כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

רעידת אדמה בטבע: המנכ"ל ארז ויגודמן עוזב בעקבות הכישלונות

יצחק פטרבורג יו"ר הדירקטוריון יחליף את ויגודמן זמנית בתפקיד המנכ"ל עד למינוי מנכ"ל קבוע

ארז ויגודמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90
ארז ויגודמן. צילום: מרים אלסטר, פלאש 90



ארז ויגודמן, מנכ"ל חברת טבע, סיים את תפקידו בעקבות הרכישה הכושלת של חברת אקטוויס ג'נריקס ונפילה של 50% במחיר המניה.

דירקטוריון טבע בראשות פרופסור יצחק פטרבורג החליט למנות את פטרבורג כמנכ"ל זמני במקומו של ויגודמן עד למינויו של מנכ"ל קבוע. סול בארר ימונה כיו"ר החברה במקומו של פטרבורג.

ויגודמן שכיהן כדירקטור בטבע החל ב-2009, מונה בפברואר 2014 כמנכ"ל החברה במקומו של ג'רמי לוין בניסיון לשקם אותה אולם בעקבות ניסיון הרכישה הכושל של חברת מיילן ורכישת אקטוויס ג'נריקס באוגוסט 2016 תמורת 37 מיליארד דולר הידרדרה מניית טבע לשפל של 10 שנים המשקף שווי חברה של 34 מיליארד דולר, שנמוך מהחוב העצום של 35.6 מיליארד דולר שנצבר נכון לסוף 2016 כתוצאה מרכישת אקטוויס.

ויגודמן מסיים את תפקידו בעיתוי רגיש לאחר שטבע הפסידה במשפט פטנטים קריטי על קופקסון, התרופה המקורית שפיתחה לטיפול בטרשת נפוצה, במינון של 40 מ"ג. מכירותיה של קופקסון בארה"ב הסתכמו ב-3.3 מיליארד דולר והיא סיפקה לטבע 43% מהרווח התפעולי שלה ברבעון השלישי של 2016.

טבע אמנם הודיעה שתערער אולם יש לצפות שבעקבות הפסיקה עשויה חברת אחת לפחות, ככל הנראה, סנדוז מקבוצת נוברטיס וחברת מומנטה, להשיק גירסה גנרית של התרופה עוד במחצית הראשונה של 2017. טבע ציינה בתחזית שנתנה בינואר 2017 שהשקת שתי גירסות גנריות בפברואר2017 תגרום לירידה של 1.1 מיליארד דולר בהכנסותיה ולקיטון של 650 עד 800 מיליון דולר ברווח הנקי.

התחרות הגנרית הצפויה בקופקסון תעיק במיוחד על טבע בעיתוי הנוכחי שבו היא מנסה להקטין במהירות האפשרית חוב פיננסי נטו של 35.6 מיליארד דולר שנצבר ברכישת אקטוויס ג'נריקס והעסקה הכושלת לרכישת החברה המקסיקאית רימסה תמורת 2.3 מיליארד דולר במארס 2016. עסקה זו הביאה לפגיעה אנושה במוניטין של טבע לאחר שזו הגישה תביעה נגד בעליה הקודמים של רימסה בטענה שהונו אותה כשניהלו מערכת כפולה של חשבונאות וסיפקה מסמכים כוזבים לרשות המזון והתרופות המקסיקאית ובכך גרמו להשבתת מפעלה של החברה ולפיטורי עובדיה.
טבע ארז ויגודמן יצחק פטרבורג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד