י"א אייר התשפ"ד
19.05.2024

המליאה סערה: חוק ההסדרה עבר בקריאה שנייה ושלישית

הצעת החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון עברה בקריאה שלישית. 60 בעד, 52 נגד, 0 נמנעים • ח"כ יואב קיש יוזם החוק: "ממשלת הליכוד עומדת בהבטחתה לבוחריה, להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ולעם ישראל כולו • ח"כ סמוטריץ': "יום היסטורי"

מליאת הכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
מליאת הכנסת. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

הצעת החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה ושומרון עברה בקריאה שלישית. 60 ח"כים תמכו בהצעת החוק, ו-52 התנגדו. ח"כ משה גפני מ'יהדות התורה' נעדר, וכן ח"כ בני בגין מהליכוד.

יוזם החוק, ח"כ יואב קיש אמר בתגובה על אישור החוק: "ההסדרה הוא חוק מוסרי וצודק. ממשלת הליכוד עומדת בהבטחתה לבוחריה, להתיישבות היהודית ביהודה ושומרון ולעם ישראל כולו.

"אני מאמין שעל אף הבטחון הרב של מתנגדי החוק, בג״ץ לא יפסול את החוק וסוף סוף נביא לנורמליזציה בהתיישבות. הוסיף קיש".

ו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר לפני ההצבעה: "בנימין נתניהו מועל בתפקידו בחוקקו את החוק הזה, מועל במפעל הציוני. ההצבעה לא החלה. יש עוד כמה דקות כדי לעצור את רכבת האימה הזו לפני שתצא לדרכה. הרכבת הזו יוצאת מכאן ותעצור בתחנה הסופית האג, ומקרונותיה יצאו כתבי אישום בינלאומיים נגד חיילים וקצינים יהודים וישראליים.  על כתבי האישום הללו יהיה חתום ראש ממשלת ישראל. בנימין נתניהו. תעצור ביבי. תעצור.

אני רוצה לומר חד וברור: ההצבעה הערב אינה הצבעה בעד או נגד המתיישבים, אלא בעד או נגד האינטרס הכללי של ישראל.  ממשלת ישראל והקואליציה מחוקקת הערב חוק שהוא סכנה חמורה לישראל. חוק שמייצר סיפוח דה-פקטו בניגוד לכל ההתחייבויות הבינלאומיות של ישראל. חוק שהביא את החלטת מועצת הביטחון של האו"ם כנגד ההתנחלויות ושיוביל את קברניטי ואת מפקדי צה"ל  לבית הדין הבינלאומי והכל בשל חולשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו אל מול הימין הקיצוני. החוק הזה יספח אל מדינת ישראל מיליוני פלסטינים, שידרשו זכות בחירה וזכויות אזרחיות מלאות ויביאו את קיצה של מדינת ישראל כמדינה יהודית דמוקרטית ואת קיצו של והחזון הציוני.

לא היה כדבר הזה בהיסטוריה של המדינה שהכנסת מצביעה בניגוד מוחלט לחוקי המדינה, בניגוד מוחלט לדעתם של היועצים המשפטיים הבכירים בממשלה ובניגוד למשפט הבינלאומי. יש חוקים שדגל שחור מתנוסס מעליהם. זה בדיוק החוק הזה. כשאנחנו ניבחר זה יהיה החוק הראשון שנבטל."

השר אופיר אקוניס השיב בשם הממשלה: "הוויכוח הלילה הזה הוא של מי הארץ הזו, ועל הזכות הבסיסית שלנו על הארץ שלנו. אנחנו מצביעים הערב על זכותנו על הארץ. אנחנו מצביעים על הקשר בין העם היהודי לבין ארצו. לשמחתי הציבור מאמין בנו ולא בכם מה שאומר שהוא גם מאמין שארץ ישראל שייכת לעם ישראל.

לעניין השארת  הגושים זו המצאה ישראלית לשיח פנימי. אין ערבי אחד שמסכים לזה.  חברי הרשימה המשותפת רוצים נסיגה מלאה אבל הם לפחות אומרים את האמת. אבל באים החברים מיש עתיד ומטשטשים, ממצאים המצאות, מתחפשים, זורקים סיסמאות הכל כדי לא לנהל ויכוח. מפלגת העבודה רצה חזק שמאלה יותר ממרצ אבל לא אומרים את האמת.

שמעתי את ח"כ הרצוג ואת נבואות הזעם שלו, אין כאן שום כניעה לשום ימין קיצוני. הודענו אתמול לפני ישיבת הממשלה שהחוק יבוא להצבעה הלילה וכך יהיה. ולגבי מה שאמר ח"כ הרצוג שכשהם יבחרו הם יפסלו את החוק, אז כנראה שהחוק לא ייפסל לעולם."

השר זאב אלקין  השיב: "אני פונה ליו"ר האופוזיציה, חצית הרבה מאוד קווים שעד היום חצו רק חברי הרשימה המשותפת. לראות את יו"ר האופוזיציה עומד מעל הדוכן הזה ומתכנן בפני בית הדין הבין לאומי בהאג שמדינת ישראל תגיע לשם. מנהיג מפלגה ציונית זה מה שאתה מייחל. דווקא אתה בן של שגריר ישראלי שעמד שם באו"ם וקרע לגזרים את אותה החלטת או"ם אתה זה שמטיל את יהווך על בית הדין הבין לאומי בהאג? תזכרו שבסוף זו הארץ שלנו וזו המדינה שלנו ולא הכל זה פוליטיקה, ולכן לקרוא מכאן לבית הדין בהאג לבוא בחשבון עם ההנהגה הישראלית רק בגלל המחלוקת איתכם, תתביישו לכם."

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר: "זהו יום היסטורי להתיישבות ולמדינת ישראל. היום הזה מדינת ישראל קבעה שפיתוח וקידום ההתיישבות ביהודה ושומרון הוא אינטרס ישראלי כפי שמצוין בסעיף המטרה לחוק. החוק קובע שבמקרים בהם מדינת ישראל שלחה את בניה בתום לב להתיישב על אדמות שהם לא אדמות מדינה בעל הקרקע יפוצה כמו במדינת ישראל הקטנה ולא נצטרך חלילה לפנות עוד יהודים מביתם בנחלת אבותינו. מכאן ממשיכים להחלת הריבונות ולהמשך בניה ופיתוח ההתיישבות בכל מרחבי הארץ". סמוטריץ' הוסיף "אני רוצה להודות לתנועת שלום עכשיו וליתר ארגוני השמאל שהיו הקטליזטור לחוק הזה ולאזרחי ארצות הברית שהצביעו לנשיא טראמפ".

סגן שר הביטחון אלי בן דהן בירך אף הוא על אישור חוק ההסדרה בכנסת: "היום עשינו היסטוריה. ממשלת ישראל מקבלת אחריות על ההתיישבות ביהודה ושומרון. חוק ההסדרה הוא הצעד הראשון לקראת החלת הריבונות בכל יו"ש. אמר בן דהן".

ח"כ שולי מועלם רפאלי, מיוזמי החוק, אמרה הערב: "זהו יום היסטורי עם אישורו של חוק היסטורי. בתיהם של אזרחים שבנו את ביתם ביהודה ושומרון בעידוד ממשלות ישראל לא יהיו עוד מטרה עבור ארגוני השמאל הקיצוני שחותרים להרוס ולפגוע בהתיישבות. נשיאת בית המשפט העליון צריכה להבין שלבג"צ אסור להיגרר ולהתערב בחוק שעוסק בסוגיה מדינית מובהקת. במידה וזה יעשה, נפעל לקידום פסקת ההתגברות ולקידום החלת החוק הישראלי ביהודה ושומרון".

החוק להסדרת ההתיישבות ביהודה והשומרון, המוכר בשם המקוצר חוק ההסדרה, הוא חוק המבקש להסדיר את מעמדם של אלפי בתים בהתנחלויות על קרקעות בבעלות פלסטינים. לפי הצעת החוק, הקרקע אשר עליה בנויים הבתים תישאר בידי בעליה, אולם המדינה תפקיע מהם את זכות השימוש בקרקע ותעביר אותן לממונה על הרכוש הממשלתי באזור יהודה ושומרון. בתמורה, יפוצו בעלי הקרקעות הפלסטינים בסכום בגובה של 25% יותר משווי הקרקע, או יקבלו קרקע חלופית, לפי בחירתם. לפי אחת ההערכות, ההצעה רלוונטית לכ-2,000 בתים ביהודה ושומרון. כאמור, הערב החוק אושר בקריאה שניה ושלישית בכנסת.
חוק ההסדרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד