כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

אזהרת עופרת בקפה: כל בתי הקפה ייבדקו

לפני כשבועיים הודיעו משרד הבריאות והכלכלה כי ישנו חשש להימצאות עופרת במים שהופקו ממכונות קפה מדגמים מסוימים - וכי יתבצעו בדיקות מדגמיות • על פי הנתונים שהתקבלו, מתוך כ-230 שנבדקו עד עכשיו, נדרש להשבית כ-47% מהן

אזהרת עופרת בקפה: כל בתי הקפה ייבדקו



משרד הכלכלה והבריאות מורים היום (ד') על בדיקות לכלל בעלי בתי הקפה, החברות המסחריות והמפיצים המשתמשים במכונות הקפה מדגמי "לה פבוריטה" ו"סופיה" מתוצרת ביאנקי.

זאת לנוכח תוצאות הבדיקות המדגמיות של דגמים אלו אשר ברובן נמצאה חריגה מהוראות התקן. עוד הודיעו כי נוכח ממצאי הבדיקות, מקדם הממונה על התקינה החמרה במשטר הבדיקות.

כזכור, לפני כשבועיים הודיעו משרד הבריאות והכלכלה כי ישנו חשש להימצאות עופרת במים שהופקו ממכונות קפה מהדגמים המוזכרים. המשרדים המליצו לאזרחים להפחית בשתיית קפה ממכונות לכלל הציבור, ולנשים בהריון להימנע משתיית קפה ממכונות מוסדיות עד לתוצאות הבדיקה שהתקבלה כעת.

הדגמים המסוכנים נמצאו ברשתות גדולות דוגמת רשת רולדין, קפה קפה, אילן'ס, גרג קפה, קפה ביגה ותחנות סונול. יש לציין כי כל הרשתות הללו הודיעו כבר אז כי יבדקו ויחליפו את המכונות האמורות.

על פי הודעת משרד הבריאות והכלכלה, לבדיקות שנערכו הצטרפו בימים האחרונים נתוני בדיקות של כ-230 מכונות נוספות מדגמים אלו, אשר הועברו אליהם. על פי הנתונים שהתקבלו, כמחצית מן המכונות שנבדקו לא עמדו בגבולות שנקבעו לנדידת מתכות כבדות וארסן לתוך מים היוצאים מהמכונה. על פי הנתונים שהתקבלו, מתוך כ-230 שנבדקו עד עכשיו, נדרש להשבית לצורך החלפה או תיקון כ-47% מהן.

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, יעקב וכטל, וראש המערך הארצי לבריאות הסביבה, במשרד הבריאות, עמיר יצחקי, הודיעו כי לנוכח תוצאות הבדיקות הוחלט להורות על בדיקת כלל המכונות מדגמים אלו באמצעות מעבדות שנקבעו ע"י משרדי הבריאות והכלכלה.

"המשרדים שבים ומדגישים כי על פי הנחיות משרד הבריאות, לא מדובר בסכנה מיידית, יחד עם זאת, במהלך תקופת ביצוע הבדיקות ומטעמי זהירות מונעת, משרד הבריאות ממליץ להפחית בשתיית קפה ממכונות מסחריות מהדגמים הנ"ל, זאת במידת האפשר ועד לקבלת תוצאות הבדיקה הפרטנית לגבי כל מכונה. המלצה זו תקפה במיוחד לגבי נשים בהריון", נכתב בהודעתם.

עוד נאמר כי הבדיקות נמשכות בימים אלו וככל שימצאו חריגות, יופצו הנחיות נוספות.

על פי ההערכות המשרדים, מכונות מדגמים אלו נמצאות כיום בשוק בהיקף של כמה אלפי מכונות, ולפיכך, כאמור, הורו המשרדים על בדיקת כל המכונות מדגמים אלו הנמצאות בשוק.

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה מדגיש כי החל מ-2005 נכללו במסגרת התקן הרשמי החל על מכונות קפה הוראות בעניין נדידת מתכות וחומרים אחרים למים המופקים מהמכונות. כל היצרנים, היבואנים והמוכרים של מכונות הקפה - חייבים לפי הדין לעמוד בהוראות התקן הרשמי. לגבי מכונות המיובאות לארץ - בשלב היבוא, חייב היבואן, בין היתר, להצהיר בפני עורך דין כי המכונות עומדות בהוראות התקן העוסקות בעניין נדידת יסודות כימיים ועל בסיס תצהיר זה, ובדיקות נוספות שבוצעו ביחס להוראות אחרות בתקן, שוחררו מכונות הקפה מהמכס.
עופרת משרד הבריאות מכונות קפה משרד הכלכלה בתי קפה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד