י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024

"קהל מפונק": במה החליפו עובדי ההיי-טק את המכונית המשפחתית?

שיעור העובדים בענף שחוכרים מכונית בליסינג תפעולי ירד אל מתחת ל-40% • במקביל מתחזק הליסינג הפרטי, שלא דרך מקום העבודה • נפילה של 40% בשיעור ההיי־טקיסטים שנסעו לעבודה באוטובוס

ג'יפון קיה ספורטאז׳. צילום: דודו בכר
ג'יפון קיה ספורטאז׳. צילום: דודו בכר



ב–2016 חלה ירידה של 2% במספר עובדי ענף ההיי־טק שהמשיכו להתקשר עם חברת הליסינג בהסכם לחכירת כלי רכב בעסקת ליסינג תפעולי. גם שיעורם ב–2015, 39.5%, מבטא ירידה של 10% מהנתונים שנרשמו בסוף 2014, בהתאם למגמת היחלשות כוחו של שוק הליסינג המסורתי — כך עולה מנתוני חברת עוקץ מערכות.

לפי הסקר, ב–2016 חלה עלייה בשיעור עובדי חברות ההיי־טק שהתקשרו בעסקת ליסינג פרטי — המכונה גם ליסינג מימוני ומיועד בעיקר לאנשים פרטיים להבדיל מגופים עסקיים — מ–48.9% ב–2015 ל–58% ב–2016. מנגד, על פי הנתונים, חלה ירידה של 17% במספר העובדים שרכשו רכב משומש ב–2016.

אחד מכל שלושה כלי רכב בעסקות ליסינג פרטי של עובדי חברות ההיי־טק ב–2016 היה ג'יפון — זינוק של 147% לעומת 2015. זאת, בין היתר על חשבון ירידה בשיעור המכוניות המשפחתיות שעובדי הענף לקחו בליסינג פרטי — מ–28% מכלל העסקות שנבדקו ב–2015 ל–12% מהעסקות ב–2016. שיעור העסקות שבהן נלקחו מכוניות קטנות ירד מכ–59% ב–2015 לכ–54% ב–2016.

עוקץ מערכות יכולה לבחון נתון זה מכיוון שהיא מספקת מערכות שכר לחברות היי־טק רבות, ויש לה גישה לתלושי השכר של העובדים, שבהם מופיע בין היתר רכיב שווי השימוש בכלי רכב. החברה בחנה כ–10,000 תלושים שהופקו בינואר־דצמבר 2016 תוך השוואה למספר זהה של תלושים מהתקופה המקבילה ב–2015.

הסקירה התבצעה במסגרת הבדיקה השנתית של השינויים בהעדפות התחבורתיות של המגזר שמבצע מועדון הצרכנות של חברות ההיי־טק — הייטקזון. הסקר נערך באמצעות עיבוד מדגמי של נתוני 950 עסקות רכב שבוצעו במהלך 2016 באמצעות המועדון.

יש לציין כי הייטקזון מקדם פעילות של ליסינג פרטי. לדברי נועם בוסידן, מנכ"ל משותף של הייטקזון, עובדי ההיי־טק נוהרים בהמוניהם לעסקות הליסינג הפרטי. "ראשית, מדובר על כוחו של הרגל. במשך שנים שיעור ניכר מעובדי הענף התרגל להתקשר עם חברת ליסינג בהסכם תפעולי, על כל הנוחות שנגזרת ממנו: הם הורגלו לשלם סכום קבוע ואחיד מדי חודש והם דבקים בשיטה הזאת. כמו כן, זה קהל 'מפונק', שאינו מורגל להתעסק בקנייה ומכירת כלי רכב. רכישת מכונית משומשת מעמיסה עליהם דאגה למכירה עתידית של כלי הרכב, שאותה הם מעוניינים לחסוך.

"במשך שנים הם נהגו בכלי רכב משפחתיים שניתנו להם במסגרת עסקות הליסינג התפעולי ממקום העבודה. ב–2016, בשל העלייה המשמעותית בכדאיות עסקת הליסינג הפרטי לג'יפונים, הם זנחו את הרכב המשפחתי", טוען בוסידן.

זינוק בשימוש באופניים חשמליים

עוד נמצא בסקר כי נרשמה ירידה של 18% ברכישות כלי רכב בעסקות מסוג "0 ק"מ", שבהן מכונית חדשה מוצעת למכירה על ידי חברות הליסינג כיד שנייה, עם הנחות שמגיעות עד כ–25% לעומת המחירון הרשמי של הרכב כחדש אצל היבואן. עם זאת, הנתונים עלולים להטעות, שכן "ליסינג פרטי" הוא בפועל שיטת מימון לרכבי "0 ק"מ" על ידי חברות הליסינג.

בנוסף, מועדון הצרכנות ערך באחרונה סקר השוואתי בקרב כ–1,000 חברים במועדון בנוגע לאופן שבו הם מגיעים מדי יום למקום עבודתם. הסקר בוצע באמצעות משלוח שאלון אינטרנטי, ותשובותיו עובדו והשוו לתוצאות הסקר שנעשה בתקופה המקבילה ב–2015.

לפי הסקר, חלה השנה ירידה של 40% במספר עובדי ההיי־טק שהגיעו למקום העבודה באוטובוס. מנגד, חלה עלייה של 15% בשימוש ברכבת ישראל. בנוסף, מספרם של העובדים שהתניידו למקום העבודה באמצעות אופניים עלתה בשיעור דרמטי של 100%.
מכונית משפחתית ליסינג תפעולי ליסינג פרטי נסיעה היי-טק

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד