כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

"ילד ששייך לדור של רה"י, הוא ילד אחר"

"צריך להבין: ילד ששייך לדור של ראש הישיבה, הוא ילד אחר. אם אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יזכו לנשום את האוויר הטהור של 'הדור של רבי אהרן לייב', בואו נקרע שערי שמים. לראש הישיבה יש טרקלין גדול בגן עדן עם כל צדיקי עולם. אבל ריבונו של עולם, מה יהיה אתנו?" • מקורבו של מרן ראש הישיבה הרב שלום בער סורוצקין, במשא מרגש

מרן הרב שטיימן עם מקורבו הרב סורוצקין. צילום: שוקי לרר
מרן הרב שטיימן עם מקורבו הרב סורוצקין. צילום: שוקי לרר

אנחנו זוכים לחיות בדור של מרן ראש הישיבה שליט"א.

אנחנו לא מדברים בסיסמאות. זו לא זכות ערטילאית. לא מדובר כאן במשהו שמימי. זו זכות שהופכת כל אחד מאתנו להיות אדם אחר. גדול יותר, נעלה יותר, קרוב לקב"ה יותר. כפשוטו.

הדברים הללו צריכים להיאמר כי יש הרבה חוסר בהירות בציבור. לא מבינים את המשמעות של כל רגע שאנחנו חיים בדור של 'רבי אהרן לייב'.

שמעתי מידידי הגאון רבי אהרן ולדמן, מרבני ישיבת 'חדרה-קריית ספר' ווארט נפלא. רש"י הקדוש בפרשת נח מביא בשם רבותינו שאילו נח היה חי בדור של אברהם - היה צדיק יותר. רבותינו מלמדים אותנו דבר עצום. לא כתוב שלו נח היה נפגש עם אברהם, או לומד עם אברהם או אפילו רואה את אברהם - הוא היה צדיק יותר. רבותינו מדייקים בלשונם: "אילו היה חי בדורו של אברהם". מספיק 'לחיות' בדור של אברהם בכדי להפוך מרשע לצדיק. די שנושמים את הנשימות של דור אברהם אבינו, בכדי לעלות ולהתעלות.

הרבה שואלים: מה צעירי הצאן, ילדי ה'חדרים' ב'עטרת שלמה' או בכל 'חדר' אחר, שייכים למרן ראש הישיבה? הם לא רואים אותו, לא מדברים איתו. מה הוא תורם להם.

זו שאלה נוראה.

צריך להבין: ילד ששייך לדור של ראש הישיבה, הוא ילד אחר. צריך לדעת שכל דור זוכה למוסר תורה משלו. כל דור משתנה הדרך של מסירת התורה. מי שמוסר את התורה הוא מגדיר את הדור. הדור שלנו זכה לקבל תורה ממרן הגראי"ל.

אנחנו הדור של 'רבי אהרן לייב'.

הבנה ב'עולם הזה'
כולנו יודעים שרבי אסי ורבי אמי חתמו את התלמוד בבלי וזכו שהמלאכה נקראת על שם גומרה. מעודי תמהתי: מה זכו דווקא הם בזכות הזו? חמישים שנה קודם להם לא היו ענקי רוח שיכלו לזכות בתהילת הנצח הזו? שמעתי בבחרותי ממורי ורבי, הגאון רבי יצחק רוטברד שליט״א, מראשי ישיבת יד אהרן, חידוש מבהיל. שהקב"ה רוצה לסיים דור של מסירת התורה ולהעביר לדור הבא, הוא מראה לנו את זה בחוש. שלא נתבלבל. לפני חילופי המשמרות יורדים ענקים כל כך גדולים, שאחריהם כולנו מבינים שהסתיים דור ומתחיל דור חדש. אי אפשר לטעות בזה. רבי אסי ורבי אמי היו בשמי שמים, הרבה מעבר לדור שלהם. אחריהם, כולם הבינו שהסתיים דור אחד ומתחיל דור חדש. נחתם התלמוד בבלי.

מרן ראש הישיבה שליט"א, לא שייך לדור שלנו. הוא ענק שבענקים. יש לו כוחות שלא בדרך הטבע. אנחנו יודעים שנצח ישראל לא ישקר, ועולם התורה ימשיך עד ביאת המשיח, אבל אנחנו זוכים לראות גדלות ששייכת לעולמות אחרים לגמרי. יש לו קדושה, טהרה ופרישות ששייכים לקדמוני הקדמונים.

מורי ורבי, שכולנו עכשיו מחויבים להחזיר לו משהו על כל השנים שמסר נפשו עבורנו, לא שייך לעולם הזה בכלל. בשום דבר. אבל הוא מבין. אוי כמה שהוא מבין את כל ענייני העולם הזה. ובעיקר הוא מבין שלמרות שהוא לא שייך, אחרים כן שייכים לעולם הזה וכמה הוא דואג, כמה הוא חושב על השני. כל מה שבעיניו כעפרא דארעא כשזה נוגע למשהו אחר - זה כל העולם.

אני יכול לומר בלב שלם, אפילו בלי קצת גוזמה, שלא היה יהודי אחד בכל ההיסטוריה של עם ישראל שזכה להקים כל כך הרבה תורה. מקים עולה של תורה, פשוטו כמשמעו.

המשנה באבות מלמדת אותנו שכל הלומד תורה לשמה זוכה לדברים הרבה. מה זה הרבה? הרבה כסף? הרבה כבוד? חס ושלום.

אבל מה כן? ראש הישיבה הוא התשובה.

הוא, שכל חייו לומד תורה לשמה, זוכה לשבת וללמוד בחדר ובהשפעה שלו לפתוח עוד ועוד מוסדות. להחיות עוד ועוד נפשות, לרומם את רוחם של בני התורה. כל מה שאנחנו עושים היום זה רק מכוחו. מי שהקים את 'עטרת שלמה' זה מרן שליט"א. אנחנו רק שליחים ולפעמים אפילו זה לא. אנחנו רואים את הכוח של מי שלומד תורה לשמה. במילה אחת שלו מסתדרים דברים שמאות אנשים לא יכלו לסדר בשנים של פעילות.

ראש הישיבה שינה את הדור. הוא הקים ומקים ברגעים אלה ממש עולה של תורה. כל רשתות הכוללים, כל ארגוני הקירוב, חינוך העצמאי - מה לא. הכל שלו! כל הארגונים האלה זה לא הפועל יוצא שלו, אלא דברים שהוא הקים במו ידיו.

עשרות אלפי לומדי תורה הצטרפו ללגיונו של מלך - בזכותו!


לימוד ממיטת חוליו
את חטאיי אני מזכיר היום: כשמרן ראש הישיבה נכנס לבית החולים לפני כמה שבועות, חשבנו שאולי התפילות לחינם. שמענו את הקולות שמדברים על המצב הבריאותי, על הגיל המופלג - וקצת השתכנענו. אולי נגזרה גזירה, רח"ל. אבל עשינו את הדבר היחיד שאנחנו יודעים לעשות. נטלנו אומנות אבותינו בידינו, וביקשנו עבורו ועבור כלל ישראל, שיזכה אותנו - והקב"ה הראה לנו ניסים בחוש. גם ממיטת חוליו משמש לנו ראש הישיבה מופת לאמונה מוחשית בריבונו של עולם. אין דבר שאי אפשר להתפלל עליו ולהיענות.

אין ייאוש בעולם!

כל מה שראש הישיבה דיבר עליו כל השנים - על אמונה כפשוטה, בלי חכמות ובלי חשבונות, הוא זוכה להעביר לנו ממיטת חוליו בניסי ניסים שנראים לעיני כל העולם.

יש לנו כוח עצום ביד, אין לו תחליף. הקב"ה הראה לנו שאין דבר כזה בלתי הפיך, רק צריך לבקש כמו שצריך.

המטרה שלנו היא רק להעביר את המסר הבא:

אם אנחנו רוצים שגם הילדים שלנו יזכו לנשום את האוויר הטהור של 'הדור של רבי אהרן לייב', שיהיה להם שייכות לענק הדורות - מרן ראש הישיבה, בואו נקרע שערי שמים ונראה למי שאמר והיה עולם שאנחנו פשוט לא יכולים בלעדיו.

לראש הישיבה יש טרקלין גדול בגן עדן עם כל צדיקי עולם. אנחנו יודעים שיהיה לו שם הרבה יותר נוח. הוא ימשיך ללמוד תורה לשמה.

אבל ריבונו של עולם, מה יהיה אתנו?


*נאמר ע"י הרב שלום בער סורוצקין ראש ישיבות 'עטרת שלמה' והובא לדפוס על ידי אחד התלמידים. פורסם בעיתון 'משפחה'
הרב שטיינמן הרב שלום בער סורוצקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד