י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024

התנהלות מוזרה בחקירת 'פרשת החייל שתקף וחטף' בהפגנות הפלג

הסרטון בו נראה חייל צה"ל יעקב בן שימול מתיז גז מדמיע על פורעי הפלג הירושלמי הקיצוני בהפגנות בבני ברק, ולאחר מכן 'חוטף' לינץ' אכזרי עורר סערת ענק. כעת מתברר כי חקירת האירוע מתנהלת בצורה תמוהה • כל הפרטים

רגע תקיפת החייל
רגע תקיפת החייל

הסרטון בו נראה חייל צה"ל יעקב בן שימול מתיז גז מדמיע על פורעי הפלג הירושלמי הקיצוני בהפגנות בבני ברק, ולאחר מכן 'חוטף' לינץ' אכזרי עורר סערת ענק. כעת מתברר כי חקירת האירוע מתנהלת בצורה תמוהה.

ל"בחדרי חרדים" נודע כי שלושה ימים לאחר האירוע המביש, הגיע היום (ראשון) החייל לבקשת החוקרים למשטרת מרחב דן שם מסר עדות בלבד על האירועים האלימים מצידו ומצד המפגינים. כאמור, החייל מסר עדות בלבד ובשלב זה טרם נחקר כחשוד, למרות שמעשיו תועדו ופורסמו בכל מקום אפשרי.

בנוסף, החייל תועד היום מתהלך, יחד עם חוקר משטרה, ברחוב רבי עקיבא בבני ברק כשהוא מצביע על המקומות בו התרחשו האירועים. עם זאת, לא מדובר בשחזור אלא ב'הצבעה'.

(צילומים: עזריאל משה ויענקי פרבר)

ל'בחדרי חרדים' נודע כי למחרת האירוע, ביום שישי, מפקד חטיבת אלכסנדרוני שוחח טלפונית עם החייל, המשרת בשירות חובה כמאבטח מתקנים, במקביל להליך הפלילי הנערך במשטרת מרחב דן.

הנושא הבעייתי ביותר הוא העובדה שהחייל לא נחקר במשטרה הצבאית החוקרת, אלא רק במשטרה, זאת כאשר כל חקירות החיילים אמורות להתבצע בידי מצ"ח. כזכור, השר לביטחון הפנים גלעד ארדן אמר בשבוע שעבר שגם המשטרה הצבאית תצטרך לחקור. מדובר בשורה של הליכים לא ברורים ונראה כי בצה"ל מעדיפים להרחיק את עצמם מהפרשה, שסוקרה בהרחבה בכל אמצעי התקשורת. בנוסף, אף לא אחד מהמעורבים בתקיפת החייל טרם נחקר עד כה בנושא, וככל הנראה יקח מספר ימים עד שיגיעו אליהם.

גורמים בצה"ל מסרו הערב ל"בחדרי חרדים" כי "מצ"ח חוקרת עניינים בתוך שורות צה"ל. היות ומדובר בתגרה בין החייל לאזרחים הנושא נחקר על ידי המשטרה ולא על ידי המשטרה הצבאית".

גורמים המעורים בפרטי החקירה מסרו ל'בחדרי חרדים' כי "מדובר בחקירה רגישה, בין היתר היות ולא הוגשה אף לא תלונה אחת על ידי הצדדים. אמנם יש סרטונים המתעדים את האירוע, אך על מנת להגיע אליהם לוקח זמן מה".

עוד מסרו הגורמים כי "החייל אמנם לא נחקר, אך לא הייתה זו רק גביית עדות. החקירה מתנהלת בקצב מצויין. מחר ובימים הקרובים חוקרי מרחב דן יגבו עדויות נוספות מעדי ראייה".

כזכור, במהלך השבוע האחרון נערכו הפגנות סוערות במקומות שונים ברחבי הארץ על ידי אנשי 'הפלג הירושלמי' והעדה החרדית, בעיקר בסמיכות לשכונות וערים חרדיות, במחאה על מעצרו של אברהם פערזיכרטר (24) מירושלים, שהואשם בדרדור פח אשפה במהלך הפגנה, ולאחר שהתברר כי הוא עריק הוא הועבר לצה"ל, שם נשפט לעשרה ימי מחבוש. במהלך ההפגנה ביום חמישי בבני ברק, החייל תועד כשהוא מתיז גז מדמיע לעבר מפגינים ולאחר מכן הותקף על ידי המפגינים.

הסרטון עורר סערה רבה ברשת ובכלי התקשורת, בעקבות התיעוד בו נראים מפגינים תוקפים באלימות את החייל. מאוחר יותר פורסם תיעוד נוסף בו נראה החייל מתיז גז מדמיע לעבר המפגינים קודם לתקיפה האכזרית. במשטרה פתחו בחקירה ומנסים לאתר את התוקפים.

בהתייחסות ראשונה למהומה, החייל, יעקב בן שימול הציג ל'בחדרי חרדים' את גירסתו לאירוע. לטענתו פעל ממניעי הגנה עצמית. ולדבריו עוד לפני שהתיז את הגז הותקף באגרופים על רקע היותו חייל. "מאז התקרית, אני בסערת רגשות גדולה. זה היה נורא ואיום, המפגינים התנפלו עלי והכאיבו לי, הם הכניסו לי אגרופים בפנים" אמר בן שימול ל'בחדרי'.

טוענים שאתה זה שהתגרת בהם, והתזת גז מדמיע בכדי להתסיס את האווירה?

"ממש לא בכוונה - השפרצתי גז מדמיע להגנה עצמית. הבעיה היא שאנשים לא ראו את מה שקרה לפני שהפרצתי גז - כמה מפגינים נתנו לי אגרופים וצילמו אותי תוך שהם מציקים לי, למרות שלא עשיתי כלום" כך החייל בן שימול. גירסתו זו, אינה עולה בקנה אחד עם תגובה שכתב מוקדם יותר אתמול בפייסבוק. בן שימול ששידר מההפגנה שידורים חיים בעמודו האישי, הגיב לשאלות גולשים, ובאחת התגובות כתב "אני עם מדים פה כדי להציק להם" - כלומר כפי שנטען בעדויות שהובאו ב'בחדרי' החייל הגיע מתוך מטרה להתגרות ושהה במקום זמן רב, ואולי אפילו תיכנן את הפרובוקציה.

בסוף השבוע נמסר מדובר צה"ל כי "צה"ל פועל רבות על מנת לאפשר לחיילים החרדים שירות מכבד תוך התחשבות בשגרת חייהם ובאמונתם, ומוקיע אירועים חריגים וקיצוניים של פגיעה בחיילים. בנושא אף הוקמה ועדה משותפת לצה"ל ומשטרת ישראל. חייל אשר מרגיש במצוקה מטופל על ידי מפקדיו במקביל לטיפול ע"י משטרת ישראל. מבדיקה ראשונית החייל טוען שהותקף. האירוע מתוחקר".
חייל חרדי לינץ' תקיפה חקירה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד