י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

מה לעשות כשפגיעה גופנית משליכה על הנפש

לחרדות ולמתח שנגרמים לבני אדם כתוצאה מתאונות שהם עוברים, או מאירועים קשים שונים, יכולה להיות משמעות כספית וכלכלית גדולה מאוד • עו"ד שרונה גונן על כל הפרטים

מה לעשות כשפגיעה גופנית משליכה על הנפש
לחץ צילום: pixabay

לחרדות ולמתח שנגרמים לבני אדם כתוצאה מתאונות שהם עוברים, או מאירועים קשים שונים, יכולה להיות משמעות כספית וכלכלית גדולה מאוד.
עו"ד שרונה גונן מספרת כי ייצגה בעבר אישה שנדרסה בחניון וקיבלה פיצוי כספי בגובה של מיליון שקלים וחצי משום שהצליחה להוכיח שהמתח הנפשי שנגרם ללקוחה שלה באותה תאונה הוא שהוביל להתפרצות מחלת הסוכרת בגופה לאחר מכן.




"מקסמנו את הפיצוי משום שהצלחנו להוכיח את הקשר הסיבתי בין מחלת הסוכרת שהתפרצה אצלה אחרי התאונה. הוכח על ידי מומחה בבית המשפט שהסוכרת נגרמה כתוצאה ממתח שהאישה הזאת חוותה. אחרי התאונה הופרשו הורמונים והמחלה התפתחה", הסבירה. לדבריה, פוסט-טראומה שבה אנשים שחווים תאונות מתחילים לסבול מכל מיני הפרעות נפשיות – הימנעות מנהיגה, פחדים מרעשים, נדודי שינה, פלאשבקים של התאונה - זו נכות שעומדת בפני עצמה בנוסף לנכויות אחרות.

מה הטעויות שרוב בני האדם עושים בתחום הזה?

"צריך להראות תיעוד בתחום הנפשי. כי אם אדם שוכב בבית, סובל, ולא מתלונן – אין על זה תיעוד והוא לא יוכל לקבל פיצוי על הרכיב הזה, וחבל. הטעויות שרוב בני האדם עושים הן שהם לא הולכים לטיפול בכלל או שהם לא הולכים לטיפול בזמן. אם אדם ילך להתלונן שנה וחצי אחרי התאונה, יהיה מאוד קשה לקשר את התלונה והתחלואים לתאונה עצמה. לכן, צריך ללכת ולהתלונן בזמן אצל הרופאים, כדי שתהיינה אסמכתאות בהתאם", ציינה.

מהם הדברים שהכי חשוב לעשות אחרי שנפגעת?

"ללכת לטיפול רפואי, לאסוף את כל התיעוד הרפואי. אם לא רוצים לתת לך את התיעוד להגיד שבהתאם לחוק זכויות החולה מגיע למטופל לקבל את התיעוד הרפואי שלו. אם זו תאונת דרכים, צריך להביא אישור מהמשטרה על התאונה ותעודת ביטוח ורישיון רכב אם אתה נהגת ברכב. אם זה באוטובוס – לדעת מה הפוליסה, שם הנהג ומספר הרכב. בנפילות במקומות ציבוריים - לצלם את מקום המפגע מקרוב ומרחוק כדי שיראו את המפגע מקרוב ויוכלו להבחין בצילום מרחוק איפה קרתה התאונה מבחינת האזור שלה. אפשר לצלם גם את הפציעה, אבל זה פחות חשוב משום שהתיעוד הרפואי מדבר בעד עצמו. אם מדובר בשלולית או כתם שמן בקניון או במקום דומה – רצוי להביא עד ושאותו מקום ייתן לך דו"ח תאונה שיאשר מה שקרה. הם הרבה פעמים מתחמקים מזה ולכן כדאי להביא עדים. במקרה של חשד לרשלנות רפואית – אנשים צריכים לדעת שבנזקי גוף צריך להוכיח את הנזק, אבל גם אם מדובר בנזק חולף – אפשר לקבל פיצויים", הסבירה.

לדברי עו"ד גונן, ניתן במקרים מסוימים לקבל גם פטור ממס בגלל מצב רפואי. "אנשים שיש להם לפחות 89% נכות יכולים לקבל פטור ממס. זה לאו דווקא אדם על כיסא גלגלים אלא יכול להיות אדם שיש לו כל מיני תחלואים שמצטברים ביחס לאחוזי הנכות הנדרשים. סכרת, לחץ דם, בעיות בלב. אנחנו מדברים על אנשים שאם יגישו את הבקשה הזאת לפטור ממס הם ירוויחו הרבה מאוד כסף. זה יכול להגיע למאות אלפי שקלים ויותר. אפשר גם לקבל את הפטור רטרואקטיבית, גם כמה שנים לאחור", הסבירה.

למידע נוסף, ניתן לפנות לאתר האינטרנט של עו"ד שרונה גונן

טיפים עו טיפול בחרדה ומתח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד