כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

נגד הביקורת: גרוסמן הלך - המורשת נשארה

השנאה היוקדת למפגינים, מעלה מחשבות נוגות: על מה נלחמנו כל השנים עם שיח השנאה שחדר אלינו רק הלך והתעצם? האם היינו רק סטטיסטים במלחמת כנופיות?

צילום: שלומי כהן - פלאש 90
צילום: שלומי כהן - פלאש 90

בימים האחרונים פנו אלי כמה אנשים שאת חלקם אני מעריך מאד, עם שאלה נהדרת: אתה? אתה מגן עליהם? הרי לו רק הייתה להם את ההזדמנות, אתה ובניך ובני בניך, הייתם מוקעים לעמוד הקלון החברתי. הרי הם כבר כינו אותך ושכמותך בכל גינוי גנאי אפשרי, אז אתה עכשיו מסנגר עליהם? אתה לא מבין שהכל תרגיל שלהם לחזור לשליטה ולהעיף אותך ואת משפחתך מהחברה החרדית?
שאלה מצוינת.

תרשו לי רגע להניח בצד את הפוליטקלי-קורקט. לא רוצה להביע שוב זעזוע מהמפגינים ולהתחלחל מהחילול ה' שיש ברחובות. אלו דברים מובנים מאליהם. אין אף יהודי שפוי שמתנהל על פי שולחן ערוך שיכול לתמוך בהשתוללות המאורגנת שמתחוללת בימים האלה ברחובות. בואו נעזוב רגע אותם, ונדבר רגע עלינו.

שנים הבטחתם לנו שרק נתי גרוסמן/ הפלג הירושלמי/ הפלג האשדודי / פוניבז' / ה'מחבלים' יעזבו את הגאי השליטה בחברה החרדית ונחזור למצב של אדם הראשון לפני החטא. גן עדן פלוס פלוס. לא תהיה שנאה, לא יהיו מחלוקות, איש לא ישליט את דעתו באכזריות על דעתו של האחר.
האמת, אולי היינו קצת תמימים, אבל האמנו. חשבנו שהשיח האלים, השונא, שהופנה כלפי כל מי שלא היה במיינסטרים החרדי, הוא בעיה של יחידים שהצליחו להתקמבן לעמדות השליטה. רק נקבל את ההזדמנות להוליך אותם הביתה – ונהיה אור לגויים.

אבל במקום זה קיבלנו את אותה גברת במהדורה משופרת בהרבה.

השיח האכזרי, החרמות והגידופים, ובעיקר השנאה שלא יודעת גבולות ממשיכה לשלוט במוקדי הכח. אז נכון, עכשיו זה לא מופנה נגדי ונגד כשכמותי אלא נגד ציבורים אחרים. את נפשי הצלתי. אבל, באמת, לזה חיכינו? כל המאבק היה אינטרסנטי? לא הבטחתם לנו שינוי? לא אמרתם שתתנהגו אחרת? שתדברו אחרת? האם רצינו את הנשק בשביל להשתמש בו בדיוק כמו האנשים שסיפרתם לנו שהם הביאו את תרבות הרוע לחברה החרדית? זה הכל? היינו סטטיסטים במאבק שליטה בין שתי כנופיות?
אמת, עיתון 'יתד נאמן' שבעבר הוביל את הקו הארסי נגד כל מי שלא חשב כמותו, עבר שינוי דרמטי. אבל כל מי שמסתובב היום ברחוב החרדי עד לשיח אלים של שנאה שלא יודעת מעצורים.
את השורות האלה אני כותב בעקבות סרטון – אחד מני מאות – שמסתובב בימים האחרונים של בחורי ישיבות שטופי שנאה שמאחלים לאחיהם איחולים שלא היינו מאחלים לגרועים שבאויבינו.
קשה לזעזע אותי. באמת. ראיתי 2-3 דברים בחיים. אבל את כמות הרוע והשנאה שנחשפתי אליהם בימים האחרונים, לא ראיתי מעולם. אנשים שמאחלים להרג אחיהם, סרטונים בהם רואים המון מוסת של בחורי ישיבות שצועק לשוטרים: "כנסו בהם, בלי רחמים". על מי? על אחים שלהם. מהישיבה ליד. איך זה קרה לנו? האמינו לי, המחלוקת המיותרת הזו תיפתר בסוף. תרבות השנאה תישאר בעצמות של הדור הצעיר לעד.

אז מה? אתה תומך במפגינים?, אתה שואל. ממש לא. להם יש רבנים והורים שצריכים להתמודד עם העיוות המחשבתי והשפל המוסרי שהילדים האלה גדלים בהם.

אבל אנחנו? אנחנו שהבטחנו שנהיה אחרת, שנדבר אחרת, שנתנהג אחרת. מה יהיה עלינו? מה יהיה עם הילדים שלנו?




ועוד מילה אחת לחבורת הצדקנים שמגדפת את 'מחללי ה'' מהכבישים. למען ה', תהיו אמיצים והגונים.

הבחור שהולך להפגין לא אכזרי ולא מרושע. הוא עושה מה שהרבנים שלו אומרים לו שהקב"ה רוצה. הוא בעיניו נלחם על חייו. אתם חושבים שזה טעות? לכו לרבנים שלו. תתקפו אותם.
כולנו עושים דברים שלאחרים נראים כאכזריות בגלל דברים שאנחנו מאמינים בהם. אנחנו לוקחים ילד בן שמונה ימים ופוצעים אותו. למה? כי אנחנו מאמינים שזה מה שהקב"ה רוצה. אנחנו נותנים לילד בן 13 לצום יממה שלמה, רק כי אנחנו מאמינים שזה מה שהקב"ה ציווה עלינו. אנחנו נהרוג תינוק בלונדיני חמוד שלא עשה דבר, אם יתברר לנו שהוא מזרע עמלק. למה? כי זה מה שהקב"ה ציווה.

היהדות היא לא תוכנית כבקשתך, אלא מסגרת חיים קשוחה שיש בה גם דברים שמחייבים אותנו לעשות דברים שמצטיירים בעיני אנשים אחרים כאכזריות.

כל אחד מאיתנו היה עושה כמעט אותו דבר אם הרב שלו היה מצווה עליו לעשות את זה.

אז נכון, יש קבוצה של אנשים שאנחנו לא מבינים אותם. אבל זה לא אשמתם. רוב העולם גם לא מבין אותנו. לכו בהגינות למי שברא אותם. עזבו אותם.
הפלג הירושלמי שמעון ברייטקופף השנאה חרמות נתי גרוסמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 89 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד