כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

פינוי עמונה הושלם: למעלה מ-60 שוטרים ו-20 מתבצרים נפצעו

עם פינוי בית הכנסת הבוקר הושלם פינוי מאחז עמונה ע"י כוחות המשטרה • 42 משפחות פונו, מעל 60 שוטרים ו-20 מתבצרים נפצעו במהלך הפינוי • ראה"מ נתניהו: "עשינו כל מאמץ שלא נגיע לרגע הזה, אבל בסופו של דבר קיימנו את דרישת החוק"

צילום: קבוצת תקשורת יהודה ושומרון
צילום: קבוצת תקשורת יהודה ושומרון

המשטרה סיימה את מבצע פינוי עמונה. במהלך הפעילות פונו 42 משפחות שגרו פה ביישוב ומעל אלף איש שהיו פה לאורך היממה האחרונה. לצערי הרב יש לנו למעלה מ-60 שוטרים שנפגעו במהלך הפעילות ומהאלימות. כשמספר עצורים נמצאים בהליך חקירתי.

מפקד משטרת מחוז ש"י ניצב משה ברקת אמר: "השוטרים נכנסו ללא אמצעים מתוך אמירה ברורה, שהוא מקום קדוש. היו אירועים אלימים מאוד ולכן היינו צריכים להיכנס עם קסדות על הראש. עצרנו אנשים שברחו מהאוטובוסים. אנו נבוא איתם חשבון בבית המשפט".

מפקד המשטרה הוסיף: "הכניסה הראשונה לבית הכנסת לווה באלימות קשה, כבר בדקות הראשונות נפצעו חמישה שוטרים, מה שלא הותיר לנו פתח שהצריכה להכניס שוטרים ממוגנים. כלפי השוטרים הופעלו נגד השוטרים מטפי כיבוי, מוטות ברזל. אלימות קשה, בטח שלא מתאים למקום קדוש כבית הכנסת".


תיעוד פינוי בית הכנסת

ארגון חוננו מדווח כי מעל 20 מתבצרים נפצעו הבוקר במהלך פינוי בית הכנסת. שישה מהם פונו לבתי החולים הדסה עין כרם והר הצופים. עורכי הדין של המחלקה האזרחית בארגון 'חוננו', בדרכם לבית החולים לגבות עדויות ולתעד את הפציעות.

במהלך דברים שנשא באריאל, התייחס היום ראש הממשלה בנימין נתניהו לפינוי בעמונה ואמר: "ההתיישבות חשובה לי ולכן אני יכול להגיד שאתמול וגם היום אנחנו יודעים ימים קשים, עשינו כל מאמץ שלא נגיע לרגע הזה, אבל בסופו של דבר קיימנו את דרישת החוק כי אנחנו מדינת חוק.

"אני שותף לכאב הגדול של המשפחות שנאלצו לעזוב את בתיהם, ושנאלצו לנטוש את מפעל חייהם, כולנו מבינים מה גדול הכאב, נקים יישוב חדש על אדמות מדינה".

נתניהו הוסיף כי "אתמול הקמתי צוות להכשרת היישוב, ואנחנו נפעל בהקדם האפשרי כדי שזה יקרה בהקדם. אני קורא לכולם להתפנות ללא אלימות והתנגדות, לכבד את החיילים והשוטרים, כואב להם לא פחות. הם שומרים על כולנו" אמר נתניהו.

השר לבטחון הפנים גלעד ארדן בתגובה על ההתבצרות האלימה בבית הכנסת: "המתבצרים בבית הכנסת הם חוליגנים הראויים לכל גנאי שמבזים את היהדות ואין להם שום כבוד לדת, בית כנסת ורבנים".

ארדן הוסיף: "מי שמשליך אבנים, מוטות ברזל, פחי צבע ועוד על שוטרי ישראל שמגנים על כולנו - הוא חוליגן. אין לי מילה אחרת. צר לי. בושה".

ח"כ בצלאל סמוטריץ הגיב: פגיעה בשוטרים היא קו אדום. נשארנו רחוקים מאוד ממנו במהלך כל הפינוי הכואב הזה. חבל שמיעוט קטן בסוף עושה את זה ופוגע במאבק הצודק וההכרחי הזה".

לאורך הלילה ניהלו כוחות הפינוי משא ומתן עם המוחים והמתיישבים המתבצרים בבית הכנסת, במטרה למנוע התפרצות אלימה.


צילום: דוידי בן ציון סגן ראש המועצה שומרון

פינוי הבית האחרון בעמונה הושלם בשעה 2:00 בלילה. מוחים אחרונים, יחד עם כמה מתושבי המאחז לשעבר, מתבצרים בבית הכנסת ובמהלך הלילה נוצר החשש מפינוי אלים שלו. בשעות הבוקר המוקדמות ניהלו נציגי כוחות הביטחון משא ומתן עם המתבצרים במטרה למנוע אלימות.

בשעות הערב נפלה ההחלטה בבג"צ לפסול את "מתווה עמונה" שהושג בין המדינה לתושבי המאחז. ההחלטה, שנפלה במהלך הפינוי הרגיש של התושבים מבתיהם, גררה מחאה חריפה מצד ראשי הנהגת הימין. שר החינוך נפתלי בנט אמר כי "יש לאשר בממשלה הקמת יישוב חדש לתושבי עמונה. זאת תהיה תשובה ציונית הולמת, ועלינו לבצעה בהקדם". ח"כ מוטי יוגב תקף את בג"צ בחריפות - "בג"ץ, שאת הרכבו הפוליטי קובעת היו"ר מרים נאור, מנע הסדרה שיכלה להקל על העוול. אל דאגה. אנחנו לא רק נתפלל 'השיבה שופטינו כבראשונה והסר ממנו יגון ואנחה', אלא גם נפעל בכל דרך לרסן את הדיקטטורה של בג"ץ, בית המשפט הגבוה לעוול, ולהשיב את הדמוקרטיה למדינת ישראל".

מוקדם יותר אתמול התייחס נשיא המדינה ראובן ריבלין לפינוי וכתב - "זהו יום קשה והתמונות קשות. ביום הזה לבי עם המתיישבים החלוצים, שעלו בהר מתוך אהבת הארץ. עם המשפחות, שהקדישו את חייהן לבניין עמונה ועכשיו הן עומדות כואבות, בוכות ומוחות - מתוך כבוד למשפטה של הדמוקרטיה הישראלית. היום אני מבקש לחזק את השוטרים והחיילים האמונים על ביצוע משימתם ברגישות וללא דופי. כולם בנינו, כולם ילדינו".

ח"כ מוטי יוגב אמר: "שאלת היסוד שצריך לשאול האם מעשה מביא יותר קידוש השם או חס ושלום חילול השם. הרס הישוב עמונה הוא ללא ספק חילול השם וחייב מחאה וזעקה, יחד עם זאת הרמת יד על חייל או שוטר וההתנהלות של חלק מהאנשים בבית הכנסת באלימות כלפי אחינו השוטרים וביחס לקדושת בית הכנסת היא חילול השם. אני מצר מאד על כך שהגענו גם לפינה זו והיא ראוייה לטיפול".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90






















































עמונה פינוי עמונה פינוי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד