י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024

המגנומטר בכותל: מותר או אסור בשבת?

בעקות תחקיר ערוץ 2 שחשף מחדל אבטחתי בכותל המערבי בשבתות, החלו מאבטחי הכותל לחייב במקרים מסוימים מתפללים לעבור דרך המגנומטר • מדור יהדות של "בחדרי חרדים" בדק: האם מותר או אסור לעבור במגנומטר בשבת?

אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)
אילוסטרציה (יונתן זינדל, פלאש 90)

בעקות תחקיר ערוץ 2 בשבוע שעבר, שחשף מחדל אבטחתי חמור בכניסה לכותל המערבי בשבתות וחגים, כאשר המתפללים אינם עוברים בכניסה דרך המגנומטר, הגיעו עדויות ל"בחדרי חרדים" על מתפללים שאולצו לעבור במגנומטר בשבת, ככל הנראה בעקבות נהלים חדשים בכניסה לכותל.

חלק המתפללים התעקשו שלא לעבור בשערים המגנטים וביקשו להיבדק ידנית. מתפללים אחרים סיפרו כי נאלצו לעבור במגנומטר מיד בצאת השבת, שלא כבעבר, זאת למרות שטרם הוציאו את השבת.

האם מאות ואלפי יהודים ההולכים מזה עשרות שנים לכותל מידי שבת ייאלצו לוותר על תפילתם בכותל בעקבות הנהלים חדשים?

ובכן, במכתב הלכתי שיצא לאור בשנת תשס"ג, עליו חתומים הרבנים הגאונים רבי משה הלברשטאם, רבי יהושע נויברט זצ"ל, רבי אביגדור נבנצאל ורב הכותל הרב שמואל רבינוביץ, התירו הרבנים לעבור דרך המכשירים לגילוי המתכות "ואין בזה חילול שבת, וגם הרוצה להחמיר על עצמו שלא יכנס עם דברי מתכת עליו" נכתב.

בחודש סיון תשע"ב פרסמה הקרן למורשת הכותל כי המגנומטר, המיועד לגילוי מתכות, יוצר שדה המגיב למתכות ומתריע, וכי בהסדר חדש שגובש על ידי ראש המכון מדעי טכנולוגי בהלכה, הגאון רבי לוי יצחק הלפרין, בשיתוף עם רב הכותל המערבי והמשטרה, סוכם להוריד את רגישות התגובה של המגנומטר, כך שלא יגיב אלא למתכות גדולות וחריגות, אך לא למתכות קטנות המצויות אצל כל אדם, דוגמת שעון או מפתחות.

"בשערים חדשים שהוכשרו הוצב שלט בולט, המורה לעוברים דרך השער, כי מי שיש ברשותו מתכות גדולות וחריגות, מעבר למתכות הרגילות, יוציא אותן קודם המעבר, כך שלא ישפיע במעברו על שינויי המתח" נכתב בהודעה אז.

שאלה שהופנתה היום (ראשון) למכון מדעי טכנולוגי בהלכה עקב השינוי בשבת האחרונה עולה כי השערים פועלים על הגברת מתח חשמלי קיים.

במענה לשאלה כתבו במכון "השערים הקיימים היום לא נעשו בהתייעצות עמנו ולא אושרו על ידינו. הם פועלים על בסיס הגברת מתח חשמלי קיים, וכל אחד ינהג בזה כהוראת רבותיו".

"בשעתו, לפני שנים מספר, תוכננו יחד עמנו שערים מהודרים, שלא יהיה בהם כל חשש, וכל יהודי יוכל לעבור בהם לכתחילה. השערים תוכננו ונבדקו על ידינו במשך זמן רב, יחד עם רב הכותל והרשויות המוסמכות, בשיתוף עם משטרת ישראל וגורמי הביטחון המוסמכים, וזכו לאישורם והמלצתם של גדולי הפוסקים, הוזמנו ואף הותקנו לשבת אחת, אך לצערנו ולאכזבתנו כנראה שהמשטרה חזרה בה בסופו של דבר מסיכומים מוקדמים, וההנחיות לא בוצעו, עד שנאלצו לפרק מיד את השערים ולהחזיר את הקודמים, שהם אלו שקיימים היום".

לדבריהם, "אולי לחץ ציבורי יוכל להביא שוב להתקנת שערים מהודרים לכל הדעות".

בלשכת רב הכותל אמרו אמש ל'בחדרי חרדים': "הנושא הביטחוני באחריות המשטרה. השערים מותרים לכניסה לפי ההלכה למי שבשבת משתמש בברז מים".
הכותל המערבי מגנומטר שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד