כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

שטרן לגפני: "הייתי מכבד את גפני, אבל חושש שהחבר'ה של הרב אויערבאך ישתמשו בזה נגדו"

חילופי דברים משעשעים נרשמו היום במליאת הכנסת בין ח"כ גפני וח"כ שטרן כשהצעת החוק של גפני לשיפוט בבתי דין רבניים עלתה להצבעה • ח"כ שטרן: "הייתי מכבד את גפני, אבל חושש שהחבר'ה של הרב אויערבאך ישתמשו בזה נגדו" • השר אזולאי אמר כי יכין הצעת חוק ממשלתית שתתאחד עם הצעת החוק של גפני

שטרן לגפני: "הייתי מכבד את גפני, אבל חושש שהחבר'ה של הרב אויערבאך ישתמשו בזה נגדו"
הדס פרוש, פלאש 90

חילופי דברים משעשעים היום במליאת הכנסת: הצעת חוק שיפוט בתי דין דתיים של יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני עברה בקריאה טרומית, כש- 48 ח"כים הצביעו בעדה ו-28 נגד. והיא תועבר לועדת החוקה.

קודם לכן תקף גפני את ח"כ אלעזר שטרן מ'יש עתיד' וטען כי הוא מתנגד לחוק רק בגלל הסממן הדתי שבו. "לפי הדין הקיים, בתי הדין הרבניים הפועלים מכוח החקיקה, אינם מוסמכים לדון בבוררות בהסכמה, מאחר והחוק אינו קובע זאת במפורש. כעת, מוצע להסמיך את בתי הדין הדתיים לדון בבוררות בעניינים אזרחיים, ובלבד שהצדדים הגישו את הסכמתם לכך בכתב. בתי הדין יהיו רשאים לדון לפי הדין הדתי ויחולו עליהם הוראות חוק הבוררות", אמר גפני בתחילת דבריו.

גפני תקף את ח"כ אלעזר שטרן ושאל: "שטרן, אתה נגד הצעת החוק? אתה הרי איש דמוקרטי. הדמוקרטיה מתנפצת כשמגיע חוק עם סממן דתי. למה לא לאפשר לשני אנשים ששניהם מבקשים לדון על פי דין תורה בבית הדין הרבני הממלכתי, הרי בבית דין פרטי הוא יכול ללכת בכל מצב".

ח"כ רחל עזריה מ'כולנו' התערבה ואמרה שהחוק פוגע בנשים, וגפני השיב לה כי אין קשר, ואדרבה, הוא בא לסייע למקרים שבהם שתי נשים רוצות לדון בבית הדין הרבני. גפני אף אמר כי "במשך כל השנים, הבאתי חוקים בשביל נשים יותר מכל אחד אחר כאן, אני יכול להעביר לכם את הרשימה".

על הצעת החוק אמר גפני: "באני בענווה לומר בפני הח"כים, אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית, למה למנוע משני אנשים שיש להם סכסוך ממוני ביניהם והם אומרים, אנחנו רוצים פסיקה על פי דין תורה בבית הדין הרבני. למה הכנסת לא אפשרה עד היום את זה?".

גפני המשיך: "אני מודיע, החוק הזה לא חל על בעל ואשה, לא על עובד ומעביד, על זה נדבר בועדה, אני לא רוצה שכנסת ישראל תהיה דיקטטורית, כזו שלא מאפשרת לאזרחים שלה רק בגלל שהשקפת עולמם דתית, לדון בבית הדין הרבני".

גפני הוסיף, "אני לא אומר. הצעת החוק שהנחנו היא לא מושלמת, אני מקווה שהמליאה תאשר והיא תעבור לועדת חוקה ונדון בעניין הזה כמו בכל חוק".

"אידיאולוגית אני חושב שזה דבר נורא אין בהצעת החוק שום סממן של כפייה, אין בחוק משהו שמשנה סדרי בראשית ביחסים בין בית הדין למערכת המשפט", אמר גפני וסיפר כי "הרבה אמרו לי שזה חוק פרווה, הייתי יכול להניח בחוק דברים נוספים אבל אמרתי לא".

גפני שוב תקף את ח"כ שטרן ואמר לו כי "אתה מתנגד להצעת החוק, רק בגלל שיש לה סממן דתי. אני לא מבקש בהצעה הזו לכפות על מישהו, זה אנטי דמוקרטי בעליל המצב כיום, אלעזר שטרן לא רוצה שיהיה לי סממן ציוני, כי הרי אדם חרדי הולך בכל מצב לבית דין רבני, כאן בא מישהו לא חרדי שרוצה ללכת לבית הדין הרבני של מדינת ישראל שעליה שטרן אומר הלל ביום העצמאות".

מי שהשיב להצעת החוק היה השר לשירותי דת דוד אזולאי שאמר כי "הדבר הזה אינו חדש, זה היה נהוג בבתי הדין עד לפני מספר שנים ולצערי הרב זה הופסק. אינני מבין את הסיבה של אלו שרוצים להתנגד להצעת החוק, שמעגנת בחוק את סמכותם של בתי הדין הרבניים בהסכמת שני הצדדים. כל אלו שמדברים על חופש הביטוי זה הזמן שלהם לתמוך בחוק".

אזולאי אף אמר כי בכוונתו להכין הצעת חוק ממשלתית שתתאחד עם הצעת החוק של גפני "כדי שח"כ עזריה וחבריה יוכלו גם להצביע עליה".

לאחר מכן עלה לדוכן ח"כ שטרן שתקף את בתי הדין הרבניים והתייחס לדברים שהביא אזולאי על משה רבינו: "אם היינו חושבים שבתי הדין הרבניים מתייחסים בשווה לנשים כמו שהתייחס אליהן משה רבינו, זה היה נהדר" אמר שטרן.

שטרן פנה לגפני ואמר: "רציתי לומר לחבר הכנסת גפני שאני מכבד אותו, אבל חששתי שהחבר'ה של הרב אויערבאך ישתמשו בזה נגדו".
אלעזר שטרן משה גפני בתי הדין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד