י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

ניפוח משכנתאות: שני יועצי משכנתאות מירושלים ובני ברק נעצרו

הרשויות נלחמות נגד מקרי ההונאה וניפוח הנתונים המוגשים לבנק על ידי יועצי משכנתאות חרדים, כדי לקבל משכנתאות בהיקף גבוה יותר מהמותר. אחר מעצר יועץ באשדוד, המשטרה עצרה היום שני חשודים נוספים, מירושלים ובני ברק שעל פי החשד הוציאו במרמה מן הבנקים משכנתאות בסכום של כ-50 מיליון ש"ח באמצעות מסמכים מזוייפים • הפרטים - בפנים

ניפוח משכנתאות: שני יועצי משכנתאות מירושלים ובני ברק נעצרו
pixabay

חשד להוצאה במרמה של כ-50 מיליון ש"ח: במהלך השבועות האחרונים מתנהלת במשטרת ישראל חקירה סמויה בשיתוף פקיד שומה חקירות ירושלים והדרום שעניינה חשד לעבירות מרמה והונאה, זיוף מסמכים וקבלת דבר במרמה.

עם סיום שלב החקירה הסמויה שכללה איסוף מכלול הראיות והממצאים הנדרשים לביסוס העבירות המיוחסות, פשטה המשטרה הבוקר על בתי החשודים בירושלים ובבני ברק ועצרה שני חשודים שהובאו לחקירה במפלג ההונאה בירושלים.

שני החשודים, נחקרים בחשד שבמהלך השנה האחרונה פעלו יחדיו בצורה שיטתית ומתוחכמת והונו את בנק לאומי בהיקף שנאמד בכ-50 מליון ש"ח.

אחד החשודים, מוכר בציבור כיועץ משכנתאות אליו היו פונים לסיוע בקבלת משכנתא. בסיוע שותפו זוייפו מסמכים, אותם הציגו בפני בנק לאומי. המסמכים שזוייפו הציגו מצג שווא על הכנסות מבקשי המשכנתאות ויכולת החזר המשכנתא ועל בסיסם קיבלו את סכום המשכנתא המבוקש.

מהחקירה עולה כי עבור כל עסקה קיבלו החשודים 'דמי עמלה' בסך של אלפי שקלים אותם, עפ"י החשד, לקחו לכיסם ללא דיווח לרשויות המס.

מהחקירה עולה עוד, כי בצורה זו ביצעו כ-50 עסקאות מהבנק וכן עולה חשד לעוד עשרות עסקאות דומות אותם ביצעו מול בנק אחר.

כאמור, שני החשודים נעצרו הבוקר והובאו לחקירה. בהמשך יובאו החשודים לבית המשפט על מנת לבקש להאריך את מעצרם. "מדובר בהונאה מתוחכמת ושיטתית בהיקף עצום שנאמד במליוני שקלים. הודות לחקירה המשותפת נפעל למצות הדין עם החשודים הן בהיבט הפלילי והן בהיבט הכלכלי" אמרו במשטרה.

בשבוע שעבר דווח ב'בחדרי חרדים' כי חרדי תושב אשדוד העוסק בתחום המשכנתאות, זייף עבור לקוחות תלושי שכר ופלטי עו"ש, וכך הצליחו לקבל הלוואות בסכומים של מיליוני שקלים. הוא נעצר ומעצרו הוארך עד למחר (שלישי). על פי החשד, מדובר בהיקף מרמה של מעל 10 מיליון ש"ח שבוצעו עוד לפני שנת 2016, עבור לקוחות שלא היו זכאים לקבל משכנתא. מדובר בפרשיה עם עשרות מעורבים ועד כה נחקרו על ידי המשטרה עשרות.

למעשה מאז הוריד בנק ישראל את אישורי ההלוואות למשכנתאות באחוזים רבים, ולמעשה קבע הגבלות חדשות על אחוזי מימון המשכנתאות החלה סחרחורת של ממש בענף.

בעוד בעבר ניתן היה להשיג באופן רשמי הלוואה עד לערך של כ-75 אחוזים מערך הנכס הנרכש, ולעיתים אף להגיע ל-90 אחוזים - גם למשקיעים, בשנים האחרונות הקשיח בנק ישראל והמפקח על הבנקים את הפיקוח. עתה, קשה מאוד להשיג משכנתא בהיקף של יותר מחמישים אחוזים מערך הנכס מבלי להוכיח בוודאות אפשרוית החזר הלוואה בטוחות.

הקשחת הכללים והאישורים למתן ההלוואות הביאו למצב שיועצי משכנתאות רבים השתמשו בקיצורי דרך, וכאמור כעת, אף בעבירות של זיוף ומצגי שווא - כדי להשיג הלוואות בהיקף אחוזים גדול, גם כשהדבר מנוגד לכללים ולהוראות. הבנקים מצידם, שהפיקוח עליהם הוגבר, משתפים פעולה עם החקירות.
הונאה בנקים יועצי משכנתאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד