י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

אלאור אזריה: מבקש מבית הדין לדון אותי במידת הרחמים

התביעה ביקשה לגזור על אזריה עונש ברף הנמוך שבין שלוש לחמש שנות מאסר היות ש"המעשה הרע שביצע היה חריג לאופיו". התובע הדגיש את חומרת העבירה והזכיר כי הוא לא הביע חרטה

אלאור אזריה מחוץ לבית הדין הצבאי. צילום: פלאש 90
אלאור אזריה מחוץ לבית הדין הצבאי. צילום: פלאש 90



התביעה במשפטו של החייל אלאור אזריה, שהורשע בהריגת פלסטיני פצוע לאחר פיגוע בחברון, ביקשה הערב (שלישי) לגזור עליו עונש של בין שלוש לחמש שנות מאסר בפועל, וברף הנמוך של מתחם ענישה זה. התביעה מבקשת גם להוריד את אזריה לדרגת טוראי ולהטיל עליו מאסר על תנאי. אזריה פנה לבית המשפט וביקש: "דונו אותי במידת הרחמים".

התובע, סגן-אלוף במילואים נדב ויסמן, הדגיש בפני בית הדין הצבאי בקריה את חומרת העבירה שבה הורשע אזריה, הנושאת עונש מרבי של 20 שנות מאסר. "בית הדין קבע שהירי של הנאשם בוצע מתוך כוונה לגרום למות המחבל, וזאת בשל מעשיו הקודמים ולא מתוך תחושת סכנה של הנאשם", הזכיר. "הנאשם שם עצמו כמי שמחליט מה העונש שמגיע למחבל והוציא את החלטתו לפועל, וזהו מעשה מופלג בחומרתו". ויסמן הזכיר שאזריה לא הביע חרטה על מעשהו ואף הצהיר כי היה חוזר עליו.

עם זאת, הוסיף ויסמן, ישנם נימוקים להקלה בעונשו של אזריה. "הנאשם הצטייר עד לרגע ביצוע העבירה כאדם חיובי", אמר. "העדויות שלפנינו מלמדות שהמעשה הרע שהנאשם ביצע היה חריג לאופיו". לדבריו, "ברור לחלוטין שהעבירה שהנאשם ביצע היא לא פרי תכנון מוקדם... היא נבטה בשטח, בחברון, לאחר שחברו נדקר. אני לא מתעלם גם מכך שהנאשם ירה במחבל ש-11 דקות קודם ניסה לרצוח את החבר שלו. זה מעשה פסול שאני מגנה וצריך לגנותו, אבל יש לו רקע".

הסנגור עו"ד אייל בסרגליק אמר כי "נוכח אמונתו של אלאור כי פעל נכון בזירה ואף הציל את חייו וסובביו, הוא בחר לנהל את משפטו עד תומו ואין לזקוף זאת לחובתו". הוא ציין כי "אזריה, ביום האירוע, היה בן 20 וחודש. עונש של מאסר מאחורי סורג ובריח עלול להסב לו נזק רב. ייגרם לו נזק פסיכולוגי חמור". הסנגור בסרגליק ציין בפני בית הדין תחילה כי לטעמו אין להשית עונש נוסף על אזריה מעבר למעצר הפתוח בו הוא שוהה כעשרה חודשים. לאחר מכן אמר ‏כי מתחם הענישה צריך להיות עד שנתיים, והוסיף כי "הנאשם נענש מספיק. הנסיבות פה הן מאוד חריגות. מבחינתנו זה לכל היותר עד שנתיים (מאסר, ג"כ). וצריך לבחור ברף הנמוך (לכיוון האפס, ג"כ)".

לאחר סנגורו עלה אזריה לדוכן ופנה לבית המשפט. "אחרי עשרה חודשים של משפט, אחרי עשרה חודשים של עינוי וסבל שלי ושל המשפחה שלי שהתרסקה, אני מבקש מבית הדין לדון אותי במידת הרחמים", אמר.

קודם לכן העיד מפקד חטיבת כפיר, אלוף-משנה גיא חזות, שטען כי סנגורי אזריה טמנו לו מלכודת. חזות הגיע להעיד בעקבות בקשת סנגוריו של אזריה, הטוענים כי הדברים שאמר המח"ט לאביו של אזריה - מהם השתמע כי הוא מציע לו להחליף את צוות הסנגורים או לפעול למען הקלה בעונשו - מהווים שיבוש הליכי משפט. מי שתיווך בין השניים, אופיר סופר, זומן גם הוא להעיד והוכרז על ידי ההגנה כעד עוין.

חזות טען בעדותו כי סנגורי אזריה טמנו לו מלכודת. "אני ביותר מכלי תקשורת אחד שמעתי את אנשי צוות ההגנה מתגאים שנטמנה מלכודת דבש למח"ט כפיר", אמר. "אני קצין קרבי בצה"ל, מפקד חטיבה סדירה, לוחם כבר 27 שנים. אני רגיל שמי שטומן לי מארבים הם רק האויבים שלי". בפנותו לסנגוריו של אזריה הוסיף: "לצערי הבאתם אותי לבית הדין בצורה לא ראויה. יכולתם לקרוא לי לבית הדין להעיד לטובתו".

"אני יותר מגאה בעובדה שהלכתי לפגוש את צ'ארלי (האב), אחרי למעלה מתשעה חודשים של נתק. לא שמחתי בנתק הזה", הוסיף חזות. "אני יזמתי את הפגישה הזו מתוך דאגה לאלאור, מתוך דאגה למשפחת אזריה. ההכרעה עוסקת באירוע שמסעיר את כל המדינה ונוגע לחטיבה שלי. רציתי לראות אם יש עוד סיכוי להתחבר למשפחת אזריה. אני לא רואה פסול, כמח"ט כפיר, להציע למשפחה לשמוע דעה נוספת".

חזות הבהיר כי לא התכוון לפעול במחשכים והסביר את בקשתו להיפגש עם האב בארבע עיניים: "צ'ארלי הפך להיות דמות ציבורית, אני מח"ט עם כומתת כפיר ולכן פגישה כזו צריכה להתקיים במקום דיסקרטי". בהתייחסו לשמות הקצינים הבכירים שעמם הציע לאב להתייעץ - בהם ראש אגף כוח האדם אלוף מוטי אלמוז, מפקד פיקוד המרכז אלוף רוני נומה והסנגור הצבאי, אמר: "השמות שאני זורק, אני לא מתאם את זה עם אף אחד. זה מתוך כוונה לייצר אמון, שאם אני לא מספיק כדי לייצר אותו, אז אני אנסה להביא גם בכירים ממני".

הרכב השופטים, בראשות אלוף-משנה מאיה הלר, דחה את טענת הסנגורים כי יש בהקלטות כדי להשפיע על הכרעת הדין, מאחר שהשיחה בין האב למח"ט התקיימה לאחר הכרעת הדין. עם זאת, כדי לקבוע האם יש בדברים אלו משקל בנוגע לעונש שיוטל על אזריה, הוחלט לזמן את המח"ט בשלב הטיעונים לעונש. החלטת בית הדין התקבלה לאחר שהשופטים שמעו את הקלטת השיחה בין המח"ט לאב, שאורכה 54 דקות.

"הוא ישמיע לך אפשרויות שתוכל להתקדם איתן דרך הסנגוריה של צה"ל, בין אם זה ייעוץ בנוסף ובין אם זה לצרף מישהו לצוות ההגנה", אמר חזות לאב בשיחה שהוקלטה. חזות הציג את עצמו כמי שמייצג את "כל הצבא", בעוד שאזריה מיוצג בפועל על ידי עורכי הדין אייל בסרגליק ואילן כ"ץ. חזות אף מתח בשיחה ביקורת על הקו שבו נקטו הסנגורים, וציין כי לפי מה שקרא, הוא "לא היה מוצלח עד עכשיו".

"אנחנו יודעים מהניסיון שלנו שמפקדים לא מתערבים בהליך שיפוטי, לכן ההקלטות הן מאוד חריגות, וכשמח"ט מדבר על עדויות... זה עניין מאוד חריג", אמר בדיון הקודם השופט אלוף-משנה כרמל והבי, בעת החלטת השופטים לאשר את עדותו של המח"ט. הלר הוסיפה כי הרכב השופטים מוטרד "מהעובדה שאומר המח"ט שהוא בא בשם הצבא, ואת זה צריך לברר: בשם מי הוא בא? אם הוא לא יעיד ויגיד לנו את זה, לא נדע".

לצד המח"ט העיד היום גם אופיר סופר, מזכ"ל האיחוד הלאומי, שנכח אף הוא בפגישה בין המח"ט חזות לאב, ותיווך במגעים לקיומה. סופר אמר בדיון: "באתי לפגישה עם צ'ארלי בגלל אכפתיות. מהבנה שהייתה תוצאה קשה בבית הדין, ומתוך כך פעלתי, ולא מתוך שום כיוון אחר שנטען. אני אזרח שאכפת לו". על אל"מ חזות אמר: "אני מכיר את חזות כאדם מהימן והלכתי אחריו בקרב. אני 'ביליתי' איתו בסמטאות הקסבה". במהלך עדותו ביקשו סנגוריו של אזריה להכריז עליו עד עוין, אך השופטת הבהירה להם "אנחנו לא בכיתה ו'".
אלאור אזריה רחמים גזר דין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד