כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

דופלגנגר: למה אנחנו מחפשים לעצמנו כפילים?

אנשי הפייסבוק מחליפים במרץ את תמונות הפרופיל שלהם לתמונות של שחקנים מפורסמים • מה הקטע של שבוע הדופלגנגר ומי הדמות הכי מפורסמת בישראל שהשתתפה בשעשוע הזה? • שבוע הכפילים החל

דומים? תמונה: pixabay
דומים? תמונה: pixabay



בוקר אחד אתם פותחים פייסבוק ומגלים חבר וירטואלי שהחליף תמונת פרופיל. פעם זו דמות כלשהי, פעם תוספת כיתוב על התמונה המקורית, פעם זו אות או ריבוע חלק בצבע כזה או אחר.
כמו בכל מקום, גם ברשתות החברתיות יש טרנדים שתופסים. תופעת העדר בהתגלמותה. בהתחלה אף אחד לא יודע על מה המהומה, אך הוא משתתף כדי להרגיש בעניין.

השבוע כבר התחיל הפיד להתמלא בשמות מוכרים ופרצופים שונים. אנשים רבים מחפשים את הכפיל שלהם, לכבוד שבוע הכפילים שחל השבוע – השבוע הראשון של חודש פברואר למניינם, בו מחליפים אנשים את תמונת הפרופיל שלהם לדמות מפורסמת.

על פי ויקיפדיה, המקור ל"מנהג" העדרי הזה הוא אדם בשם בוב פטאל שהחליף את תמונת הפרופיל שלו לתמונת שחקן שאמרו לו שהם דומים מאוד.

לפני שבע שנים, בשני בפברואר 2010 נוצר התיעוד הראשון ברשת החברתית פייסבוק תחת השם Doppelganger – תרגום מגרמנית: כפיל. ובחלוקה לשתי מילים, פירושה: העתק שלך שמתהלך במקום אחר.

ב-2013 התחילו הישראלים להשתתף בשבוע הדופלגנגר – ואל תטעו בהמון העם העדרי, כי גדולים ורשמיים השתתפו בו. הדוגמה הבולטת היא ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שהחליף את תמונת הפרופיל שלו לדמות החיקוי שלו ב'ארץ נהדרת' (מריאנו אידלמן).

רוב האנשים בעולם אינם רוצים להרגיש חריגים, ומעדיפים להתנהג בצורה כזו שתגרום להם להיות חלק מהכלל. הרבה פעמים אנחנו מובלים מבלי שנרגיש ושוכחים את עצמנו כפרט. אחת התחושות שאנשים מתארים כשהם משתתפים בשבוע הכפילים, הוא התחושה הטובה שהם מקבלים מחברים שאומרים להם שהם דומים לדמות מאוד מפורסמת בעולם. האשליה המתוקה הזו נותנת לאנשים את האפשרות להיכנס לתוך עולם נדמה לי קטן, ולאפשר מקום גם לפנטזיות - ומי אמר שזה רע? קצת שעשוע מעולם לא הזיק לאיש.

נכון שמשחקי הרשת החברתית אינם מעידים על טוב או רע, מה שכן הם מוכיחים טוב יותר מכל דבר, שגם פה הן שולטות עלינו יותר ממה שנדמה לנו.

כפילים או לא, משחקי רשת או לא, אנחנו מחפשים למי אנחנו דומים? בסופו של דבר זו רק אפליקציה. מזל שבחיים האמיתיים אנחנו נוהגים ההפך, מסתכלים על פנימיות ולא על חיצוניות. איך אמר אפלטון? "צדיק הוא אדם פשוט ונעלה רוח, הרוצה לא להראות כאדם טוב אלא להיות טוב באמת".
דופלגנגר שבוע הכפילים פייסבוק רשת חברתית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד