י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

אחרי 25 שנה: היום האחרון של מדדי ת"א 25 ות"א 100

החל ביום ראשון, המדדים האלה יוחלפו במדדים חדשים, רחבים יותר

משה שי, פלאש90
משה שי, פלאש90



היסטוריה בבורסה: המדד המוביל של הבורסה בתל אביב, מדד ת"א 25, שכלל עד כה את מניותיהן של 25 החברות הגדולות והסחירות בבורסה המקומית והושק ב–1992 בשם "מדד המעו"ף" (שמו שונה ב–1999) - יחדל להתקיים היום בתום המסחר. בנוסף, עוד חמישה מדדים יחדלו להתקיים.

בשלב הנעילה של המסחר בבורסה היום ייקבעו הרמות של מדדי ת"א 25, ת"א 100, ת"א 75, ת"א מאגר, ת"א יתר מאגר ות"א יתר 50. החל ביום ראשון, המדדים האלה יוחלפו במדדים חדשים, רחבים יותר. ת"א 25 יורחב ויכלול 35 מניות, וייקרא בהתאם "ת"א 35". את המדד שכלל את 75 הבאות מבחינת גודלן וסחירותן, ת"א 75, יחליף מעתה מדד מורחב שייקרא "ת"א 90". המדד - שמשלב את שני המדדים החדשים, ושיחליף את מדד ת"א 100 - ייקרא "ת"א 125". מדדי המניות הקטנות - יתר 50 ויתר מאגר - יוחלפו בהתאמה במדדים SME 60 ות"א צמיחה. רמת המדדים בנקודות תחושב כהמשך לרמת המדדים הקודמים.

מבחינת המשקיעים בתעודות הסל, התעודות יורחבו באופן אוטומטי ויעברו למעשה לעקוב אחר המדדים המקבילים. ההשקעה באמצעות תעודות סל היא אחת הסיבות המרכזיות למהלך הזה של הבורסה. המצטרפות החדשות למדד ת"א 35 הן: אלוני חץ, אמות, אירפורט סיטי, בזן, ביג, הראל השקעות, טאואר, סודהסטרים, סלקום ופרטנר.

מעבר להגברת הסחירות במניות החדשות שיצטרפו למדדים המובילים, מבחינת המשקיעים היתרון של הרפורמה במדדים אמור להיות פיזור גדול יותר של הסיכונים. הצורך בפיזור כזה נהפך משמעותי ביותר בשנה האחרונה, וביתר שאת בימים האחרונים, בשל התלות הגבוהה של המדדים הקיימים במניות חברות הפארמה, וטבע בראשן, שגרמה למחזיקי התעודות נזק כספי גדול. עם זאת, הורדת המשקלים המקסימליים של מניה במדדים תיעשה בהדרגה, כדי למנוע זעזועים בתעודות הסל. כך, למשל, המשקל המקסימלי במדד ת"א 35 יהיה החל ביום ראשון 9% (לעומת 10% כיום) - רק עבור המניות של הפועלים, לאומי ופריגו. עבור שאר המניות המשקל המקיסמלי יהיה 7%, ואילו עבור מניית מיילן לבדה ייקבע משקל מקסימלי של 5%, במקום משקל של 4.5% שנקבע לה קודם, כחלק מהליך הקליטה שלה בבורסה. בשלב השני, ב–2 במארס, יירד המשקל המקסימלי ל–8%, וב-6 באפריל הוא יהיה 7%. במדד ת"א 125% המשקל יירד בהדרגה ל-5%, לעומת 9.5% כיום.

בשל השינויים האלה, שלב טרום הנעילה של המסחר בבורסה בתל אביב יוארך היום מ–9–11 דקות כנהוג בימים רגילים ל–45 דקות, במטרה לאפשר לשוק להיערך לשינוי. בבורסה נערכים להשיק מדדים נוספים כחלק מהרפורמה.
;

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד