כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

למרות האזהרות: "בית המרזח" חילל שבת

יחיאל לוי, מנכ"ל מינהל 'יובלים', פתח את 'פאב המפלצת' בליל שבת תוך רמיסת כבודה של השבת וצפצוף על החוק • 'בחדרי חרדים' חושף כי עסקים נוספים נפתחו השבת בבירה • דרישת הנציגים החרדים מהעירייה כתכנית כוללת לחיסול חילולי השבת במינהלים וביוזמות העירוניות: הגברת הפיקוח וסיכול העברות תקציביות

בית משקאות. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
בית משקאות. צילום אילוסטרציה: פלאש 90

למרות אזהרת עיריית ירושלים שנחשפה ב"בחדרי חרדים", 'פאב המפלצת' בשכונת 'קריית יובל', שבשבועות האחרונים פועלות הסיעות החרדיות בירושלים להפסקת פעילותו בשבתות - היה פתוח גם בשבת זו, תוך צפצוף על החוק העירוני.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי צוות פיקוח עירוני ביקר במקום ביום שישי ונתן דוח התראה לפני הוצאת צו סגירה, במידה והמקום יהיה פתוח בשבת, - מה שאירע בסופו של דבר.

מנהלי המקום לא התרגשו וצפצפו על החוק. הפאב היה פתוח עד השעות הקטנות של ליל שבת תוך חילול שבת מחפיר, כשגם השכנים החילוניים מתלוננים על הנעשה במקום. כעת, מבטיחים בפיקוח העירוני למצות את הדין עם מחללי השבת ופורעי החוק באמצעות הכלים החוקיים העומדים לרשותם, וזאת במקביל להליך המשפטי המתנהל נגד מנהלי בית המרזח.

כפי שפורסם לראשונה ב'בחדרי חרדים', זמן קצר לפני כניסת השבת, פנתה עיריית ירושלים לבית המשפט להוציא צו סגירה למקום, במטרה למנוע את חילול השבת, אך השופטת דחתה את הבקשה בטענה כי היא מעוניינת לשמוע את שני הצדדים.

קודם לכן, חיים נרגסי, סגן היועץ המשפטי בעירייה פנה במכתב התראה למנהלי המקום, בו כתב: "למען הסר ספק, אין רישיון עסק למקום, והואיל והפעלת עסק ללא רישיון אסורה על פי דין הרי שככל שיתקיים האירוע – תבוצע אכיפה בהתאם למדיניות העירוניות".

ואכן, כאמור, צוות של הפיקוח העירוני הגיע למקום ביום שישי, דקות אחדות לפני כניסת שבת, אבל חילול השבת המשיך כרגיל.

בעקבות כך – פנו סגן ראש העיר יוסי דייטש, וחברי מועצת העיר יוחנן וייצמן ואליעזר ראוכברגר לנרגסי ודרשו טיפול אפקטיבי ומהיר במחללי השבת ובפורעי החוק.

תוך כך, בסיור שקיים וייצמן כמדי שבת, התברר כי השבת נפתחו עסקים נוספים בירושלים. ברחוב עזה נפתח פאב חדש שגם הוציא שולחנות וכיסאות החוצה, דבר האסור על פי חוק, ובמתחם התחנה, בתוך האהל המרכזי, נפתח דוכן של מזון מהיר למרות הבטחות מורדוך, מנהל המתחם, כי כל הדוכנים ייסגרו. וייצמן העביר פנייה דחופה לנרגסי, סגן היועץ המשפטי וביקש את טיפולו המהיר בסוגיה.

"נגמרו הזמנים בהם מינהלים חיללו שבת ונהנו מתקצוב רגיל", אומר סגן ראש העיר יוסי דייטש, "נעמוד על כך בכל תוקף, ובמקביל להתקדמות דיוני 'הוועדה לבחינת פרצות הסטטוס קוו בירושלים', נוודא במועצת העיר שמינהלים סוררים כמו 'יובלים' יהיו מוכרחים ליישר קו וללכת בתלם, ולא – הם לא יזכו לתקציב מהעירייה", דברי דייטש.

חבר מועצת העיר, וייצמן, מסביר את דרישת הנציגים מהעירייה כתוכנית כוללת לחיסול חילולי השבת: "נדרוש את שינוי שיטת ההעברות התקציביות למינהלים", אומר וייצמן, "וזאת לאחר שנמצא, כי ראש העיר ולשכתו ניצלו יתר על המידה את בקשתו מהנציגים כי העברות "קטנות" של עד 50,000 ש"ח ידונו ב'וועדת מסירת עבודות הפטורות ממכרז", בה יש לברקת שליטה כמעט מוחלטת. עם סיום שנת 2016, התברר כי המינהלים קיבל באמצעות וועדה זו מיליוני שקלים מבלי שלנציגים החרדים הייתה יכולת למנוע זאת.

כפי שפורסם ב"בחדרי חרדים", הנציגים החרדים מתכננים לבקש בדיקה משפטית של שיטת ההעברות הללו, שלטענתם אינה סבירה בחוקתיות שלה, כיון שהן אינן שקופות. אולם, במקביל ומבלי להזדקק לתוצאות חוות הדעת, מתכננים החרדים לנצל את משקל כוחם הפוליטי ולדרוש שכל העברות התקציביות, בכל סכום שהוא, יידונו אך ורק בוועדת הכספים ובמועצת העיר.

הדגש על מועצת העיר אינו מקרי, כיון שכזכור, החרדים טוענים כי הרכב החברים בוועדת הכספים אינו משקף את משקלם היחסי של הסיעות החרדיות והדתיות במועצה. כך סיעת ש"ס למשל שסובלת מייצוג חסר בוועדה. על כן, במידה והדרישה לשינוי ההרכב בוועדה לא תתקבל, ידרשו הנציגים להעביר כל תקצוב בעייתי אל מועצת העיר, שם יש להם רוב לסכל באמצעותו את תקצובם של מינהלים סוררים כמינהל 'יובלים'.
פאב המפלצת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד