כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

כוח החשיבה והקשר להפרעת זהות דיסוציאטיבי - פיצול אישיות

אם נחשוב שאנחנו חזקים נהיה חזקים, אם נחשוב שאנחנו חכמים נהיה חכמים, אם נחשוב שאנחנו טובים נהיה טובים, הכל תלוי בנו ובאיך שאנחנו רואים את פני הדברים

כוח החשיבה והקשר להפרעת זהות דיסוציאטיבי - פיצול אישיות
מרדכי רוט

לכל אדם יש אישיות. מהי אישיות? אישיות היא מכלול התכונות הנפשיות הנרכשות והמולדות, המכתיבות את ההתנהגות, המחשבות והתחושות של האדם.

לאדם הסובל מפיצול אישיות יכולה להיות זהות אחרת איתה הוא חי, ויכולות להיות לו מספר זהויות איתן הוא חי. כל פעם זהות אחרת. יכולה להיות לו זהות של אדם גדול מאוד וחזק. יכולה להיות לו זהות של תינוק קטן. יכולה להיות זהות של אדם ממדינה אחרת, אין ספור דמויות.

לאדם יש את האישיות הראשית שלו - שהיא בד"כ מדוכאת וסובלת מבעיות כאלה ואחרות. ובנוסף לאישיות זו קיימות אצלו זהויות נוספות כמו שציינתי למעלה. לעיתים לאדם הסובל מבעיה זו יש מודעות לכך, שיש בתוכו עוד כמה זהויות בהם הוא משתמש במצבים מסוימים, אך לא תמיד המודעות קיימת.

לכל אחת מן הזהויות יש זיכרונות משלה, שם פרטי, חיים שלמים ואחרים ממה שיש לזהות המקורית. לאישיות המרכזית קוראים "אלטר אגו". תסמינים נוספים נלווים שעשויים להתקיים אצל הלוקים בהפרעה, יכולים להיות דיכאון, חרדה, שכחה של תקופות מסוימות (בדרך כלל של הילדות), פראנויות, הפרעת אכילה, בעיות בשינה.

כיצד מתפרצת פיצול אישיות ?

רוב האנשים המאובחנים עם פיצול אישיות סבלו מהתעללות ממושכת במהלך חייהם. הדרך שלהם להמשיך לשרוד היתה לפצל את האישיות שלהם לשניים. אישיות אחת שסבלה כ"כ הרבה והיא מדוכאת ובמצב לא טוב, נושאת איתה את הזיכרונות מההתעללות. ואישיות אחת שאיתה הוא מנסה לשרוד ולחיות חיים נורמטיביים. זהו בעצם 'הפתרון' שלהם למצבם - להשאיר את הסבל בצד ולחיות את החיים עם אישיות אחרת , רגועה יותר.

אחד המאפיינים המרתקים והכואבים שקשורים לפיצול אישיות היא העובדה שכאשר אדם נמצא בעיצומו של התקף שבו הוא עובר לחיות עם אישיות אחרת, הגוף שלו מגיב בהתאם. המצב הפיזי שלו תואם את האישיות איתה הוא חי באותו רגע.

פעילות הלחץ דם, דופק הלב, פעילות המוח, הכל משתנה בהתאם לאישיות שבו נמצא האדם באותה נקודת זמן.

לדוגמא: אדם שאחת מן הדמויות איתם הוא חי היא דמות מלאת כוח וחזקה במיוחד, למשל לוחם. באותו זמן שבו הוא חי את הדמות הזאת הוא הופך לחזק פיזית מאוד. בדיוק כמו האמונה איתה הוא חי בראש.

אפילו שבזמן רגיל הוא יכול לדוגמא להרים 100 קילו כשהוא באישיות החזקה הוא יכול להרים אפילו כמה מאות קילו - דבר הנוגד את הכוח הפיוזלגי שלו.

אדם שהופך לדמות של ילד קטן מתנהג באותו זמן כמו ילד קטן. הוא יכול להתחיל לדבר בשפה לא ברורה, לזחול על הרצפה ופשוט להתנהג בהתאם לגיל של הדמות איתה הוא חי כרגע.

אני כמטפל לוקח את פיצול האישיות ולומד עד כמה כוח החשיבה הוא עוצמתי.

בשעה שאדם נמצא בפיצול האישיות בדמות האחרת הוא מאמין במאה אחוז בדמות. בגלל האמונה המוחלטת בדמות שלו, הוא מגיב פיזיולוגית לפי אותה אמונה. אנחנו למדים מהתופעה הזאת שהחשיבה היא בעצם זו שמובילה את ההתנהגות שלנו כבני אדם.

זהו סיפורו של תומס אדיסון - אדם שהמציא לאנושות דברים חשובים ואיש עסקים גדול. בין הדברים שהמציא: נורת ליבון, החשמלית, פונוגרף, הטלגרף הדו כיווני ועוד.

תומס אדיסון הקטן חזר הביתה, הגיש מכתב לאמו ואמר: "המורה נתנה ואמרה שתקראי", היא קראה ועיניה נתמלאו דמעות. וכך הקריאה היא לבנה את הנכתב כביכול בפתק: ״הילד שלך גאון ובית הספר שלנו קטן עליו. תצטרכי ללמד אותו בבית".

עברו שנים והאם נפטרה. אדיסון, שהיה עכשיו הממציא הגדול של המאה, חיפש דבר מה במגירות ומצא שם מכתב. אותו מכתב שהביא עמו מבית הספר, כה היה כתוב בו: "הילד שלך טיפש. ממחר לא נכניס אותו לבית ספר!"

אדיסון בכה שעות, וכתב בספר הזיכרונות שלו: תומס אדיסון היה ילד טיפש שבזכות אמו הגיבורה הפך לגאון. אותו תומס הילד האמין במה שנאמר לו ואכן המציא דברים ששינו את העולם.

ראו כמה חשוב מה אנחנו חושבים על עצמנו. וכמה חשוב מה אנחנו אומרים לסובבים אותנו, הילדים, בני הזוג, וכל הסובבים אותנו.

אם נחשוב שאנחנו חזקים נהיה חזקים, אם נחשוב שאנחנו חכמים נהיה חכמים, אם נחשוב שאנחנו טובים נהיה טובים, הכל תלוי בנו ובאיך שאנחנו רואים את פני הדברים.

אם רק נרצה נוכל להכנס לדמות חיובית וטובה ולחיות בהתאם לכך.

מרדכי רוט הינו מטפל ומאמן אישי בגוף ונפש, מחבר הספרים יש לך 10 דקות לבריאות ועשר דקות לפני שהולכים לרופא[email protected]
מרדכי רוט פיצול אישיות תומס אדיסון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד