י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

בית המשפט הורה לרוקן את מכל האמוניה בחיפה בתוך 10 ימים

לבקשת העירייה, בשבוע שעבר הוצא צו סגירה זמני למכל בעקבות דו"ח שהזהיר מסיכוני האמוניה במפרץ. השופטת: התמונה העולה מהדו"ח מדירה שינה מעיני כל המתבונן בו

מתחם בתי הזיקוק חיפה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90
מתחם בתי הזיקוק חיפה. צילום: באסל עווידאת, פלאש 90



בית המשפט לעניינים מקומיים בחיפה הורה הבוקר (ראשון) לחברת חיפה כימיקלים לרוקן את מכל האמוניה במפרץ חיפה בתוך עשרה ימים. בשבוע שעבר הוצא לבקשת העירייה צו סגירה זמני למכל, בעקבות דו"ח שפרסמו לפני כשבועיים עשרה פרופסורים ודוקטורים בנושא סיכוני האמוניה במפרץ. יש לציין כי ריקון המכל אורך כמה ימים. נציגי חיפה כימיקלים לא הגיעו לדיון הבוקר.

בבקשת עיריית חיפה לצו הסגירה הוזכרו טענות הצוות המקצועי שהגיש את הדו"ח, לפיהן מכל האמוניה לא נבדק כראוי ועלול לקרוס בכל יום, אינו נכס אסטרטגי של ישראל, וכן ישנו סיכון מפגיעה באוניה המובילה את האמוניה לישראל בזמן שהיא פורקת את האמוניה בנמל.

השופטת ג'אדה בסול כתבה בהחלטתה כי "התמונה העולה מהדו"ח מדירה שינה מעיני כל המתבונן בו". היא הוסיפה כי בדו"ח מצוינות חלופות המייתרות את אכסון האמוניה במכל במתכונת הקיימת. מחבר דו"ח האמוניה, הפרופ' אהוד קינן מהפקולטה לכימיה בטכניון, הזהיר בחודש שעבר במסיבת עיתונאים כי מכל האמוניה עלול להתפרק בכל רגע. "אם המכל מתפרק אנחנו מדברים על 16 אלף הרוגים", אמר קינן, "אם מדברים על פגיעה באוניית האמוניה - הרבה יותר".

בהחלטתה הוסיפה בסול כי היא מודעת למורכבות צו הסגירה ושלא ניתן לישם אותו בתוך לילה. היא הוסיפה כי חיפה כימיקלים יכולה להשתמש באמוניה שנותרה במכל, אולם עליה לרוקן אותו תוך עשרה ימים. בסול מתחה ביקורת על המדינה בהחלטתה ואמרה כי "אינני מסכימה עם המשיבה (חיפה כימיקלים) בטענתה כי הנתון או הנסיבה החדשה היחידה היא אותו דו"ח ועדה, אלא יש לצרף לכך את המבוי הסתום, ככל הנראה, אליו נקלעה המדינה בטיפולה בסוגיית העתקת מכל האמוניה או הקמת מפעל לייצור אמוניה במקום אחר, הרחק ממקום צפוף אוכלוסין".

היא הוסיפה כי "עסקינן במצב שנמשך שנים, כאשר הרגולטור איננו פועל בשקידה הראויה למציאת פתרונות, בו בעת שאוכלוסייה אזרחית גדולה חשופה לסכנות מהמשך ניהול העסק דנן". לאחר שסיימה השופטת להקריא את החלטתה פרצו הנוכחים בדיון בבית המשפט במחיאות כפיים סוערות.

ראש העיר חיפה יונה יהב אמר בתגובה כי הוא "מברך את ההחלטה האמיצה של בית המשפט. זהו הישג נוסף במאבק ארוך שנים ולא נפסיק עד שיסולק מכל האמוניה ממפרץ חיפה".

מנגד, יו"ר איגוד הכימיה, פרמצבטיקה ואיכות הסביבה בהתאחדות התעשיינים, ד"ר אלי אברמוב, הזהיר במסמך לראש הממשלה בנימין נתניהו כי: "קולות הנחפזים, בין היתר מצד ראש עיריית חיפה מר יונה יהב, הקוראים לסגירה מידית של מסוף האמוניה ללא תכנון והסדרה חלופית הולמת תביא לדעת ד"ר אברמוב, לסגירתם של עשרות מפעלי יצור, פיטורי אלפי עובדים וזאת ללא שיקול דעת רציני, מקצועי ומעמיק".

עורכת הדין ימית קליין, היועצת המשפטית של עיריית חיפה אמרה ל"הארץ": "מדובר בהחלטה תקדימית, אמיצה ונכונה של בית המשפט, ששמה קץ למאבק ארוך וחסר פשרות , ושנתנה עדיפות ברורה ומוחלטת לחצי מליון תושבי מפרץ חיפה על פני שיקולים כלכליים".

חברת הכנסת תמר זנדברג תמכה בהחלטת בית המשפט. "זו החלטה הכרחית שתציל חיים. הגיע הזמן שמדינת ישראל תיקח אחריות על הפצצה המתקתקת הזאת בלב אוכלוסיה אזרחית, גם אם זה דורש הכבדת יד על כמה טייקונים".

חברת הכנסת יעל כהן-פארן (המחנה הציוני), יו"ר השדולה למען תושבי מפרץ חיפה, אמרה: "אני מברכת את בית המשפט שקיבל את ההחלטה לסגירת מכל האמוניה. זוהי החלטה אמיצה וחשובה למען תושבי מפרץ חיפה החיים תחת סכנה יום-יומית קשה. אזור המפרץ הפך במשך שנים לפצצה מתקתקת מבחינה בריאותית וביטחונית בזמן שמדינת ישראל אפשרה לאינטרסים כלכליים להוביל אותה".

מחיפה כימיקלים נמסר בתגובה כי "החברה תכבד את החלטת בית המשפט".
מכל האמוניה חיפה צו סגירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד