כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024

מאמר תגובה: הפלג הירושלמי מעמיד פני נרדף

במאמר תגובה לסגן עורך "משפחה" שמעון ברייטקופף עונה אחד מעורכי "יתד נאמן" לטענות על רדיפת הפלג הירושלמי, ומשווה אותם למחתרת בחבל הבאסקים

הפגנות הפלג. יונתן זינדל, פלאש 90
הפגנות הפלג. יונתן זינדל, פלאש 90

לפעמים בחיים, אירועים אמיתיים שהתרחשו גם אצל שאינם בני ברית, יכולים להיות עבורנו משל.

ב-1939 החלה ההתעוררות הלאומנית בחבל הבסקים. העם הבסקי נחלק בדרכי המאבק שלו. היו כאלה שדרשו עצמאות. אבל קבוצה משמעותית – קולנית וכוחנית, התעקשה על מאבק שישפיע וישנה את ספרד כולה. לצורך מאבקם הם הקימו את המחתרת הבסקית "אט"א" (ETA), ומאז היא מבצעת פעולות טרור נגד הממסד. הם הקימו עיתון משלהם ופרלמנט משלהם, ועסקו ללא הפוגה בפעילות הסתה, בחתירה תחת השלטון המרכזי שבמדריד. דובריהם לא חדלו מלתבוע אוטונומיה וזכות ביטוי והגדרה עצמית לבסקים, אבל המחוזות "נווארה" ו"אלבה" התנגדו – כי היו להם שאיפות להעביר את השלטון המרכזי ולהשתלט על המדינה כולה. הם דיברו על אוטונומיה, אבל התכוונו לכבוש את ספרד!

ההיסטוריה הוכיחה, שלבסוף, כאשר הוקמה האוטונומיה, ספרד לא זכתה לעדנה. הקמת האוטונומיה, לא הביאה רגיעה. פעילות הטרור של אט"א נמשכו. בראיון שהעניק פאצ'י איטורוייז - ממנהיגי האגף הבדלני של הבסקים לעתון הספרדי החשוב והנפוץ ביותר "אל-פאיס" ובסדרת ראיונות שנערכו מן המחתרת, הבהירו לוחמי אט"א ש"האוטונומיה היא רק שלב ראשון, כי השלטון המרכזי פשוט לא לגיטימי". בתשובה לשאלת העיתונאי: "מה באמת אתם רוצים כדי לעצור את מעגל האיבה?" – השיב מפקד השטח של פלוגות הטרור, בחיוך: "יש לנו רק דרישה בודדת, קטנה: אנו דורשים את חיל האוויר הספרדי, וזהו". לשם מה זה נחוץ לכם? – תמה המראיין. "כדי שנוכל להפציץ את הארמון ואת הפרלמנט".

אגב, אט"א לא זכתה לתמיכת רוב הצבור הבסקי שסלד מטרור ומהפעולות האלימות. ביטוי לכך ניתן בסקרים שנערכו אז ובעובדה שהזרוע הפוליטית של המחתרת הטרוריסטית איבדה כמחצית מהמושבים שהיו לה בפרלמנט הבסקי, מאז החלו הפעולות האלימות. חשוב לזכור.

*

לפעמים בחיים, אירועים אמיתיים שהתרחשו גם אצל שאינם בני ברית, יכולים להיות עבורנו משל:

במשך תקופה ארוכה משוטטת בחוצות קרת קבוצת נערים שפוערים את פיהם ומקיאים את מררתם כנגד גדולי הדור שליט"א. במשך תקופה ארוכה היו הם אלה שסתמו את פיותיהם של כל מי שלא סבר כמותם ומנעו מהם ביטוי. כאשר תבעו מהם לפחות שותפות, הם סרבו והמשיכו לפגע. הם אלה שהמציאו את השיטה של השתלחות במי שלא חפצו ביקרם, ועתה הם הולכים מבית לבית ומחוג לחוג, כדי לשקר, לכזב, להסית ולגלגל עינים של קוזק נגזל. הם אפילו לא טענו "כל העדה כולם קדושים". הם טענו והסבירו תמיד: "רק אנחנו קדושים"! – ו"גדולי ישראל אינם ראויים". לכן הם עשו ככל שיכלו, כדי לסתום פיות. לכן הם תקפו, באופן ישיר ובאופן מרומז, כי בתעוזתם החליטו "לסדר למנהיגי ישראל וקברניטיו את השקפת העולם ולשמור עליהם לבל יטעו ויטעו".

אבל לעולם התורה יש חוש ריח והוא הריח ביראת ד'. בשלושה כינוסים מרשימים של חברי מועצג"ת, ראשי הישיבות ורבני הקהילות, הכריזו שהדור איננו הפקר. כולם נקבצו ובאו, להתאחד תחת מטרייתם של גדולי הדור שליט"א הנושאים את משא הדור, טורחו וריבו – היהדות החרדית, עולם הישיבות והכוללים וקהילות ישראל בכל מקומות מושבותיהם, כאשר ישא האומן את היונק.

הקבוצה הבדלנית והמחתרת האידיאולוגית, לא אמרה נואש. הם החליפו את המסכה. מרודף בעל ניסיון רב הם החליטו להעמיד פני נרדף. את פני הזאב הם המירו בעור כבש. ממציאי שיטת ההשתקה החלו להאשים: "למה לא שומעים אותנו?" עכשיו הם מנסים לזרות חול בעיני הציבור, "בגלל שלא נותנים לנו לפחות דריסת רגל". הם מדברים על אוטונומיה, אבל רוצים לכבוש את ספרד כולה! הרי תוך כדי דיבורם על זכויותיהם, אותו קומץ כופר בסמכות ההנהגה ומדבר סרה בהתנהלותם. הם ממשיכים להטיל דופי ודברי בלע בגדולי ישראל, זקני העדה – והכל במילים טבולות בשמן זית.

שלא תהיה טעות: הם לא תובעים שגם קולם ישמע. זו דמגוגיה. הם רוצים להמשיך את מה שעשו עד עתה – לצעוק, עד שקולם של גדולי ישראל לא יישמע! הם אינם מאמינים אפילו בטענה הנושנה ההיא ש"כל העדה כלם קדושים", כי הרי "רק אנחנו קדושים" ואת שאר העולם צריך לתקן ולזקק ולצרוף את ההשקפה שלו – כפי שהם אומרים תחת כל מיקרופון רענן. הם לא רוצים להיכנס פנימה, כדי שגם קולם ישמע. הם רוצים להיכנס פנימה, כדי לחתור מבפנים תחת יסודות ההנהגה של היהדות הנאמנה, כשהם עסוקים גם ברגעים אלה בהטלת מום בקודשים ובחילול קודש הקודשים – ומכריזים ומסבירים למה הם אינם מקבלים את מרות הנהגת הדור. אבל תוך כדי גלגול עינים וחשיפת טלפיים הם מכריזים "כשר אני". רק אני כשר, אבל למה אני, אני שהשתקתי בעבר ואשתדל להשתיק בעתיד, למה לא מוכנים לפחות לשמוע את דעתי בהווה?! במסווה מתחסד של "שגם קולנו יישמע", הם חותרים להחזיר הדרה ליושנה, ל"רק קולנו ישמע". אחד בפה ואחד בלב.

המלחמה של קומץ כופרי סמכות החכמים לא השתנתה, היא רק החליפה את אדרתה. זו אותה הגברת. בדיוק. הציבור החרדי אינו חבל הבסקים והוא מבין היטב מה עלולות להיות התוצאות. ההיסטוריה תיעדה את המציאות שגם אחרי הכרזת האוטונומיה, הטרור הבסקי לא חדל ומחתרת אט"א לא התפרקה מנשקה. היהדות הנאמנה תמשיך לציית למרנן ורבנן מאורי האומה, מנהיגי הדור שליט"א ותמשיך לצעוד בדרכם של חברי מועצת גדולי התורה, ראשי הישיבות ורבני הקהילות. העגלה המלאה ממשיכה במסע הנצח, לפי תמרורי הדרך של עיני העדה מרנן ורבנן שליט"א. היהדות הנאמנה נרתמת לצו השעה ומשנסת מותניים למערכה על סמכות ההנהגה: זקניך ויאמרו לך...
הפלג הירושלמי מחאת הגיוס יתד נאמן דגל התורה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 26 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד