ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024

משכנתא? אל תרוצו למאכערים

הפיתוי לסדר משכנתא דרך מאכער הוא גדול, אבל הנזק שעלול להיגרם לכם עשוי להיות חמור מאוד. טיפים על רקע פרשת ניפוח המשכנתאות

משכנתא? אל תרוצו למאכערים

,
בשבועיים האחרונים זומנו זוגות חרדים לצורכי חקירה ועדות במשטרה, שם ביקשו החוקרים בעיקר לדעת האם המסמכים שהביאו לבנק בעת לקיחת המשכנתא, כמו תלושי משכורת ושאר הכנסות, הם אותנטיים – ואם לא, מי "סידר" להם את המסמכים.

וכל זה בתוספת לפרסום הרועש על מעצר של כמה חאפרים, שאולי הועילו לזוג, שבסך הכל רצה משכנתא, אבל הזיקו נזק רב, לכלל המגזר החרדי.

במסגרת טור זה אין לנו עניין להיכנס לפרטים לא רלוונטיים, אבל בהחלט זה המקום לזעוק: הזהרו לפני שאתם עושים צעדים פזיזים במסגרת לקיחת המשכנתא.

צעדים אלו יכולים אולי לקדם את המשכנתא בצורה מהירה ואולי אפילו לקבלת משכנתא שכנראה לא מתאימה לכם, אולם היא עלולה להיות בכיה לדורות בהמשך הדרך. ולא מומלץ לאף אחד למצוא את עצמו בחקירה משטרתית.

אין זה סוד שהציבור החרדי לא משופע בהכנסות מה שמגביל אותנו באופן טבעי כשאנחנו מבקשים לקבל משכנתא. הבנק כגוף עיסקי שמפוקח ע"י רגולטור מחויב לוודא את יכולת ההחזר של הלווה ע"פ הפרמטרים שנקבעו על ידי בנק ישראל. זו הסיבה שהבנק מבקש לקבל את ההוכחות ליכולת הפיננסית של הלווה.

לצערנו יש מי שחושבים שאין להם ברירה אלא לגשת למאכער (שמכונה בטעות יועץ) ושהוא ינסה להגמיש את המציאות כפי שיהיה נח לבנק, אם נתנסח בזהירות המתבקשת.

אז זהו, במסגרת תפקידי בייעוץ משכנתאות ומימון נדל"ן וכחבר הנהלה בהתאחדות יועצי המשכנתאות, אני יכול לומר בוודאות: רוב הבנקים, ובעיקר הגדולים מבינם, יודעים להתמודד היטב עם השוני במגזר החרדי. ובוודאי שעם ייעוץ נכון ומקצועי שאפשר לקבל מעשרות יועצי משכנתאות חרדים, שעושים עבודת קודש ביושר ובאמונה, אפשר להגיע לתוצאות רצויות. וכן גם אם התשובה של היועץ היא שהעסקה גדולה עליכם, תאמינו לו, הוא לא מחפש את רעתכם.

וזה גם הזמן לשוב ולקרוא לציבור, לא חותמים על חוזה לפני שווידאתם שאושרה לכם משכנתא בנקית, גם אם המתווך לוחץ, וגם אם אתם יכולים לפספס את הנכס, הסיכון שתגיעו להפרת חוזה הוא שלכם ולא של המתווך.

שוק המשכנתאות הוא מסובך ולא פשוט. צריך להכיר טוב-טוב את השוק הזה כדי לדעת איך אפשר לתמרן במקצועיות ובזהירות בין שלל המוקשים ולהגיע לתוצאה המקווה. מצד אחד הבנק רוצה לתת כסף (וחוגג כל הדרך על הריביות) ומצד שני הלקוח רוצה לקבל (וחוגג כל הדרך אל הבית או ההשקעה).

צריך רק לראות איך אפשר לקרב את שני הצדדים כדי שכולם יהיו מרוצים, למרבית הבעיות יש פתרונות. ויעידו על כל אלפי זוגות חרדים שקיבלו משכנתא גם בתקופה האחרונה דרך יועצי משכנתאות אמינים ומקצועיים.

בנק ישראל, הנחית בשנה האחרונה כמה הוראות על הבנקים במטרה לצנן את שוק הדיור, מה שגרם לעליית ריביות דרסטית. אף אחד לא יודע בשלב הזה עד כמה הריביות עוד ימשיכו לעלות, אבל ניתן לשער שהן ימשיכו לעלות מעלה-מעלה.

בסיטואציה הנוכחית חשוב מאד הליווי המקצועי של יועץ משכנתאות מקצועי ואמין שישב אתכם יבדוק מה ההון הראשוני שיש לכם, אם בכלל. יבדוק מה רמת ההכנסות שלכם וינסה להגיע יחד אתכם להבנה מה המסלול שנכון לכם לעשות. מה תוכלו לקבל בבנק ועל מה כדאי להתגמש.

איך תדעו, מיהו יועץ מקצועי ואמין? בדיוק לשם כך הוקמה התאחדות יועצי המשכנתאות, שחברים בה מאות יועצים מקצועיים ואמינים, שחתומים על תקנון אתיקה, היועצים החברים בהתאחדות, עוברים השתלמויות בתחום המשכנתאות, כאשר בין היועצים נמנים בכירים בענף הבנקאות לשעבר.

השבוע התקיימו 3 ימי עיון מקצועיים בהשתתפות מאות יועצי משכנתאות. לצערנו, הבנקים טרם הבינו את הצורך בשיתוף פעולה עם גוף כזה וביכולת להגיע להסדרת המקצוע, שיביא סוף לתופעת החאפרים שמכתימים שלא בצדק, את שמם של היועצים המקצועיים.

את רשימת חברי התאחדות יועצי משכנתאות, ניתן למצוא באתר של התאחדות יועצי המשכנתאות

הכותב הוא יועץ משכנתאות וחבר בהנהלת "התאחדות יועצי המשכנתאות",
משכנתא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד