורי קידר ואת משרדו, שפתח חזית משפטית במאבק שמפלג את המפלגות החרדיות, לאחר ששר הבריאות יעקב ליצמן הבהיר וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" כי הוא בעד התקנות, וכי הוא סבור ש"גם ילדי המוסדות החרדים יאכלו אוכל בריא".

במכתב, שנחשף לראשונה כאן ב"בחדרי חרדים", דורשים עו"ד אורי קידר וסמדר טל טביביאן באופן "בהול" - מהשרים נפתלי בנט ויעקב ליצמן ומיו"ר הועדה ח"כ יעקב מרגי שלא לקיים היום את ההצבעה, ולא לאשר את התקנות החדשות שלטענתם "החלת התקנות ללא התאמתן לסיטואציה הייחודית של המוסדות, עלולה לגרום עוול ממשי לתלמידי הישיבות הקטנות".

בפתח המכתב כתבו עורכי הדין: "מרשנו, איגוד מנהלי הישיבות והמוסדות התורניים, מילא את ידינו לפנות אליכם בדחיפות, בבקשה לתיקון תקנות לפיקוח על איכות המזון ולתזונה נכונה במוסדות חינוך, התשע"ו- 2016 כך שיחולו בהדרגה, בהתאם לתקצוב שיינתן למוסדות, במוסדות המיוצגים על ידי מרשנו. נוכח האמור, מתבקשת וועדת החינוך של הכנסת שלא לקיים הצבעה על אישור נוסח התקנות, עד לסיום ההליך האמור".

בנוסף הם מוסיפים למכתב השרים כי "התקנות משנות למעשה את התקן הקיים בישראל לעניין הזנת תלמידים. לאור העלאת התקן הקיים, עלויות ההזנה במוסדות החינוך ברחבי הארץ צפויות לעלות בצורה משמעותית. כפי שניתן להבין, מדובר בתקנות בעלות השלכות הרות גורל על קבוצת אוכלוסייה רחבה לאין שיעור. כבר בשלב זה יודגש, כי מרשינו מברכים על היוזמה לשיפור איכות המזון הניתן לתלמידים במוסדות חינוך ברחבי הארץ.

"בצד זאת, דומה כי החלת התקנות ללא התאמתן לסיטואציה הייחודית של המוסדות שמייצג מרשנו, עלולה לגרום עוול ממשי לתלמידי הישיבות הקטנות. ודוק. התקנות בנוסחן הנוכחי חלות על כלל מוסדות החינוך בארץ, ללא כל הבחנה מוסדות חינוך רשמיים, מוכרים – שאינם רשמיים, מוסדות פטור ומוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים. באלו האחרונים עוסק - מכתבנו זה".

התקנות החדשות ישפיעו על: 341 ישיבות קטנות, 33,726 תלמידים
עורכי הדין מפרטים את מספר הישיבות והתלמידים שעלולים להינזק מהתנות החדשות, זאת בעקבות העובדה שמשרד החינוך לא מתקצב אותם ספציפית על הזנה ומזון:

"ברחבי הארץ קיימות 341 ישיבות קטנות הפועלות בהתאם לחוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים, תשס"ח- 2008, ובהם מתחנכים 33,726 תלמידים בכיתות ט' י"ב. - מוסדות אלו אינם מתוקצבים ממשרד החינוך בעבור הזנה. על אף זאת, מקפידים המוסדות להעניק לתלמידיהם ארוחות במהלך היום, על חשבון המוסדות עצמם. הכל מתוך דאגה ומסירות לתלמידים המתחנכים במוסדותיהם. נוכח העובדה כי המוסדות אינם מתוקצבים בעבור הזנה, במידה ותהיה עליה בעלויות הזנת התלמידים, כפועל יוצא בלתי נמנע מנוסח התקנות הקיים, לא יוכלו עוד מוסדות החינוך לשאת בעלויות ההזנה בעצמם ועל חשבונם".

"אשר על כן, על מנת להמשיך להפעיל את הישיבות הקטנות, ולפעול בהתאם לכל הוראות הדין החלות עליהם, יאלצו המוסדות, בלית ברירה, להפסיק בעל כורחם את אספקת הארוחות לתלמידיהם. כך למעשה, לצד רצונו הטוב של משרד החינוך להיטיב עם תלמידי ישראל על ידי התקנת התקנות, נעשה עוול, בעקיפין, לחלק ניכר מאוכלוסיית תלמידים זו. כך, התקנות הללו עלולות למנוע הזנה מ - 33,726 תלמידים. משכך, הרי שהתקנות במובן זה הינן בבחינת מיטת סדום.

הם מדגישים כי "הליך שיפור איכות המזון המוענקת לתלמידי ישראל הינו צעד מבורך כשלעצמו, אולם, הנזק העלול להיגרם לתלמידים המתחנכים במוסדות האמורים עלול לגבור על המטרה אותה מנסות התקנות לקדם ועל היתרונות בה". בנוסף, "יש לזכור, כי במוסדות האמורים, יום הלימודים לרוב הינו ארוך במיוחד. על כן, הענקת ארוחות במהלך יום הלימודים הינה קריטית עבור אותם תלמידים".

עוד לדברי עורכי הדין במכתב לשרים בנט ליצמן: "למעלה מכך, יש לתת את הדעת גם לעניין משפחות אשר עד כה הסתמכו על ההזנה שניתנה לילדיהם במוסד החינוך, ואשר אין ביכולתם לספק לילדיהם ארוחה חמה. כך, עלולים להישאר תלמידים אלה ללא ארוחה חמה במהלך יום שלם. מצב זה הדעת אינה סובלת".

"קבלת התיקון בנוסחו הנוכחי תפגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בתלמידים, הוריהם ובמוסדות החינוך"
לדבריהם: "ודוק, הנזק העלול להיגרם לתלמידים, במידה וההזנה במוסדות בהם הם מתחנכים תופסק, הינו כביר. כך, ייאלצו התלמידים והוריהם (אשר גם כך נאנקים תחת הנטל) למצוא פתרון ולשאת בעצמם בעלויות ההזנה הנדרשת. אין כל ספק כי קבלת התיקון בנוסחו הנוכחי תפגע פגיעה קשה ובלתי מידתית בתלמידים, הוריהם ובמוסדות החינוך.

"נוכח האמור, החלת התקנות על כלל מוסדות החינוך ללא כל הבחנה רלוונטית והתאמת התקצוב לישיבות הקטנות לעניין זה, עלולה ליצור פגיעה ממשית בתלמידים המתחנכים במוסדות הללו העולה לכדי פגיעה חמורה בעיקרון טובת הילד.

עורכי הדין מתייחסים לטענה כי הגיע הזמן שגם התלמידים החרדים יאכלו מזון בריא ומזין ומגיבים כי "כמו כן, יש לציין, כי המוסדות מקפידים הקפדה יתירה על איכות המזון המוגש לתלמידים, ודואגים כי לתלמידים יסופק מזון בריא ומזין בכל ארוחה. גם נוכח זאת, הרי זה מתבקש למנוע את הפגיעה העתידית בתלמידים אלו, אשר בלאו הכי מקבלים הזנה איכותית במוסדות בהם הם לומדים".

לסיכום הם דורשים: "נוכח כל המצטבר לעיל, יש לבצע הבחנה רלוונטית בין מוסדות החינוך בארץ ולשנות את נוסח התקנות בהתאם, כך שיחולו בשלב זה באופן מלא על מוסדות חינוך אשר מקבלים תקצוב בעבור הזנה ממשרד החינוך, ובמקביל, תיקבע תחולה הדרגתית, בהתאם לתקצוב שייקבע, על הישיבות הקטנות. באופן זה, ניתן יהיה למנוע את הנזק העצום העלול להיגרם הן לתלמידים, והן למוסדות החינוך ולהביא להגשמת המטרה לשמה באו התקנות לעולם.

"מרשינו ישמחו לפעול באופן מיידי, למימוש תחולת התקנות וקביעת המדרג הראוי, ולשם כך יעשו את כל הנדרש בתיאום עם משרדי החינוך והבריאות, וועדת החינוך של הכנסת. לא למותר לשוב ולציין, כי רק בדרך זו ימומשו מטרות התקנות, שכן בסיטואציה שנוצרה, הישיבות הקטנות בניגוד למוסדות הממלכתיים, אמורות לשאת לבדן בנטל הכבד של שינוי הקריטריונים כנדרש מנוסחן הנוכחי של התקנות. לכך ודאי לא כיוונו מנסחי התקנות".

בניגוד להוראות היועץ המשפטי: משרד החינוך לא התייעץ קודם
טענה נוספת מציגים עורכי הדין, כי משרד החינוך לא התייעץ קודם בנושא עם מנהלי המוסדות, זאת למרות הוראות היועץ המשפטי: "על אף הנושא המהותי בו עוסקות התקנות, והעובדה כי החלת התקנות על כלל מוסדות החינוך בארץ עלולה להביא להפסקת הזנתם של מאות אלפי תלמידים, או אף קריסתם הכלכלית של מאות מוסדות חינוך, כמו גם פיטורי מורים, לא נעשה פרסום מוקדם של התקנות בהתאם להוראות היועץ המשפטי לממשלה".

לסיום כתבו כי "לאור כל האמור לעיל, אנו פונים אליכם בבקשה בהולה לשנות את נוסח התקנות ולהוסיף את הפסקה האמורה לעניין תחולת התקנות המדורגת על מוסדות מרשנו, הכל כאמור לעיל. ראשי ומנהלי הישיבות ביקשונו, לסיים בדברי תודה וברכה לשלוחי הציבור, הפועלים נאמנה למען כלל ילדי ישראל. החלה מדורגת ומותאמת של התקנות על הישיבות הקטנות, תביא ללא כל ספק למימוש המטרה הראויה של הזנה בריאה לכלל ילדי ישראל, ללא אפליה לרעה של ילד ממגזר כלשהו", הוסיפו לליצמן, בנט ומרגי.














המכתב ששיגרו הח"כים של דגל למרגי


קציצות בשר תקנות מזון יעקב ליצמן נפתלי בנט ישיבות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד