כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

רגע לפני: העירייה הגישה בקשה לבית המשפט למנוע חילול שבת

מוקדם יותר פירסמנו ב'בחדרי חרדים' על תוכנית פעולה של נציגים חרדים נוכח חילול השבת בפאב המפלצת הלא-חוקי. העירייה נחלצה רגע לפני שבת ופנתה לבית המשפט בבקשה לאסור חילול השבת בפעילות הבלתי חוקית, השופטת סירבה

המפלצת בקריית יובל. צילום פלאש 90
המפלצת בקריית יובל. צילום פלאש 90

התפתחות במאבק נגד חילולי השבת בבירה: זמן קצר לפני השבת עיריית ירושלים עשתה צעד חריג והגישה בקשה לאיסור את קיומו של אירוע חילול השבת, שאמור להתקיים הערב, ליל שבת, בפאב המפלצת בגין אי חוקיותו.

העירייה הגישה לבית המשפט בקשה לצו סגירה מיידי למקום, בגין הפעלת עסק ללא רישיון, זאת במטרה למנוע את קיום האירוע כבר הערב. השופטת דחתה את הבקשה והורתה על קיום דיון במעמד שני הצדדים.

קודם לכן היום, הודיעה העיריה למנהלי הפאב כי גם השבת האירוע לא חוקי, תתבצע אכיפה, והם נדרשים לבטלו. בנוסף, המחלקה המשפטית תתחיל בהליך סגירת המקום גם ביום חול, בגין הפעלת עסק ללא רישיון בתוקף.

בעירייה מסתבר נלחצו מצעדי הפעולה שתיכננו הנציגים החרדים, כפי שדווח מוקדם היום יותר לראשונה ב'בחדרי חרדים', שתכננו לפעול בשני מישורים: החוקי והתקציבי.

כאמור, פאב 'המפלצת', כפי שנחשף ב"בחדרי חרדים" בשבוע שעבר, פועל בניגוד לחוק, מאחר ואין למקום רישיון עסק בתוקף. "מפרסום באתר הפייסבוק", כתב חיים נרגסי, סגן היועץ המשפטי בעירייה ומי שמוגדר כ'תובע העירוני', "התברר כי בכוונתכם לקיים אירוע, הכולל מוזיקה והגשת אוכל ושתיה, וככזה הרי שהוא טעון רישיון עסק בהתאם לחוק רישוי עסקים עסקנים".

נרגסי מציין במכתבו כי "הריני להודיעכם, למען הסר ספק, כי אין רישיון עסק למקום, אמנם הוגשה בקשה לרישיון עסק, אולם טרם הושלם תהליך רישיון העסק ואף היתרים זמניים שניתנו על ידי חלק גורמי הרישוי – פקעו זה מכבר. אשר על כן, והואיל והפעלת עסק ללא רישיון אסורה על פי דין הרי שככל שיתקיים האירוע – תבוצע אכיפה בהתאם למדיניות העירוניות", כתב לסיום בשבוע שעבר.

למרות הכול, כאמור, הפאב פרסם כי בשבת הקרובה הוא יהיה פתוח – מה שהביא לזעם בקרב חברי המועצה החרדים, שהחליטו לא לשתוק יותר, ובליל שבת הקרובה, כך על פי הודעת הפיקוח העירוני, ישלח צוות פיקוח למקום שייתן דוח על הפרת החוק. ובמידה וה'פאב' אכן יחלל את השבת, ידרשו החרדים שצוות הפיקוח יפעל נגדו גם בימי חול, מה שיביא לסגירתו המוחלטת של פאב 'המפלצת'.

במקביל, מתכננים החרדים לדרוש את שינוי שיטת ההעברות התקציביות למינהל. זאת לאחר שנמצא כי ראש העיר ניר ברקת ולשכתו ניצלו יתר על המידה את בקשתם מהנציגים כי העברות "קטנות" של עד 50,000 ש"ח ידונו ב'וועדת מסירת עבודות הפטורות ממכרז", בה יש לברקת - שליטה כמעט מוחלטת. עם סיום שנת 2016, התברר כי מינהל 'יובלים' קיבל באמצעות וועדה זו מאות אלפי שקלים מבלי שלנציגים החרדים הייתה יכולת למנוע זאת.

ל"בחדרי חרדים" נודע, כי הנציגים החרדים מתכננים לבקש בדיקה משפטית של שיטת ההעברות הללו, שלטענתם אינה סבירה בחוקתיות שלה, כיוון שהן אינן שקופות. אולם, במקביל ומבלי להזדקק לתוצאות חוות הדעת, מתכננים החרדים לנצל את משקל כוחם הפוליטי ולדרוש שכל העברות התקציביות, בכל סכום שהוא, יידונו אך ורק בוועדת הכספים ובמועצת העיר.

הדגש על מועצת העיר אינו מקרי, כיון שכזכור, החרדים טוענים כי הרכב החברים בוועדת הכספים אינו משקף את משקלם היחסי של הסיעות החרדיות והדתיות במועצה. כך סיעת ש"ס למשל סובלת מייצוג חסר בוועדה. על כן, במידה והדרישה לשינוי ההרכב בוועדה לא תתקבל, ידרשו הנציגים להעביר כל תקצוב בעייתי אל מועצת העיר, שם יש להם רוב. כך יוכלו לסכל באמצעותו תקצובם של מינהלים סוררים כמינהל 'יובלים'.

בתוך כך, נודע ל"בחדרי" כי גם השכנים החילונים מתנגדים להפעלת ה'פאב', וזאת מטעמי רעש ומטרד סביבתי. במייל ששלח אחד השכנים החילונים לשלמה גליק, הנציג החרדי היחיד במינהל 'יובלים', הוא מתייחס לסגירת ה'פאב' בשבת שעברה וטוען כי אין לזה שום קשר להוראת נרגסי: "אני לא מופתע", כותב השכן לגליק, "כבר במוצ"ש כתבתי לך שהפאב היה סגור בגלל מזג האוויר ולא בגלל אף אחד. כתבתי לך שהשבת הם יעבדו כרגיל, כמובן צדקתי.

"אני לא מאמין לסגן ראש העיר, היכן שגדלתי לימדו אותי אל תאיים אף פעם אם אתה לא יכול לממש את זה, החרדים, ביניהם השרים דרעי וליצמן וכל חברי המועצה זה לא מעניין אותם הם סתם מדברים. אם אין אישור מרישוי עסקים, מדוע חברי המועצה לא פונים ליועץ המשפטי של העיריה למנכ"ל וראש העיר. פשוט מאוד, הם לא סופרים אתכם.

"דרך אגב", חושף השכן פרט חשוב, "המינהל אמר לעירייה שהפעילות הינה פעילות תרבות מטעם המינהל, זאת התשובה שנמסרה למשרד הפנים בתלונה שלי על העברת שטח לקופראטיב ללא אישור של משרד הפנים. ואילו לנו, הם אומרים שרק נתנו להם שטח לפעילות", דברי השכן החילוני שעושה יד אחת עם החרדים לסיכול פעילות ה'פאב'.

חברי מועצה חרדים אומרים ל"בחדרי חרדים" כי "הוכח כי כאשר העירייה מעוניינת ופועלת, יש בכוחה לבטל אירועים שיש בהם חילול שבת, בפרט את אלו שבמינהלים הקהילתיים, הפועלים בחסות ובמימון העירייה". כאמור, בעקבות הדברים פנתה העירייה לבית המשפט - אך בקשתה לא התקבלה.
פאב המפלצת עירייה לבית משפט חילול שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד