כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הצו החדש של טראמפ פוגע ביהודים וישראלים

צו ההגירה החדש עליו חתם הנשיא דונאלד טראמפ כבר פוגע ביהודים ובישראלים, יוצאי שבע המדינות המוסלמיות • הצו החדש אוסר את כניסתם לארה"ב של אזרחים מעיראק, איראן, סודן, תימן, לוב וסומליה • מאז החתימה על הצו נעצרו או גורשו מנמלי התעופה בארה"ב מאות בני אדם

טראמפ עם הצו. צילום: רויטרס
טראמפ עם הצו. צילום: רויטרס

צו ההגירה החדש עליו חתם הנשיא דונאלד טראמפ כבר פוגע ביהודים ובישראלים, יוצאי שבע המדינות המוסלמיות אליהם מתייחס הצו החדש אוסר את כניסתם לארה"ב של אזרחים מעיראק, איראן, סודן, תימן, לוב וסומליה. מאז החתימה על הצו נעצרו או גורשו מנמלי התעופה בארה"ב מאות בני אדם.

מארק הטפילד, נשיא ארגון HIAS, ארגון המסייע לפליטים ברחבי העולם, אמר אתמול כי הצו החדש כבר פוגע במשפחות יהודיות שהצליחו לצאת מהארצות המוסלמיות וממתינות בתחנות מעבר בדרכם לארה"ב.

"אינני יכול להזכיר שמות אבל המשרד שלנו מטפל בכמאה ועשרים משפחות יהודיות, שהן כל יום בסכנת מוות במדינות המוסלמיות בהן הם מתגוררים. יש לנו אם מבוגרת ובן, שכבר מצפים שנים להתאחד עם בנותיהם שנמצאות בארה"ב, עכשיו הצלחנו להוציא אותם מהמדינה המוסלמית והם שוהים במדינה אחרת בדרכם לארה"ב. בעקבות הצו, הם תקועים עכשיו למשך שלושה חודשים לפחות עד שנוכל להוציא אותם", אומר מארק הטפילד.

מסתבר שגם ישראלים ילידי שבע המדינות המוסלמיות לא יוכלו להיכנס לארה"ב. דיפלומטים אמריקנים ועורכי דין שמתמחים בהגירה לארה"ב מזהירים כי ישראלים שנולדו באחת מ-7 המדינות המוסלמיות – עלולים להיכלל ברשימת מנועי הכניסה, היות ובדרך כלל מי שנולד במדינה מסוימת תמיד ייחשב בעיני האמריקנים כנתין של אותה מדינה.

קונסולית אמריקנית ששירתה בעבר בשגרירות ארה"ב בתל אביב, ומגדירה את עצמה כידידת ישראל, אומרת כי "אם אתה אזרח של אחת המדינות האלה ואתה לא אזרח אמריקני, חל עליך איסור של 90 יום להיכנס לארה"ב. זה חל עליך גם אם יש לך אזרחות נוספת כגון ישראלית וגם אם יש לך אשרת הגירה תקפה, ויזת תייר, ויזת פליט, ואשרת עבודה. גם אם יש לך גרין קארד אתה כלול באיסור הזמני", אף שמאוחר יותר הבהירו בבית הלבן שבעלי גרין קארד יכולים להיכנס לארה"ב.

מסתבר שהצו של טראמפ כבר משפיע ישירות על אלפי ישראלים משום שהוא מבטל את התוכנית הקיימת זה כמה שנים לפטור מראיון אישי, שבמסגרתה מועמדים לוויזה בגילאים מסוימים - מתחת לגיל 14 ומעל גיל 80 - או מועמדים המחדשים ויזה קודמת לארה"ב, היו זכאים להגיש בקשה לוויזה ללא צורך בראיון קונסולרי. בעקבות הצו של טראמפ, כל מועמד לוויזה חייב לעבור ראיון בקונסוליה. ביטול התוכנית יגרום לעומס כבד על הקונסוליות האמריקניות בתל אביב ובירושלים, דבר שעלול ליצור תקופת המתנה ארוכה מאוד לקבלת מועד לראיון.

במשרד החוץ הישראלי החליטו לפנות לקונסול האמריקני בתל-אביב כדי להבין אם אכן הגזירה תחול על ישראלים ילידי המדינות המוסלמיות. הקונסול האמריקני אמר כי הנושא לא ברור וכי השגרירות ממתינה להבהרות ממשרד החוץ בוושינגטון ורק אז יחזרו עם תשובות ברורות יותר.
ממשרד החוץ בירושלים נמסר: "אנחנו נמצאים בקשר עם הרשויות האמריקניות וממתינים בסבלנות להבהרות ולהסדרים הפרקטיים. אם נקבל הסברים משלטונות ארה"ב נעדכן את הציבור".

רשת CNN דיווחה אמש כי הצעד הבא של הנשיא עשוי להיות שהבית הלבן יחייב את פקידי המכס ורשויות הגבול לבקש ממבקרים זרים להציג בפניהם את פרטי המשתמש שלהם ברשתות החברתיות, ורשימות אנשי הקשר בטלפון הנייד, כך לדברי גורם בממשל בוושינגטון. הרעיון לבדוק את הפוסטים של אזרחים זרים ברשתות חברתיות הגיע בעקבות אירועי הטרור שבהם המחבל הביע דעות קיצוניות בפלטפורמות כמו פייסבוק וטוויטר לפני פיגועים. עם זאת, לא ברור עדיין אם הדרישה מזרים להציג את פרטיהם האישיים ברשתות החברתיות חוקתית.

ובתוך כך ממשיכות ההפגנות בכל רחבי ארה"ב ומחוצה לה. הפגנת המחאה הגדולה ביותר הלילה נערכה בפארק באטרי בדרום מנהטן על רקע פסל החירות, שנחשב במשך שנים רבות בהיסטוריה האמריקנית לסמל המהגרים, ושער הכניסה הראשון לארה"ב. הסנאטור הדמוקרטי צ'רלס שומר אמר להמוני המפגינים בניו יורק שהצו של טראמפ אינו אמריקני, ומנוגד לערכי הליבה של המדינה. "מה שאנחנו מדברים עליו כאן הוא חיים ומוות להרבה מאוד אנשים", אמר שומר. "אני לא אנוח עד שהצווים הנוראיים הללו יבוטלו".

בוושינגטון השתתפו יותר מאלף מפגינים במחאה בכיכר לאפייט בסמוך לבית הלבן, שצעקו בין היתר: "לא לשנאה, לא לפחד, פליטים מתקבלים כאן בברכה". באותה עת, בנמל התעופה הבינלאומי וושינגטון דאלס הפגינו כ-200 בני אדם נגד מדיניות ההגירה של הנשיא טראמפ.

בבוסטון התאספו יותר מעשרת אלפים בני אדם בכיכר קופלי בעיר, בהם הסנאטורית הדמוקרטית אליזבת וורן, מבקרת חריפה ביותר של טראמפ ומנהיגת האגף הליברלי במפלגתה. במיאמי הפגינו כ-300 איש, רבים מהם מוסלמים. בין היתר נכחו בהפגנה פליטים מסוריה שסיפרו על זוועות המלחמה והמשפחות שנותרו מאחור. הפגנות מחאה נוספות מתוכננות ביוסטון, דטרויט, סנט לואיס ולוס אנג'לס.

טראמפ אמר כי החלטתו לאסור כניסה של אזרחי מדינות מוסלמיות אינה חרם על מוסלמים, אלא למען שמירה על ביטחון המדינה. הוא הוסיף כי הוא יבחן את אשרות הכניסה לכל המדינות במהלך 90 הימים הקרובים.
דונלד טראמפ צו הגירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד