כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024

טיסות אל על יושבתו? הטייס הראשי מאיים להתפטר

ההתפטרות עלולה לשתק את פעילות החברה, מאחר שלפי התקנות הפעלת טיסות מסחריות מחייבת איוש התפקיד. מאל על נמסר: "החברה פועלת לאייש את תפקידי הפיקוח של המפקחים המתפטרים באגף מבצעי אוויר"

תא טייס. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90
תא טייס. צילום אילוסטרציה: יעקב נחומי, פלאש 90



ועד הטייסים באל על הודיע היום (א') כי הטייס הראשי של החברה, דורון קרני עלול להתפטר. זאת, במידה שהתפטרותם של מפקדי ציים ובעלי תפקידים נוספים בעל אל - שלגביהן ניתנה התראה לפני כשלושה חודשים - אכן ייכנסו ביום רביעי הקרוב לתוקף, יסיים אף הוא את תפקידו. קרני מונה לתפקיד בתחילת ינואר השנה.

מדובר בצעד שעלול לאיים על פעילותה התקינה של החברה, מאחר שלפי תקנות הטיס הקבועות בחוק, בכדי לקבל רישיון להפעלת טיסות מסחריות חייבת כל חברת תעופה בארץ לאייש את תפקיד הטייס הראשי - התפקיד המקצועי הבכיר בחברה.

קרני מצטרף להתפטרות המחאה של מנהלי ציי המטוסים 737, 767, 744, טייס ההדרכה הראשי 737, מנהל בטיחות ותכנון מבצעי אוויר, מנהל מבצעים וממונה טכני 737 - שכולם הודיעו ל כי יסיימו את תפקידם לאות אי אמון בהנהלת החברה ובמדיניות המנחה אותה. האיום בפיטורין בתוקף מאז המשבר הקודם, בנובמבר 2016, שנגע לתנאי העסקת העובדים בחברה והוביל לגיבוש הסכמות בין הצדדים בתיווכם של אבי ניסנקורן ואבי אדרי.

לפני כשבועיים נפתחה חזית נוספת בעקבות חוסר הסכמה על תנאי העסקתם ופרישתם של טייסי החברה שחצו את גיל 65 ועל כן אינם רשאים להמשיך ולהפעיל טיסות מסחריות לפי אמנת תעופה בינלאומית עליה חתומה ישראל. חילוקי הדעות הובילו שוב לביטולי טיסות והעמיקו את השבר בין ההנהלה לטייסים - ששבו להחליף האשמות הדדיות.

אם אכן יודיע קרני על סיום תפקידו, עלולה החברה להימצא במצב מסובך, שכן רשות שדות התעופה (רת"א) לא תוכל לאשר טיסות לחברה ללא טייס ראשי - הממונה על תחום התעופה והניהול המקצועי בטיסות. צעד כזה מצדו של טייס ראשי בחברה אך מעמיד בספק את יכולתו של אגף המבצעים האוויריים בחברה להבטיח את בטחונם ושלומם של נוסעי אל על.

כרגע עומלת ההנהלה להבטיח את איוש כל המשרות - מה שנראה כמשימה לא פשוטה באווירה הנוכחית השוררת בקרב הטייסים, ובמיוחד לאור האשמות ההנהלה את הטייסים כאילו הם האחראים לביטולי הטיסות בשבוע שעבר. במידה שקרני אכן יתפטר, בכדי שהחברה תוכל להמשיך ולפעול יהיה צורך באישור מיוחד של רת"א לכפל תפקידים או לחריגה מדרישות המינויים - עד שימצא לו מחליף.

מצב שבו אל על תפסיק לפעול בשל העדרו של טייס ראשי יגרום לחברה נזק תדמיתי קשה ויעמיק את הקרע בין ההנהלה לטייסים. ביטולי טיסות ועיכובים כבר הפכו לשגרה בחברה, אולם עד היום לא היה מצב בו החברה הושבתה כליל בשל סירוב של טייסים לבצע את תפקידם.

הטייסים טוענים כי החברה מתנהלת בהתאם לשיקולי רווח בלבד, דבר שגורם לפגיעה חמורה בהיבט התעופה ובאיכות המקצועית של החברה, וכן במוטיבציה של הטייסים - שרבים מהם מתלוננים גם על ירידה בהיקף ההדרכה בשנים האחרונות.

אגף מבצעי אוויר באל על נהנה מאוטונומיה מלאה מהבחינה המקצועית, ואחראי על הפעילות המבצעית - בניהולם של הטייסים. אלא שלטענת חלק מהם, תחומי בטיחות הטיסה וההכשרות המקצועיות מתוקצבים במינימום הנדרש על פי חוק, והם איבדו את האמון בנכונות ההנהלה להבטיח רמה מקצועית מספקת של החברה. "הטייס הראשי מבין שאין לו חיילים מאחוריו ושהאנשים שלו אומרים לו – אנחנו לא יכולים לקחת אחריות על מה שקורה בחברה", הסביר מקור המכיר את הנעשה בחברה.

מאל על נמסר כי "החברה פועלת לאייש את תפקידי הפיקוח של המפקחים המתפטרים באגף מבצעי אוויר".

ממשרד התחבורה נמסר כי "רשות שדות התעופה עומדת בקשר עם חברת אל על כדי לוודא כי היא נערכת למילוי מקומם של בעלי התפקידים הרלוונטיים, ככל שיידרש. במידה שיסתבר כי בכוונת החברה לפעול ללא ממלאי תפקידים כנדרש בתקנות הטיס, רת"א תשקול את הטיפול בנושא בהתאם לסמכויות האכיפה שבידה. יובהר כי רשות שדות התעופה אינה בעלת סמכויות רישוי, פיקוח ואכיפה כלפי חברות התעופה ואינה צד לנושא זה".

מנציגות הטייסים נמסר כי "מדובר בסיטואציה חריגה המבטאת אי-אמון בהנהלה הנוכחית. מעולם לא היה מצב באל על בו ניתנו להנהלה 3 חודשים לפתור משבר. אלא שהחודשים הללו מגיעים אל סיומם השבוע ובתוך כמה ימים לא יישאר מנהל אחד באגף מבצעי אוויר. ההתפטרות שתגרום גם להתפטרות הטייס הראשי של החברה, שבלעדיו החוק אינו מתיר להפעיל טיסות.

"עובדי ומנהלי החברה מתקשים לתפוס כיצד הנהלת אל על בוחרת לסכן את עתיד החברה, כשהאבסורד הגדול ביותר הוא שבשבוע שעבר גובשו הסכמות בחסות יו"ר ההסתדרות, שהיו אמורות לסיים את המשבר. מנכ"ל החברה, דוד מימון, לא קיבל אישור להסכמות, ובמקום לחזור עם תשובות חזר עם דרישות חדשות - ריטואל מוכר שחוזר בכל מו"מ. שוב הסתבר שמנכ"ל החברה אינו מנהל את החברה, אלא תמי מוזס-בורוביץ' שלא סופרת את הנוסעים ואת העובדים, ועכשיו גם לא את החברה".
אל על טיסות ועד הטייסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד