כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

השביתה דחתה את הועדה נגד חילול השבת בירושלים

מעקב "בחדרי חרדים": דיוני 'הוועדה לבחינת פרצות הסטטוס קוו', יימשכו מעבר ל-30 המים שנקבעו, ושאמורים להגיע לסיומם בסוף שבוע הבא. הסיבה: השביתה בעיריית ירושלים

ניר ברקת (יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר ברקת (יונתן זינדל, פלאש 90)

מעקב "בחדרי חרדים": דיוני 'הוועדה לבחינת פרצות הסטטוס קוו', יימשכו מעבר ל-30 המים שנקבעו, ושאמורים להגיע לסיומם בסוף שבוע הבא - זאת בעקבות השביתה שהייתה בשבוע שעבר בעיריית ירושלים, ושבגינה לא הספיקו חברי הוועדה, עו"ד יצחק מירון ומנכ"ל העיריה עו"ד אמנון מרחב, להיפגש עם כלל הסיעות במועצת העיר ולשמוע את עמדתם בסוגיה.

כזכור, על הקמת הוועדה סוכם בפגישה שנערכה לפני יותר משלושה שבועות, בהשתתפות ראשי הסיעות החרדיות והדתיות בכנסת עם ראש עיריית ירושלים, בה הועלתה בעיית חילולי השבת החמורים ההולכים ומתרבים בירושלים, בפרט אלה שבמימון וביזמות עירונית וכפי שנחשף ב"בחדרי חרדים".

כפי שדווח, ראשי הסיעות הציגו לראש העיר במהלך הפגישה בפרוטרוט, את מסכת חילולי השבת הרבים שנעשים בחסות העירייה, אם על ידי מנהלים קהילתיים, תכניות עירוניות וארגונים הממומנים על ידי העיריה; והוא מצידו הבהיר כי הוא מחויב לסטטוס-קוו בנושא וכי הדבר חשוב לו מאד.

עבודת הוועדה, הינה אפוא, להשכיל ולהביא את הדברים הללו לידי מימוש, וכי הפרצות בחומת השבת יבוטלו, וחילולי השבת שבאו בעקבותיהם – ימנעו. הציבור הרחב מביע תקווה והערכה, שככל שיצליח הצוות בתפקידו – הרי שירושלים תהפוך לשמש דוגמא טובה גם לערים אחרות וימעט חילול השבת בחוצות ערי ארץ ישראל.

"בשל השביתה", אומר עו"ד יצחק מירון, חבר הוועדה, "לא נראה לי ש-30 הימים שנקבעו יספיקו לנו לשמוע את כולם, לשבת על החומר ולגבש המלצות. היחסים בין המגזרים השונים בירושלים, מורכבים ומסובכים, וחשוב לנו להספיק לשבת עם כל הסיעות ולנסות לגבש עמדה אחידה שתהא מוסכמת על כולם. בינתיים שמענו את הסיעות הדתיות והחרדיות, והתחלנו לשבת גם עם סיעת 'התעוררות'.

"לאחר שנשב עם כלל הסיעות", מספק מירון הערכה לבאות, "כנראה כבר בשבוע הבא, נצטרך לשבת, אני ועו"ד מרחב, לשתיים-שלוש פגישות של סיכום, כשלאחר מכן נוכל להציג את עמדותינו, ואז נראה אם הצליחו להגיע לנוסחה אחידה או שלכל אחד מאתנו תהיה עמדה שונה".

שלמה רוזנשטיין, חבר מועצת העיר, אומר כי "הפיחות הזוחל שאירע למעמדו של הסטטוס קוו במדינת ישראל מביא למצב אבסורדי בו עברייני חוק טוענים לחוקיות מעשיהם רק משום שמעשיהם כבר נעשו. לפי טענה זו, אם לפני שנתיים נפתחו עשרה עסקים ובשנה שלאחריה 20, הרי שבשנה הבאה נראה 30 עסקים שפתוחים בשבת והכול מכוח הסטטוס קוו? זה הזוי.

"זאת ועוד, בהסכם הקואליציוני שעשינו עם ראש העיר בתחילת הקדנציה, נקבע כי בנוסף לשמירת הסטטוס קוו, שחל על כל עסק חדש או מסעדה שמבקשת חלילה לפתוח בשבת, ייאכף חוק העזר על עסקים מחללי שבת שמתקופת הקדנציות הקודמות. לא מגיע פרס לעסק שעובר על החוק ויש לאכוף את החוק במלואו, כפי שהעירייה נוהגת בחוקים אחרים וכראוי למדינת חוק".

סגן ראש העיר, יוסי דייטש, אומר כי "אין לאף אחד מאתנו מנדט להתפשר על כבודה של השבת. השבת אינה עומדת למסחר, ואנו שמחים שעו"ד יצחק מירון לקח על עצמו את המשימה החשובה הזו. זה לא פשוט. הוועדה מבינה שלנומאין רשות להתפשר, ומאידך, היא אמורה לעבוד גם מול הסיעות האחרות בעירייה".

יודגש, כי חברי העירייה מהנציגות החרדית והדתית מהווים רוב ברור במועצת העיר, ועליהם לעמוד איתן במאבק לשמירת שבת קדשנו, לעקוב אחר דיוני הוועדה ולוודא שהיא פועלת ללא משוא פנים וללא לחצים פוליטיים, כאלו ואחרים.

יו"ר סיעת "יהדות התורה" בעיריית ירושלים, אליעזר ראוכברגר, אמר כי "מצער מאד לשמוע שנצטרך להמתין עוד זמן מסויים עד שפרצות השבת יסתמו. בכל מקרה, אנו נחושים בעמדתינו ובעשייתינו להביא לשמירת חוק העזר העירוני בכל הקשור לשבת קודש, וכן להפסיק את התופעה החמורה של מימון אירועים ופעילות בשבת על ידי העיריה, וכן פעילות במינהלים קהילתיים בשבת ובמבנים עירוניים. זה חייב להיפסק ומיד"

פיני עזרא נציג סיעת ש"ס, אומר: "צריך לשים סוף לחילולי השבת ההולכים ומתרבים בעיר ולשמור על הסטטוס קוו ועל קדושתה של ירושלים. אנו נוכחים לדעת שהוועדה עושה עבודה רצינית ויסודית, כלל חברי המועצה מכלל הסיעות הדתיות משתפים פעולה ומסייעים להצלחת המהלך למען השבת".

מעירית ירושלים נמסר בתגובה כי "דיוני הוועדה נמשכים בימים אלה במטרה לעמוד ביעדים שנקבעו לה. במהלך הדיונים נשמעים הצדדים השונים ונבחנים כלל ההיבטים לסוגיית שמירת הסטטוס קוו בירושלים. לכשיסתיימו הדיונים הוועדה תודיע על החלטותיה".
מאבק השבת בירושלים שביתה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד