כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

תיעוד בלעדי מתוך החדר; נאום הנזיפה של דרעי בחברי המועצה החרדים: "אתם לא לוביסטים"

חברי מועצת העיר החרדים בירושלים ישבו יחד עם הנציגים החרדים בממשלה ובכנסת וציפו לקבל גיבוי למהלכים מול ראש העיר. במקום, השרים דרעי וליצמן "שטפו" אותם ונזפו בהם • "בחדרי חרדים" עם תיעוד וידאו בלעדי מתוך החדר

חברי המועצה והנציגים בכנסת, היום
חברי המועצה והנציגים בכנסת, היום

חברי מועצת העיר החרדים בירושלים, מסיעות ש"ס ויהדות התורה, נפגשו היום (שני) עם השרים והח"כים החרדים בחדר ישיבות סיעת יהדות התורה, לדיון סביב אפליית החרדים בתכנון הדיור בעיר ובנושאי השבת וחיי הלילה בשוק מחנה יהודה. למרות היעדרותו של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, במפגש השתתפו השרים אריה דרעי ויעקב ליצמן, סגן שר החינוך מאיר פרוש וחברי הכנסת, יעקב אשר, אורי מקלב ומיכאל מלכיאלי, וכל חברי הסיעות החרדיות בבירה.

במקום לקבל רוח גבית מהנציגים החרדים בממשלה ובכנסת, התאכזבו הנציגים העירוניים לחטוף ביקורת קשה על היעדר האחדות שלהם מול ראש העיר ניר ברקת ועל העובדה שהם לא מצליחים להסתדר לבד במאבקם. מי שבעיקר נזף בחברי המועצה היה שר הפנים דרעי. "בחדרי חרדים" חושף תיעוד בלעדי מהמפגש הטעון ומדבריו הנוקבים של דרעי.



בתחילה הציג סגן ראש העיר יוסי דייטש את עמדת הנציגים וסטה מהנושא שלשמו התכנסו כולם – מצוקת הדיור, ושטח בפני הנוכחים את מאבק החרדים סביב חיי הלילה בשוק מחנה יהודה. בהמשך הציג דייטש את אופציות הדיור האופציונליות לחרדים בעיר שמהן מודרים החרדים וביקש מהשרים וחברי הכנסת להתערב בנושאים הבוערים וללחוץ על ראש העיר.

לאחר שחברי מועצה נוספים השמיעו את דעתם, ביקש דרעי את רשות הדיבור לאחר שלא אהב את הטלת האחריות של חברי המועצה עליו ועל השרים והח"כים. דרעי השיב לנציגים באופן נחרץ ואמר כי הוא מצפה שהם יתאחדו סוף סוף וישבו עם ראש העיר ברקת ויראו לו את הכוח שלהם.

אולם קודם לכן הוא התייחס למאבק נגד חיי הלילה בשוק מחנה יהודה: "שמעתי על הבעיה רק בחודשיים האחרונים, בעיקר מהרב בניהו שמואלי. אני כשר הפנים אני לא יודע מה אני יכול לעשות. שר הפנים לא אוכף פיקוח עירוני, אני לא מתערב בחוקי עזר, אני מאשר חוקי עזר - לא אוכף".

דרעי הבהיר לחברי מועצת העיר ירושלים: "אני כשר פנים צריך לדאוג שאם יש תלונות של חברי מועצת העיר או של תושבים אני שולח ביקורת, משהו כמו מבקר המדינה".

"אתם קיבלתם את המנדט מהציבור החרדי"
בשלב זה דרעי היה נחרץ והחל לנזוף בנציגים החרדים: "אני רוצה לומר לכם משהו ותיקחו את זה, גם בקשר לישיבה הקודמת על השבת וגם בנושא מחנה יהודה. אין ספק שראש העיר פונה לבקשת עזרה אלי ואל אחרים, אבל עם כל הכבוד חברים, אתם קיבלתם את המנדט מהציבור החרדי. אין עוד עירייה בארץ כמעט, שיש לה רוב כל כך גדול של חברי כנסת דתיים וחרדיים. ברוב הנושאים אפשר לעשות מעבר לכוח החרדי, גם ה-13 חרדים שיש לנו, לא יודע איך אתם סופרים, 13, 14". ח"כ אשר הזכיר לדרעי את הנציג החמישי שהוא טרם מינה בסיעתו בבירה.

דרעי המשיך: "אתם צריכים להתאחד יחד ולאסוף את הנושאים הבוערים, דיור ועוד. כמובן שכל אחד יש לו את הסיעה שלו, אבל יש כאן באמת מגמה חד משמעית, לא לתת לחרדים לגור בירושלים. או נושא השבת, או מחנה יהודה, דברים שהם בציפור נפש שלנו והם משפיעים אידאולוגית על האופי של ירושלים, אבל בתנאי שכולם יהיו מאוחדים ביחד. אם תחליטו אתם - כל המרכיבים של הסיעות החרדיות והדתיות, שאלו הם הכללים, ותבואו אחר כך אלינו ביחד, אני מבחינתי אתן את מלוא התמיכה לכל צעד שצריך בכדי להשיג את המטרות שלנו. לא כל דבר זה איומים, אבל כשאני יודע שכולם מגובשים עם זה עד הסוף – אני אעשה הכל".

"אתם לא לוביסטים, אתם ההנהגה"
"עם כל הכבוד לכם, אני צריך לעזור לכם להביא קרקע חלופית או פתרונות אחרים? זה אתם צריכים להביא. אני אתן לכם את מלוא הגיבוי, אבל אתם צריכים להביא את זה. אני לא צריך להגיד לכם איך משיגים את הדברים הללו, אתם יודעים איך", גער דרעי בנציגים והוסיף, "לפעמים אנחנו קטנים בעינינו. אתם לא לוביסטים בעירייה, אתם הנהגת העיר, עם כל הכבוד".

בשלב זה ניסה ח"כ יעקב אשר להגן על חברי המועצה והזכיר לדרעי את הסכמי הגג שאושרו בממשלה. דרעי השיב לו: "יעקב, אתה יודע שבירושלים הבעיה היא לא הסכמי הגג, הבעיה היא התכנון. עושים לנו הדרה בתכנון, חד משמעי. כל התכנון הזה – שאתה מתכנן 24 דונם והם יהיו בסוף לא לחרדים. יכול להיות שהרבנים יחליטו שזה לא נושא שאנחנו צריכים להיחלם עליו, וצריך להילחם רק על שבת וכדומה, לא יודע, אבל אי אשפר לבוא אלינו ולומר לנו – אתה שר הפנים תטפל בראש העיר".

לסיום אמר דרעי: "תביאו לי בבקשה, תבואו אלינו ותגידו לנו, יש לנו סיכום עם ראש העיר על צפון ירושלים, על רכס לבן, דברים שאתם מוכנים ללכת עליהם. תביאו לנו עכשיו מאביגדור יצחקי וכחלון את הסכמי הגג – ואני מבטיח לכם שזו תהיה בעיה קטנה".

"קודם תעשו, אחר כך נעזור"
וכאילו לא הספיק לחברי המועצה המהלומות שדרעי הכה בהם, והנה בא שר הבריאות ליצמן ואף הוא הצטרף לדבריו של דרעי. "אני אחדד את מה שאמר השר דרעי. לא ישבתם ביחד עם ראש העיר ניר ברקת, לא הגעתם כל חברי המעצה החרדים ביחד לראש העיר והצגתם לו, זה וזה אנחנו דורשים. לא עשיתם את זה, ואני אומר את זה גם על מחנה יהודה – ששם זה כבר לא מחנה יהודה – זה כבר אגריפס ומקור ברוך, וזה עוד יתפתח. לכן זה לא עניין שאפשר לעבור לסדר היום ולכן אתם נציגי העירייה צריכים לדרוש כולכם ביחד, לבוא לראש העיר 'אלו הדברים שאנחנו עומדים עליהם', אחר כך תבואו אלינו ואני מבטיח לכם שנסייע לכם, אבל קודם כל תעשו אתם", אמר להם ליצמן.

חבר המועצה מיכאל הלברשטאם השיב אש על ההתקפות של דרעי וליצמן ואמר כי "גם רמת שלמה המקורית לא אושרה על ידי ח"כ מקלב שהיה אז בעיריית ירושלים, אלא על ידי ח"כ אברהם רביץ שהיה בכנסת". אליו הצטרף גם חבר המועצה אליעזר ראוכברגר שכעס אף הוא על האשמת חברי המועצה והבריחה של השרים והח"כים החרדים מאחריות הנושא.

"חושבים שאני עובד אצלם?"
לאחר מכן, נשא דברים ח"כ אורי מקלב שתקף את ראש העיר ברקת ואמר כי "יש מאבק על השבת ויש מאבק לא פחות – על הדיור. ראינו את הפעולות של ראש העיר, נגד מכרז שכבר יצא בקנטרי, ולהביא לשם בכוח חילונים, הוא הלך למשרד הביכון, למשרד הביטחון, רק בכדי לפגוע בציבור החרדי".

בסוף הפגישה עזב דרעי את החדר בזעם. עדי ראייה סיפרו כי הוא סינן לעצמו: "הם חושבים שאני עובד אצלם?".
אריה דרעי יעקב ליצמן ירושלים מצוקת הדיור החרדית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד