כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

תצוגת אופנה צנועה - כן או לא? ענו על הסקר

האם תצוגת אופנה היא אירוע שהיינו רוצים לדבר עליו בבית חרדי? האם אמא חרדית שיוצאת מהבית - היתה רוצה להעביר לבת שלה מסר, שהיא יוצאת לאירוע של תצוגת אופנה? ואולי היא דווקא אירוע מבורך, שנותן לבנות ונשים את מה שהן אוהבות - בגרסה כשרה?

תצוגת אופנה צנועה - כן או לא? ענו על הסקר

בשבועות הקרובים יתקיים אירוע אופנה בבנייני האומה, אירוע שמטרתו לתת תשובה צנועה לעולם האופנה הפרוץ ברחבי העולם - מאחוריו עומדת המעצבת הדתיה שירה קלדרון.

האם תצוגת אופנה, על אף שהיא צנועה, היא אירוע שהיינו רוצים לדבר עליו בבית חרדי? האם אמא חרדית שיוצאת מהבית - היתה רוצה להעביר לבת שלה מסר, שהיא יוצאת לאירוע של תצוגת אופנה? ואולי היא דווקא אירוע מבורך, שנותן לבנות ונשים את מה שהן אוהבות - בגרסה כשרה?

בדיון שעלה בקבוצת הווצאפ של 'לובי נשי' - היו תשובות שונות ומגוונות, מנומקות ומבטאות כאב במקום אחד, ופתיחות במקום שני. הבאנו לכם מדגם מהתשובות:

לימור:
לפי דעתי צריך אסטטיקה ויופי וזה חשוב לכוון את הבנות לחיובי ולא לדכא את הצורך הטבעי שה' ברא בהן, לא לומר להן בקיצוניות שהן מבקשות להתאפר שזה לא יפה - כי זה כן!
אבל להסביר להן היכן הגבול, הזמן והטעם הטוב,יש בנות שתבנה זאת יותר מהר ויהיה לנו קל ויש שתדרושנה שנוציא יותר אנרגיה וסבלנות וזה תפקידנו כאימהות בישראל.
לא להגזים כמו שאנחנו היינו ילדות עד שסידרו גבות וכדו' - אבל גם לא יותר מידי מוקדם.
להשאיר להן מקום לילדות כמה שיותר טבעית ויפה ולחסוך מהן להכנס לתחרותיות עד כמה שנצליח.

לדעתי בדור שלנו גם בציבור שלנו ממש מוגזם, אימהות מעודדות איפור וצורת לבוש לילדות - מה שמתאים לבחורות וחבל, גוזלים מהן ילדות שקטה ונעימה. ואימהות נראות בבית כמו עוזרות בית -
וכשהן יוצאות החוצה מיליון דולר. אז הילדות מפנימות שלהראות בבית מול הבעל והילדים אפשר בסמרטוטים, בלי איפור, חיוורות ובחוץ הכי חשובב להיראות טוב! ממש חבל. אני הכרתי משפחה כזאת שפעם הארתי את תשומת ליבה של האמא, לפחות עד שיש לך כמה שעות עם בעלך ואת נראית כך? לפחות תני לו הרגשה טובה עד שהוא יוצא לרחוב לעבודתו. שם אין ליכלוכיות, שם כולן סינדרלות.
הדוגמא האישית לבנות חשובה מאוד.
כמו שחובתינו להסביר להן אסטטיקה, ספיד סטיק, דאודורנט, כדי שיריחו טוב ותהיינה נעימות קודם כל בעייני עצמן ואחר כך בחוץ בחברה. בתפילה שנצליח בחינוך ילדינו ושלא תצא תקלה תחת ידינו, אמן

חיה:
מותר וצריך להתלבש צנוע, אך לא רואה טעם בתצוגות הללו. זה לתת יותר מדי מקום לחיצוניות. היהדות לא שוללת להתלבש יפה, השאלה כמה משקיעים וכמה מכניסים בזה את הראש.

רויטל:
אני ממש בעד. גם ככה העולם שלנו מלא באופנה. הבת שלי אוהבת אופנה וחולמת להיות מעצבת. וגם הולכת להיות שם. ואני שמחה שזה לפחות בתוך המסגרת החרדית ולא תצוגת אופנה במגזר הכללי. הקו של הבית שלי מאד פשוט. אותי באופן אישי אופנה ממש לא מעניינת... למרות שאני חצי מהתחום, ועובדת כמאפרת, גם במגזר החילוני. וגם הבת שלי בחורה פשוטה ולא גרנדיוזית, אבל נורא מוכשרת ואני חושבת שחינוך לערכים טובים, ולא לרדידות - זה רק עניין של דוגמה אישית וחינוך טוב. לכן מבחינתי אופנה זה נישה של תחום לעיסוק, ואם הבת שלי אוהבת את זה - עומדת מאחוריה ושמחה שיש לה הזדמנות...

גילה:
בכל דבר ועניין צריך לשים את הדגש במקום הנכון. ארועים מסוג זה מבורכים כיוון שבציבור יש לזה דרישה. כל אחת תיקח את זה בפרופורציה הנכונה בביתה. אם יש לך בנים בתלמוד תורה אין סיבה שתאדירי את זה לידם ותתלהבי אבל אם יש לך בת שמתנדנדת ואת חושבת שזה מתאים לה, עדיף שתלך למקום משלנו ולא תרעה בשדה זרים. מעולה שיש מקום מתאים משלנו לאירועים הללו.

חיה:
זה עלול גם לסחוף ולא מעט בנות טובות שלא מונחות בעניין ולגרום להן ירידה. והכי חשוב זה להבין בכלל מהו המושג צנוע? זה יכול להיות חצאיות וחולצות רחבות ובצבעים שקטים או צמודים וג'ינסים. מי יודע? מושג נרחב.

יפה:
אני הקטנה ממרומי גילי רוצה לחדד קצת ולומר הפרסום תופס מקום נרחב במגזרינו שלא כבעבר הלא מאד רחוק. כל עיתונינו מלאים בפרסומות לעיתים נדמה שאף יותר מהחדשות או מכל מסר כלשהו אחר ועובדה שהפרסום עשה ועושה את שלו. למרות שזה מוגזם לפעמים ושוב לעניות דעתי
תצוגת האופנה היא רעיון חדש אצלנו, כמו כל דבר חדש יתכן שהוא יקבל הסתייגויות והערות ביקורת ואף דחיה.
אבל כשהדבר החדש הזה כבר ייהפך למציאות קיימת והיא תצלח ותעשה את שלה, אז אם אנחנו הנשים "נוהרות" למופע אור קולי/לדרמה שצולמה משחקניות כאלו ואחרות, לעיתים גם שלא חיות בהווי חיים חרדי לחלוטין, כנשים ובנות מחיות את נפשנו מצפיה עם מסר כלשהו בסופה ואם אנחנו הנשים נעזרות אחת ברעותה, נהנות מתחברות ואוהבות גם בקבוצתנו כ"לובי נשי" שגם הוא רעיון לא כל כך ישן ודל. ואם בנותינו מודעות לאופנה היום ויותר מאי פעם כמו שמספיק שחברה/שכנה/אחות ומכרה לובשת או נועלת בגד/נעל/אביזר מסוים ובא להן כל כך לדעת מהיכן ניתן להשיגו, אותה תצוגת אופנה תעזור באופן הזה וכן כשרעיון שכזה ייהפך לשגרתי, ההתעסקות בו וסביבו תפחת ותועלתו הרבה תופק.
ויש לי עוד הרבה דוגמאות בתחומים שונים בחיינו כמקיימות תורה ומצוותיה שאימצנו והרווחנו, כך יש אולי מקום לאופציה חדשנית. אמנם אצלנו אבל - כל תצוגה של אופנה, דיבור על שלילי ולא מתאים ולא יאה וכו', כבר גם רווח במחוזותינו ובמציאות הושג ההיפך מנזק.
בואו לא ניתמם כי שורה תחתונה בדורנו זה תופס ויעיל ומשמעותי גם לקידום העסקים שרווח בצדם ובטח שגם בתחום כמו אופנה!
כן אני כאמא וכסבתא צעירה חושבת כך ש"בלחיות" את דור בנותינו ונכדותינו ייטב לנו הרבה הרבה יותר ותרבה את הברכה וההצלחה במילוי תפקידינו פה בעולמינו!

יעל:
לא נתקלתי במגוון הבנות החרדיות שבאתי עמן בקשר, בצורך לתצוגת אופנה. לא חסר לבנות שלנו את זה. הן מתלבשות במיטב האופנה הצנועה והמהממת והן מופיעות באולמי השמחות הרבים ב"ה.
מה המטרה? לפרסם מותג מסוים? ללמד איך להתלבש? הסתדרנו יופי בלי זה. מי שצריכה עזרה בלהתלבש נכון, יש כאלו שבאות לבית ומראות לך מה מתאים לך. המטרה שיצפו בה - זה יגרום קנאה ותחרות. אנחנו צריכים לפתח את הערך העצמי בצניעות ובאסטטיקה השקטה. לדעתי לא צריך לתת ליצר עוד אפיק להתפתח. מה גם שזה יגרום צפיה בתצוגה מצד בנים וקרובי משפחה. על דברים מהותיים שרוצים לחדש בציבור שלנו נוהגים להתייעץ עם גדולי הדור שראייתם היא למרחק של שנים ותשובותיהם ניזונות מהתורה.
ריקודים לנשים זה טוב ונפלא.יש בזה הרבה שמחה, שמחה של מצווה, התרוממות הרוח, אחווה. אין בזה בעיה - זה לא מצולם.
בקיצור, כשתהיה דרישה יותר רבה לנושא ידונו בכך הרבנים ונצטרך לעשות ככל אשר יורונו. וטוב לנו שיש לנו מנהיגים לסמוך עליהם בהחלטות חשובות.

ציפי:
כן מהמם. שולחת את הבת שלי עם חברות. הן כל כך אוהבות אופנה אז למה לא להביא להן על מגש כשר?

ואתם, מה דעתכם? ענו על הסקר


תצוגת אופנה אופנה צנועה בגדים צנועים סקר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד