ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

יצאנו לבדוק: מה עמדתם של החרדים במהפכת החקיקה של הממשלה?

השרים שקד ולוין מקדמים הצעת חוק מהפכנית שתשפיע באופן דרמטי על כנסת ישראל • 'בחדרי חרדים' על משמעות התכנית החדשה, ועל עמדות החרדים - מי היחיד שתומך, מה אומר שיאן הצעות החוק ומי יודיע על עמדתו רק בהמשך? פרויקט מיוחד

חרדים במליאת הכנסת, פלאש90
חרדים במליאת הכנסת, פלאש90

הפרסום אתמול (ראשון) על היוזמה המשותפת של השרים איילת שקד ויריב לוין לצמצום החקיקה בישראל, הכה גלים בקרב נבחרי הציבור, ששלפו בזה אחר זה את עמדותיהם המלומדות בעד ונגד החוק.

'בחדרי חרדים' יצא לבדוק, ומצא כי גם בקרב חברי הכנסת החרדים ניתן להבחין במחלוקת חריפה ובחוסר תמימות דעים: יש שנחרצים נגד היוזמה ויש שבעד, ורבים טרם החליטו סופית וטענו כי הם עדיין "לומדים את הנושא ובאמצע לגבש דעה".

אך לפני דעתם ותגובתם של השרים והח"כים החרדים על היוזמה הדרמטית - הנה קודם כל, בקצרה, עיקרי היוזמה שמבקשת להפוך על פניה את מערכת החקיקה בישראל.

מה שהוביל את השרים שקד ולוין היו נתוני השיא בחקיקה הישראלית. על פי המכון הישראלי לדמוקרטיה, ישראל היא שיאנית העולם בחקיקה פרטית: במהלך 15 השנים האחרונות הונחו בה יותר מ-22 אלף הצעות חוק, ומצב זה פוגע בעבודת הפיקוח ובאמון הציבור בחברי הכנסת. בנוסף, כך עולה מנתוני המכון, רק בכנסת הנוכחית הוגשו 3,800 הצעות חוק שמתוכן אושרו 77 בלבד.

בכדי לצמצם את החקיקה, גיבשו שקד ולוין יוזמה שעל פיה כל ח"כ יהיה רשאי להגיש ארבע עד חמש הצעות חוק פרטיות בשנה. בנוסף, מספר הצעות החוק שיעלו לדיון מדי שבוע בוועדת השרים לחקיקה יקוצץ מ-40-35 כיום ל-15 בלבד, כך על פי היוזמה החדשה. זאת ועוד - על פי היוזמה המהפכנית, מספר ההצבעות במליאה על הצעות חוק שמובאות בקריאה טרומית יוגבל ל-250 בשנה במקום כ-750 הצעות שעולות כיום, כשרובן בסופו של דבר – נדחות.

מנגד, בכדי לחזק את כוחם של חברי הכנסת, היוזמה החדשה מציעה שינויים בוועדות הכנסת, נציגים נוספים יוזמנו והחכ"ים יוכלו לקבוע סדר יום על ועדות השרים, ויהיו רשאים לפקח יותר על עבודת השרים ועל תקציבי משרדיהם. גם בהליך איוש משרות ייערך שימוע, זאת עוד בטרם הגעת המינוי הספציפי לאישור הממשלה.

כאמור, "בחדרי חרדים" בדק את עמדתם של השרים והח"כים החרדים בנושא:
שר הבריאות יעקב ליצמן בעד, לדבריו מדובר ב"יוזמה חשובה" וכי "אכן קיימת חקיקה מיותרת". לעומתו, ח"כ ישראל אייכלר - נגד. ומוזס הגיב לנו כי "כיו"ר הסיעה אביא את הדברים בישיבת הסיעה בפני חברי הסיעה, וכפי שאנחנו פועלים בכל נושא - גם כאן נחליט יחדיו".

אך חילוקי הדעות באגודת ישראל לא גלשו לדגל התורה - יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני נגד, לדבריו, "תפקידו של חבר כנסת הוא לחוקק, ברוב המקרים הוא לא מצליח אבל התפקיד שלו הוא לנסות. אני לא אוהב את היוזמה".

כך גם ח"כ יעקב אשר: "הנושא טרם נלמד לעומק, אולם על פניו, ההצעה לא חיובית, בגלל שהיא טובה למפלגות שלטון ולמפלגות גדולות והיא רק תפגע במפלגות הקטנות". אליהם מצטרף ח"כ אורי מקלב, שגם הוא נגד ההצעה, לדבריו, "הליך החקיקה הוא הכלי החשוב ביותר בכלים הפרלמנטרים, הניסיון לפגוע בו יחליש את הכנסת ויפגע בציבור. רוב פעילות הכנסת תהפוך להייד פארק ללא החקיקה, במקום ליעל את עבודת השרים לענייני חקיקה מבקשים להקטין את הפעילות שלה, הגבלה זו היא הרס של הליך החקיקה בכנסת".

בנוסף, ח"כ מקלב מתח ביקורת על הממשלה שאינה עובדת בשת"פ מלא מול הכנסת, כפי שפורסם - הממשלה אינה מגיבה לשאילתות מאת חברי הכנסת, וכי הממוצע של המענה הינו חודשים רבים. "דבר ראשון שיעמדו במה שהם חייבים ורק אח"כ ידונו על שינוי", הוסיף.

מבין חברי הממשלה בש"ס - שר הפנים אריה דרעי עדיין מגבש עמדה, ויודיע עליה כל הנראה בהמשך היום בישיבת הסיעה. כמו"כ, שר הדתות דוד אזולאי גם הוא עדיין לומד את הנושא לעומק.

לעומת השרים, הח"כים כבר גיבשו את דעתם: יו"ר סיעת ש"ס בכנסת ח"כ יואב בן צור – נגד, "אני מתנגד ליוזמת השרה שקד והשר לוין, המגבילה את כמות הצעות החוק הפרטיות של חברי הכנסת. החקיקה היא אחת הדרכים שלנו לשרת את הציבור ולא הגיוני לפגוע בה. יחד עם זאת אני מאמין כי יש למזג בין חוקים דומים במהותם ובמטרתם ולהשקיע מאמצים בייעול תהליך החקיקה ובדגש על נושאים דחופים".

מזכ"ל ש"ס, ח"כ יגאל גואטה: "בעיקרון אין לי בעיה עם השינויים, אבל קודם כל ששקד תאזן ותבדוק, כמה חוקים של 'הבית היהודי' ושל 'כולנו' היא העבירה עד כה בועדת השרים מול החוקים של ש"ס ומפלגות אחרות – שהיא דחתה, אחרי שהיא תאזן ותעביר את החוקים שלנו, שתעשה איזה רפורמות שהיא רוצה".

גואטה מספר כי "שלחתי מכתב לוועדת השרים לפני חודשים, ביקשתי לדעת כמה חוקים עברו מתחילת הקדנציה, כמה הוגשו, כמה עברו וכמה לא, לפי פילוח סייעתי. המצב חמור מאוד, שקודם תאזן את ההצעות שהוגשו עד כה".

ח"כ מיכאל מלכיאלי – נגד, "היות ויש הרבה מאוד עוולות בישראל, נשלחנו לכנסת בכדי לתקן אותן ולפשט את הבירוקרטיה, באנו לעבוד ואנחנו לא מחפשים לנוח. תפקידנו להגביל את הרגולטור ולתת עזרה למוחלשים, בפרט במהפכה החדשה של ש"ס ושל דרעי שאנחנו יורדים לשטח בצפון ובדרום, ואנחנו שומעים את מצוקת האנשים – אני מבין עד כמה החקיקה היא חמצן בעזרה לאנשים". מלכיאלי מוסיף: "חבל מאוד שבגלל מספר חברי כנסת המחפשים כותרות ופרובוקציות באמצעות חוקים הזויים, נדבקת תדמית שכזו על כל שאר חברי הכנסת". סגן שר האוצר איציק כהן, ח"כ יעקב מרגי וח"כ יצחק ועקנין – טרם השיבו בנושא.

משקלול הדעות נראה כי התומך החרדי המרכזי הוא שר הבריאות ליצמן, שאר החברים לממשלה ממלאים את פיהם מים וכל הח"כים נגד, או "עדיין לומדים ומעמיקים ביוזמה החדשה". "בחדרי חרדים" אף בדק את מספר הצעות החוק שהוגשו בכנסת הנוכחית, ה-20 במספר, על ידי חברי הכנסת מ'יהדות התורה' וש"ס והנה הנתונים: אורי מקלב – 86, משה גפני - 58, ישראל אייכלר – 37, יואב בן צור – 30, יעקב מרגי – 29, יעקב אשר – 13, יגאל גואטה - 6, יצחק ועקנין – 6, מיכאל מלכיאלי – 4, אליעזר מנחם מוזס – 4.
כנסת ישראל ליצמן דרעי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד