כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

יאיר שמיר מציג: המל"טים הצרפתיים, הקרונות הסיניים, היועץ המפוקפק וניגודי העניינים

תחקיר חדשות 2 גילה עובדות חדשות על ניגודי העניינים המאפיינים את התנהלותו של שמיר בכובעיו השונים: כשר החקלאות מטעם ישראל ביתנו, כיו"ר התעשייה האווירית וכיו"ר נת"ע

יאיר שמיר. צילום: גילי יערי, פלאש 90
יאיר שמיר. צילום: גילי יערי, פלאש 90



עיתונאי חדשות 2, עמית סגל, חשף היום (ב') עובדות חדשות בנוגע להתנהלותו של יאיר שמיר, מועמדו של שר הביטחון אביגדור ליברמן לכהונה שנייה בתפקיד יו"ר התעשייה האווירית. לפי הדיווח, שמיר, שכבר כיהן בעבר כיו"ר התעשייה האווירית, עמד בשנים האחרונות לא פעם בניגוד עניינים בין עסקיו הפרטיים לתפקידיו הציבוריים.

כפי שכבר חשפה בעבר אורה קורן ב-TheMarker, מקרה מובהק של ניגוד עניינים התרחש סביב הקשר בין חברת דאסו הצרפתית, שביצעה השקעת ענק בקרן קטליסט שבראשה עומד יאיר שמיר כבר 18 שנה. ההשקעה בוצעה תוך הבטחה להשקעה משותפת עתידית גדולה אף יותר, כשבמקביל קיימה דסו גם קשרי מסחר ענפים עם התעשייה האווירית הישראלית. בין היתר מכרה דאסו לתע"א מל"טים, והפעילה עמה חברה משותפת ומיזמים חובקי עולם, בזמן ששמיר מכהן כיו"ר תע"א.

התנהלות בעייתית נוספת שחשף סגל, נוגעת לפעילות של שמיר בכובעו כיו"ר חברת נת"ע - החברה הממשלתית שמקימה את הרכבת הקלה בגוש דן. בשנים האחרונות קיימה החברה מכרז בעייתי לבחירת ספק הקרונות של הרכבת הקלה, בעלות של יותר ממיליארד שקל. חברה ממשלתית סינית בשם CNR הגישה את ההצעה הזולה ביותר, והמכרז נעצר בשל טענות לאי סדרים חמורים.

מרגע שהתמנה שמיר ליו"ר נת"ע החל לפעול ללא לאות להכרזה על הזוכה, כשבסתיו שעבר הכריז על זכיית הסינים במכרז הקרונות, על אף שערב קודם, בעקבות פרסומו של דו"ח חמור, הורה האוצר לעצור את המכרז כששמיר מתחייב לדון בכך.

חודשיים לאחר מכן הודיעה קרן קטליסט של שמיר על גיוס ענק של 200 מיליון דולר. השותפה המרכזית בגיוס התבררה כקרן צ'יינה אברברייט, ששייכת לממשלת סין. לטענת שמיר, הוא לא ידע כי מדובר בחברה ממשלתית סינית.

פרשה נוספת, המבססת דפוס פעולה קבוע של יד רוחצת יד, נוגעת לרמי כהן, חברו הוותיק של שמיר ובעבר מועמד ברשימת מפלגת ישראל ביתנו לכנסת. כיום חשוד כהן בקבלת מאות אלפי שקלים כשוחד, בעודו מכהן כמנכ"ל משרד החקלאות בשעה שיאיר שמיר כיהן כשר החקלאות בתקופה שבה התרחשה פרשת ישראל ביתנו.

ב-2008, בעודו מכהן כיו"ר דירקטוריון תע"א, לחץ שמיר למנות את כהן ליועץ חיצוני לענייני הפרטה לחברה, בשכר של כ-12 אלף שקל בחודש. זאת אף שעל יו"רים של חברות ממשלתיות נאסר להתערב בתהליך המינוי של יועצים חיצוניים.

במרוצת השנים קיבל כהן קרוב לחצי מיליון שקל מקופת תע"א, למרות שאיש מבכירי החברה אינו יכול להעיד על התקדמות כלשהי בתחום ההפרטה שיכולה להצדיק את השכר. מיד עם עזיבתו של שמיר את תע"א מיהרה החברה להפסיק את ההתקשרות עם כהן, ומשהתמנה שמיר לשר החקלאות מיהר, כאמור, למנות את ידידו כהן למנכ"ל משרדו.

דפוס ההתנהלות של "שמור לי ואשמור לך" התבטא גם באמירתו של השר חיים כץ במסיבת סיום עבודתה של אשתו, שגם היא היתה מועסקת בתע"א. באותו מעמד סיפר כץ כי אשתו ביקשה ממנו כמתנה ליום נישואיהם את מינויו של יאיר שמיר ליו"ר החברה. ב-TheMarker נחשף כי כץ אמר אז – "מה שאשתי רוצה אשתי מקבלת".

כץ אכן פועל כיום נמרצות למינויו המחודש של שמיר ליו"ר תע"א, בין היתר כיוון שבכהותנו הראשונה עזר רבות לכץ, שכיהן כיו"ר ועד עובדי תע"א, דאג להקצאת תקציבי ענק לוועד, ואיפשר קיום של פעילות פוליטית בחברה, התנהלות שאף הודגשה בדו"חות חמורים של מבקר המדינה.

בדצמבר האחרון, בשעה שהמדינה כולה עסקה בפינוי עמונה המתקרב, פינתה הממשלה שלוש שעות בסדר יומה כדי לבצע צעד תקדימי ולבטל החלטה של ועדת המינויים נגד מינויו של שמיר ליו"ר תע"א. זאת בניגוד לעמדתה של רשות החברות, ולמרות הסתייגותו של היועץ המשפטי לממשלה. בסופו של דבר הממשלה, בלחץ כץ וליברמן, החזירה את המינוי לדיון נוסף בוועדת גילאור לבחינת מינויים בכירים, כדי שזו תשוב ותדון במועמדותו של שמור, שכאמור כבר נפסלה. "ישפוט הציבור", כך מסיים סגל את תחקירו, "אם דווקא על המינוי הזה צריך היה להילחם".

יאיר שמיר מסר בתגובה כי "עולה בבירור כי מדובר באסופה של חצאי אמיתות ובדיות נטולות בסיס עובדתי כלשהו ואפילו שקרים".
יאיר שמיר ישראל ביתנו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד