כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

צעיר חרדי נחקר במשך 3 שעות בגלל טראמפ

מני דהרי (23), יהודי יליד תימן חניך ישיבה יוניברסיטי, נחקר במשך 3 שעות בשדה התעופה בגלל החלטת טראמפ: "לכל חברי שחוגגים את נצחונו של דונלד טראמפ, תעצרו רגע, תחשבו על זה"

דונלד טראמפ (רויטרס)
דונלד טראמפ (רויטרס)

צו איסור הכניסה עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, לפיו נאסרה כניסת אזרחים של שבע מדינות מוסלמיות, משפיע גם על יהודים שנולדו באותן המדינות.

הצו, למשך 3 חודשים, אמנם נועד למנוע כניסת גורמי טרור לתחומה של ארה"ב, אבל מסתבר שלצד מוסלמים רבים שנפגעו מהצו, פגע הצו גם ביהודים ילידי הארצות המוסלמיות.

מני דהרי (23), יהודי יליד תימן, חניך ישיבה יוניברסיטי המתגורר כבר 11 שנה בארה"ב, הגיע לביקור משפחתי לארץ ואמור היה לשוב לארה"ב ביום ראשון. אלא שיומיים קודם לכן חתם הנשיא טראמפ על צו שאוסר על כל מי שנולד באחת משבע מדינות מוסלמיות, כולל תימן, להיכנס לתחומי ארה"ב.

דהרי, שעדיין לא קיבל אזרחות אמריקנית, כתב בפייסבוק: "ישנה אפשרות שלא אוכל לשוב הביתה בעקבות הצו של טראמפ. בשבילי זה כמו חלום רע. אף פעם לא חשבתי שהחלטות של דונלד טראמפ ישפיעו עלי אישית".

דהרי הוסיף, "לכל חבריי שחוגגים את נצחונו של טראמפ אני רוצה להגיד שהחלטתו של הנשיא טראמפ להקפיא את הכניסה לארה"ב למשך שלושה חודשים, משפיעה לא רק על המוסלמים אלא גם על אלפי יהודים ונוצרים שנמלטים מארצותיהם, בשל סיבות דיכוי, כמו גם יהודים שנמלטים בגלל הרדיפות על רקע יהדותם. תעצרו רגע חבריי ותחשבו על זה".

דהרי מספר כי לפני שעלה למטוס יצר קשר עם עורך דינו וזה אמר לו שהעניינים בארה"ב עדיין אינם ברורים וכי הוא מציע לו להישאר בארץ. אלא שדהרי היה צריך לשוב ללימודיו בארה"ב והחליט לעלות על הטיסה כמתוכנן.

"במהלך הטיסה הייתי מאוד לחוץ. לא ידעתי למה לצפות" סיפר. "תמיד חשבתי שאני מסודר כי סדרתי את כל ניירות ההגירה שלי כמתבקש על פי החוק. גם עצם היותי יהודי נסך בי ביטחון שאני מסודר ושלטונות ההגירה לא יגעו בי.

"אבל כשהגעתי לשדה התעופה קנדי בניו יורק, עברתי תשאול של שלוש שעות מפרכות ובסופו של דבר הורשתי להיכנס לארה"ב".

דהרי נולד בעיר ריידה שבתימן, ילד רביעי מבין שמונה אחיו. כילד חווה את האנטישמיות על בשרו. הוא עדין זוכר היטב כיצד ילדים מקומיים המטירו עליו ועל אחיו אבנים ענקיות תוך שהם מקללים ולועגים לו.

בגיל 13 עזב את הבית ואת תימן ובסיועם של עסקני חסידות סאטמר שמסייעים ליהודי תימן, היגר לארה"ב והחל ללמוד בישיבה קטנה של סאטמר בויליאמסבורג. כנער בעל חזות שונה מהנוף בקהילה החסידית, דהרי זוכר את השנים בישיבה של סאטמר, כשנים קשות והרגיש דחוי, כך לדבריו. בנוסף, לחזותו, אתגר נוסף היה שפת היידיש שהיתה זרה לדהרי. דהרי מצא את עצמו עובר מישיבה לישיבה עד שהגיע לשיקאגו, שם למד בישיבה תיכונית.

דהרי סיפר כי במשך עשור נבצר ממנו לשוב לתימן לפגוש את משפחתו. בשנת 2009 נהרגו בתימן שני יהודים מהקהילה ומשפחת דהרי החלה לשלוח בזה אחר זה את הילדים לארץ. לפני כשנתיים, לאחר שתדלנות שהפעיל בקרב הארגונים השונים, הצליחו הוריו לצאת מתימן בדרך לא דרך על ידי שוחד לבכירים בתימן, בירדן ובערב הסעודית, והגיעו לארץ.

היום מתגוררת המשפחה בארץ ומחזיקה בספר התורה בן ה-600 שנה שהצליחו להחביא ולהוציא מתימן.
דונלד טראמפ חקירה צו נשיאותי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 27 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד