י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

ישיבישערס, אמרו שלום לצ'ולנט, מהיום תאכלו קינואה

על פי תקנון המזון החדש ייאסרו לשימוש מצרכים רבים במטבחי הישיבות • רגע לפני שניגשנו להשוות מחירים בדקנו האם יש בכלל מה לבשל לארוחת צהריים • הסיכוי לצ'ולנט בשבת ובליל שישי הולך ומתרחק • אולי אתם תצליחו להרכיב תפריט

צילום: קובי גדעון/פלאש90
צילום: קובי גדעון/פלאש90



סערת "קציצת הבשר" שנחשפה ב'בחדרי חרדים' לפני כחודש, בדיון הראשון בוועדת החינוך, העלתה תמונת מצב שגרמה לקרע חריף בתוך סיעת יהדות התורה. חברי הכנסת מקלב, אשר, גפני, ופרוש שהצטרף אחרון – נגד שר הבריאות, ליצמן.

על פי תקנון המזון החדש, בו תומך ליצמן, יוסר ממדפי המטבחים בישיבות – רוב האוכל שקיים כיום. תחילה היה נראה המאבק כמו אינטרס כלכלי של צדדים שונים בסיפור. הטענה שעלתה היתה שאוכל בשרי ייקר את שכר הלימוד בישיבות.

אמהות שהתראיינו ל'לובי נשי-בחרדי חרדים' בשמן המלא, תמכו לחלוטין בחוק המזון שעתיד לעלות להצבעה, והסיבות היו הגיוניות לכל בר דעת. הבצקים המוגזמים, תחליפי הסויה, סגנון הטיגון ועוד, הורסים את בריאות הילדים, מסייעים להשמנת יתר חריגה, ומונעים מהילדים אבות מזון שנדרשים להם. "הבן שלי מתחיל דיאטה כל תקופת בין הזמנים, ואיך שהוא חוזר לישיבה, הוא לא מצליח לרדת יותר במשקל, לא כי הוא אוכל טוב – הוא פשוט חי שם על בורקס ופסטה", שיתפה בכאב רויטל הר כסף. "ברגע שיכריחו את הישיבות לבשל באופן בריא, לתת מנות בשר נורמליות, התזונה תהיה טובה יותר, הבריאות תהיה טובה יותר והמלחמה בהשמנה תהיה פחות קשה".

רגע לפני שניגשנו לבדוק מחירים, החלטנו לקרוא דבר ראשון את התקנון החדש ומהם המוצרים המותרים לשימוש במוסדות לימוד. אולי באמת הסערה היא על לא מאומה, ואין שום חשש מעליית מחירים וכו'? אלא שאז התגלתה לעינינו בעיה אחרת לחלוטין, חמורה אולי לא פחות. התפריט החדש, כך מסתבר, אינו מותיר אופציות הגיוניות לבניית תפריט – ועל סעודות שבת אין מה לדבר. ברגע שאסור מטוגן בשום צורה, אסור מיונז, ממרחים, חומוס, וזה רק חלק קטן וראשוני מה'אסור', כל הסלטים של שבת, חצילים במיונז, חצילים מטוגנים, ממרח חומוס, בסיס בכל שולחן שבת – לא יהיה. סוכר אסור לחלוטין, גם סילאן לא. במה בדיוק הם אמורים לתבל את הטופו שיוגש לבחורים?

"הרשימה קיצונית", מסכימה גם רויטל הר כסף. "ואני מדברת בתור אמא שאצלה בבית יש הקפדה על אורח חיים בריא, והילדים שלי יתחברו להרבה דברים שיהיו מותרים לפי התפריט הזה, אבל הוא באמת קיצוני. טוב שיש מישהו שדואג וחושב על הילדים שלנו, אבל חייבים לעשות זאת בהתאמה, אחרת המטרה לא תושג. לדוגמה מיונז, שהוא מצרך די בסיסי, יש אותו גם בצורה דיאטטית, שמן זית, לא צריכים לאסור לחלוטין. מספיק שיורידו את כמות הבורקסים, כל יתר הפחממות הריקות, כבר יהיה יותר טוב".

משהגיעה הרשימה עם התקנות החדשות, ובה רשימת מותר/אסור – הופיעה רשימה של ארוחת צהריים. פנו מטעם הישיבות אל משרד הבריאות וביקשו לקבל מענה על ארוחות בוקר וערב. התשובה, לטענתם, היתה: לכו לחוזר מנכ"ל (של משרד החינוך) ושם יש לכם מענה על ארוחות בוקר וערב.

לתדהמתם גילו כי בחוזר מנכ"ל מופיעים מוצרים רבים מתוך רשימת ה'אסור' בתקנון החדש, כמוצרים 'מותרים'. עכשיו הבלבול כבר גדול יותר.

בתקנון החדש, מופיעים המוצרים שהיו עד היום במטבחים - בטור א', ואילו טור ב' מכיל את המוצרים החדשים מהם יצטרכו לבנות תפריט – וזה כאמור לפני שהגענו לארוחות שבת.

התקנון החדש: טור א' - המצרכים שהותרו עד כה, טור ב' - המצרכים שיותרו בחוק






נשמח לשמוע מהקוראים האינטליגנטים ומומחי הבישול שמן הסתם יש כאן, כיצד ניתן לבשל ארוחות מלאות, בוקר, צהריים, ערב ושבת – עם המצרכים המותרים לשימוש, בטור ב'.

האם בחורי ישיבות יסכימו לאכול במקום צ'ולנט וקוגל ירושלמי, סלט קינואה?
האם הגעפילטע פיש המתוק והחריין, יוחלפו בדג אחר כלשהו, שיאושר בתקנות? והג'חנון התימני, והסלטים המרוקאים - מה איתם?

המצרכים המאושרים לפי חוזר מנכ"ל - היכן הסנכרון?









כולנו מסכימים שצריכים לאזן את התפריט ואת התזונה של ילדי ישראל היושבים והוגים בתורה - אלא שלא כל דרך אפשרית ליישום, ואולי תחטיא את המטרה. כדאי מאוד שמבוגר אחראי ייקח פה פיקוד – בכל זאת מדובר בבריאות ילדינו.
משרד החינוך קציצות בשר תקנות מזון סערת הקציצות יעקב ליצמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד