כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

החל פינוי עמונה: עימותים אלימים במקום: דיווח: שוטר סירב פקודה

כוחות הביטחון החלו לפנות את מאחז עמונה. מאות שוטרים מתקדמים אל עבר בתי המאחז, תוך כדי עימותים אלימים עם מאות נערים שאינם תושבי המקום. דיווח: אחד השוטרים הצהיר על סירוב פקודה. מספר שוטרים נפצעו • כל הפרטים

החל פינוי עמונה: עימותים אלימים במקום: דיווח: שוטר סירב פקודה
פלאש 90

לאחר אינספור דחיות ועתירות לבג"צ, מאחז עמונה מפונה היום (רביעי). אלפי שוטרים וחיילים הגיעו למאחז החל משעות הלילה ומנעו כניסת פעילים למקום. בשעה האחרונה החל הפינוי עצמו כאשר מאות שוטרים מתקדמים צעד אחר צעד לעבר בתי היישוב.

15:52 - עד כה נפצעו 15 שוטרים באורח קל כתוצאה מהשלכת חומרים בלתי מזוהים לעברם. 11 שוטרים פונו לבית החולים הדסה הר הצופים ועין כרם בירושלים. ארבעה חשודים נעצרו ועשרות הורחקו מיישוב. תשעה משפחות פונו עד כה.

15:13 - פעיל הימין ברוך מרזל נעצר על ידי כוחות המשטרה בעמונה.

14:43 - עד כה התפנו שבע משפחות מרצון. 13 שוטרים נפצעו באורח קל.

14:05 - כוחות הביטחון החלו לפנות את בתי התושבים. לפחות עשרה שוטרים נפצעו עד כה. כעשרה פעילים נעצרו. מהמשטרה נמסר: "משטרת ישראל נוהגת באיפוק ע"מ לאפשר לאותן משפחות של מתיישבים המבקשות להתפנות בהסכמה. יחד עם זאת לא ניתן לאנרכיסטים הנמצאים בעמונה לנצל לרעה את האיפוק של השוטרים המפנים, וככל שתופעל כנגד השוטרים אלימות אנו נפעל בהתאם.

"בדקות האחרונות שוטרי משטרת ישראל הותקפו ע"י האנרכיסטים בחומרים שהושלכו עליהם וגרמו לצריבות בעיניהם של מספר שוטרים, שאף נזקקו לקבלת טיפול רפואי במקום. משטרת ישראל לא תאפשר זאת ותפעל בהתאם".

13:19 - ההתקדמות לעבר הבתים נעשית תוך כדי עימותים אלימים עם פעילים צעירים. מספר שוטרים נפצעו בעימותים. על פי הדיווחים מהמקום, אחד השוטרים הצהיר במהלך הפינוי כי הוא מסרב פקודה וזכה לתשואות מהפעילים.

החשש והמתח הגדול הוא מפני אלימות בני נוער שיתנגדו באמצעים אקטיביים לפינוי, ומתגובת כוחות הביטחון ובמשטרה במקרה זה. לעמונה היסטוריה קשה של אלימות מצד המשטרה והצבא כלפי הצעירים, ובקרב לא מעט מראשי המגזר יש חשש מפני מראות דומים לטראומה הקשה במאחז לפני למעלה מעשור.

(עדכון 12:03) כבר יותר משעה זורמים מאות שוטרים, לבושים במדים מיוחדים, האמורים לשדר תחושה פחות נוקשה, וכשהם ללא נשק אלות או קסדות - על כביש הגישה אל הישוב. השוטרים מתמקמים כעת וממתינים להוראה להחל בפינוי האנשים מבתיהם למבנים ציבוריים.



רבנים ומנהיגים בימין קראו שלא לפעול באלימות. חלק מהנשים והילדים כבר פונו מהמקום ועל פי המידע שמפרסמת המשטרה, אחת המשפחות הסגירה לידה אמצעי לחימה רימוני הלם ופצצות תאורה. החשש הוא שבידי צעירים, בעיקר אלו המכונים 'נוער הגבעות', ישנם אמצעים נוספים בהם הם עלולים לעשות שימוש באם תחול הסלמה.

ההוראות למתיישבים הם להקשות ככל היותר על הפינוי. ל'בחדרי חרדים' נודע כי פעילים הדריכו את התושבים וכמה מאות הצעירים שהצליחו להיכנס לשטח הישוב, למרות צו הסגירה הצהלי, לקשור עצמם לרהיטים, ולהביא לכך שכדי לפנות אדם אחד יאלצו ארבע שוטרים לשאתו.

מדוברות המשטרה נמסר כי "בהתאם להחלטת בית המשפט ועל פי הנחיית הדרג המדיני, לפני זמן קצר החל החלק המשטרתי במבצע לפינוי הישוב 'עמונה'- מבצע "גן נעול". משטרת ישראל נערכת לבצע את התפקיד שהוטל עליה בתוך המבצע הכולל שנמצא תחת פיקוד צה"ל".

הרב הראשי לישראל, הגאון הרב דוד לאו קורא לתושבי עמונה ולשוהים בתחום היישוב שלא לנקוט באלימות כנגד כוחות הביטחון בעת הפינוי. הרב הראשי ציין בקריאתו כי: "פינוי היישוב והמשפחות המתגוררות בו מעורר צער וכאב גדול, אולם חובה לכבד את החוק ואין לנהוג באלימות כלפי אף אדם, ועל אחת כמה וכמה כלפי כוחות הביטחון והחיילים שעושים לילות כימים למען עם ישראל ולכן על כל אחד ואחת לנהוג אך ורק בהתאם להלכה ולחוק".

במרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא קוראים ל-74 מוסדותיהם לקחת פסק זמן משגרת הלימודים בשל פינוי עמונה לטובת הסברה הזדהות ואמירת תהילים: "ישיבות ואולפנות בני עקיבא נקראות להקדיש זמן במשך היום לעצירה מהשגרה לשם הסברה ולאמירת תהילים מתוך הזדהות עם צרת פינוי הישוב עמונה והמאבקים בין אחים. זאת תוך תפילה ומחויבות להמשיך וליטול חלק בבניין וביישוב כל מרחבי ארצנו. חזק ונתחזק, בעד עמנו ובעד ערי אלוקינו" קרא מנכ"ל הרשת אלחנן גלט, והוסיף כי "על אף הכאב אני מבקש להסתכל קדימה ולהמשך מפעל ההתיישבות".

השר לביטחון הפנים גלעד ארדן הודיע כי "זהו יום קשה ועצוב לעם ישראל. יום בו נדרשות רשויות החוק לבצע את החלטת בג״צ המורה על הריסת יישוב שהמדינה סייעה בהקמתו ופינוי תושבים מבתים בהם הם גרים כבר כ-20 שנה. למרות הקושי והכאב הגדול, אני קורא לכל מי שעל ההר - תנו לשוטרים ולכוחות הביטחון לבצע את מלאכתם.

"אני קורא לחברי הכנסת ולמנהיגי הציבור לפעול להרגעת המצב ולהימנע מפעולות או אמירות שעלולות להחמיר את המצב. אני מבקש להבהיר לכל מי שהגיע להפגין ולהתנגד לפינוי שהחיילים והשוטרים נשלחו לשם לבצע את המשימה על ידי כולנו. לא נקבל בסלחנות שום הרמת יד או השלכת אבן על שוטר או חייל. אני מצפה מהמשטרה להביא לדין כל מי שפועל באלימות כנגד כוחות הביטחון".

השר אורי אריאל הגיע הבוקר לעמונה כדי לתמוך בתושבים ולהיות איתם בעת הפינוי. אריאל אמר כי - "אני מקווה שכוחות הביטחון ובעיקר הדרג המדיני הקובע שמנחה אותם, ראש הממשלה ושר הביטחון, ינשמו עמוק וילמדו מהאנשים פה שנשארים מאופקים ורגועים מאוד למרות הכל".

ראש האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, יצחק (בוז'י) הרצוג: "אני מבין את כאבם של המשפחות המפונות, מדובר ביום קשה. קורא למתיישבים בעמונה לכבד את החלטת בית המשפט ולא לחרוג ממחאה לגיטימית ולא אלימה. כוחות המשטרה עושים את המוטל עליהם מתוקף החוק ואל לאיש להרים עליהם את ידו. אני קורא לכוחות הביטחון לנהוג באיפוק ובסובלנות כלפי המשפחות והמצטרפים אליהם בעמונה ביום קשה זה וקורא לכל הגורמים האמונים על הפינוי, לעשות הכל על מנת שהפינוי יסתיים ללא נפגעים".

צילום: מטה עמונה














עמונה פינוי עמונה מאחז עמונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד