י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

"טראמפ זרק פצצה לחדר - וכולם מחכים": אנשי העסקים הישראלים מבולבלים

הוראת נשיא ארה"ב לחסום כניסת מוסלמים ממדינות שונות גורמת לחוסר ודאות; "ההחלטה מראה על כוונותיו של טראמפ" • מנגד, ההחלטה להשקיע בתחומי התשתיות והתחבורה, עשויה לתרום לתעשיית הרכב בישראל

צילום: רויטרס
צילום: רויטרס



הוראת נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, לחסום כניסת מוסלמים מהמדינות סוריה, עיראק, איראן, סודאן, לוב, סומליה ותימן, גורמת לחוסר ודאות גם בחברה הערבית בישראל. לדברי עורכי דין העוסקים בנושאי ויזות והיתרים, עדיין קשה לצפות את ההשלכות של הצו על תעשיות שונות. "טראמפ זרק פצצה לחדר - וכולם מחכים", אמר עו"ד צבי קן-תור, מומחה לדיני ניוד ושותף במשרד קן-תור עכו.

קן-תור מסביר כי במספר פורומים, בהם איגוד עורכי הדין לענייני הגירה (AILA), נרשם בלבול רב, ועולות שאלות באשר לאנשים בעלי אזרחות כפולה, או אנשים שמוצא הוריהם הוא מאותן מדינות. "יש הרבה מבוכה. מדובר בצו נשיאותי זמני ל-4 חודשים, שבמהלכם צפויים האמריקאים לקבוע נוהלי ביטחון - והתחזית שלי היא שהנהלים יחולו בהמשך על יותר מדינות. בהודו ובאירופה יש גם כן הרבה מוסלמים - כך שאם מדברים על מדינות מוסלמיות, יש רבות נוספות מלבד השבע שצוינו. ההחלטה על איסור כניסה למדינה לאותם אנשים מראה על כוונותיו של טראמפ". קן־תור הוסיף כי ייתכן ותחול החמרה בבידוק של בעלי השכלה טכנולוגית.

גם בקרב האוכלוסייה הערבית בישראל נוצר בלבול. חסן אבו-שעלי, יזם חברתי ומייסד חשוב (حاسوب - Hasoub) - מיזם לקידום יזמות טכנולוגית בחברה הערבית, סיפר כי קיים חשש ממשי בקרב אנשים מהחברה הערבית בישראל, המעוניינים לעבוד או ללמוד בארה"ב. "הוזמנתי להרצות באוניברסיטת סטנפורד ואני מחכה לוויזה, ואני חושש שההחלטות הללו עשויות לעכב את האישור. כמו כן אני חושב לעשות תואר בקרוב בארה"ב וההחלטה הזו די מדאיגה".

נושא נוסף שעולה בעקבות החלטתו של טראמפ הוא אשרת ה–E2 - שנמצאת לקראת אישור הממשל האמריקאי. ב–2012 חתם ברק אובמה, נשיא ארה"ב דאז, על כניסת ישראל לקבוצת המדינות הזכאיות לוויזה המיוחדת המאפשרת כניסה של ישראלים לעבודה בארה"ב ללא דרישה מהמבקש להראות כי ביצע בעבר סחר ממשי, או להוכיח ותק של שנה בעבודה. האשרה תינתן לבעלי ידע מיוחד, למשמשים בתפקידי ניהול או אמון ולגורמים נוספים. ההסכם עשוי להקל על חברות ישראליות, בעיקר סטארט־אפים, אשר עד כה לא עמדו בדרישות המחמירות הכרוכות בקבלת אשרות עבודה שונות.

קן־תור מציין כי למרות מהלכיו האחרונים של נשיא ארה"ב טראמפ, הסיכוי לביטול ההחלטה שניתנה בזמן ממשלת אובמה אינו גבוה. “אובמה חתם על זה ב-2012 במסגרת חוק - ולא כצו נשיאותי, וכדי לבטל חוק צריך לפנות לקונגרס. ההיי־טק הישראלי יצר יותר מקומות עבודה בארה"ב מכל מערב אירופה - ויש לכך אהדה בארה"ב. לכן אני צופה שטראמפ לא יפגע ב–E2", ציין. ברשות ההגירה והאוכלוסין ממתינים לתשובת הממשל לאחר שהגישו את הבקשה במלואה.

עזיז קעדאן, מנכ"ל הסטארט-אפ מיינד ליפט שמפתח פתרונות אלטרנטיביים להתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז, שממוקם בניו יורק וישראל, מסר כי עד כה העובדים אינם חווים קושי, אולם קיים חשש שבעתיד הסנקציות יתרחבו. "עד היום מעולם לא עיכבו אותי בנמל התעופה, ואני חושש שלאט לאט יתחילו לבדוק כל מוסלמי ויחלו להיווצר בעיות. אני שמח לראות שמי שסביבי, ומנכ"לים של חברות יוצאים נגד המדיניות הזאת שמייצרת שנאה", מסר.

הזדמנות לחברות בתחום הרכב והתשתיות

מנגד, ההחלטה של טראמפ להשקיע בתחומי התשתיות והתחבורה, עשויה להיטיב עם תעשיית הרכב שפורחת באחרונה בישראל. קייטי תומפסון, ראש תחום תעשיית התחבורה במשרד עורכי הדין האמריקאי מוריסון פורסטר, ולשעבר יועצת משפטית לשר התחבורה בממשל אובמה, אמרה כי "טראמפ הראה עניין בהשקעה של טריליון דולר בעשור הקרוב בתחום התחבורה, וכן באימוץ חדשנות בתחומים הקשורים לענף. כמו כן ייתכן שנראה שינוי רגולטורי בתחום".

את יכולה להמליץ לחברות ישראליות כיצד להשתלב בתוכניות הללו של טראמפ?

"ישנו צורך עז בשדרוג תשתיות קיימות בתחום התחבורה והכנתם לעתיד, אבל קשה לחזות אם הנשיא והקונגרס יקבלו החלטות משמעותיות. עם זאת, במידה ואכן יושקעו מאמצים בתחומים אלו, ההזדמנויות לגיוס קרנות פרטיות ופיתוח פרויקטים, ייזכו לפריחה".
דונלד טראמפ נשיא ארהב הגירה אזרחות כפולה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד