כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024

החרדים גילו את רעיון הרכב השיתופי הרבה לפני תל אביב

מיזם סיטי קאר פעיל בשבע ערים בישראל, וזוכה לביקוש רב במגזר החרדי שבו משפחות רבות אינן מחזיקות רכב פרטי • ברבעון האחרון של 2016 נעשו במסגרת המיזם כ-19 אלף שימושים בחודש - ממוצע של יותר מ-700 נסיעות ביום

אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90
אילוסטרציה. צילום: נתי שוחט, פלאש 90



בעוד שבעיריית תל אביב מתכננים להשיק פרויקט רכב שיתופי שאפתני בשם אוטותל עד סוף השנה, מתברר כי במגזר החרדי אימצו את הרעיון כבר ב–2013. לשירות, הנקרא סיטי קאר, נרשמו כבר 10,200 מנויים - כמות זהה לזו שאליה שואפים באוטותל לרשום למיזם.

המגזר החרדי מתאפיין במשפחות רבות שאינן מחזיקות ברכב פרטי, ולכן נחשב לכר פורה עבור מערכים להשכרת רכב לטווח קצר. סיטי קאר פעילה בשבע ערים: בני ברק, ירושלים, בית שמש, אשדוד, אלעד, ביתר עלית ומודיעין עלית. החברה מחזיקה ברשותה 310 כלי רכב, ובהם עשרות מכוניות שנוספו בחודש האחרון, נוכח הביקוש הגובר במגזר החרדי. עם זאת, עד כה נותר השירות אנונימי כמעט לחלוטין בקרב הציבור הכללי.

מנויי סיטי קאר יכולים לאסוף את המכונית מעמדות ברחבי הערים שבהן פועל השירות. עיריית בני ברק מאפשרת ללקוחות להחנות בחינם את המכונית בכל חניית כחול־לבן בשטחה, למרות מצוקת החניה בעיר. בירושלים אין הסדר כזה מול העירייה, אבל סיטי קאר תתמודד במכרז על זכיינות להפעלת מיזם רכב שיתופי עירוני לציבור הרחב, שבמסגרתו ייצבעו חניות שמורות בירושלים עבור רכבי המערך. ביישובים אחרים, כמו ביתר עלית ומודיעין עלית, החניה חינמית לכל רכב, שיתופי או פרטי.

ברבעון האחרון של 2016 ממוצע השימושים בכלי הרכב של סיטי קאר היה כ–19 אלף לחודש - ממוצע של יותר מ-700 נסיעות ביום. עלות המנוי החודשי היא 10 שקלים. מחיר השימוש עצמו ברכב הוא על 5–19 שקלים לכל השכרה (בהתאם לשעות), ו–1.6 שקל נוספים על כל ק"מ נסיעה. המחיר כולל דלק וביטוח, ופוליסת הביטוח זהה לפוליסה שבה משתמשות חברות השכרה רגילות.

עד כה, נאלצו המשתמשים להחזיר את הרכב בסוף השימוש לאותה נקודה שממנה אספו אותו, אבל עד אפריל תעבור החברה למודל של A to B. כלומר יתאפשר לסיים את ההשכרה בכל אחת מהערים האחרות שבהן החברה פועלת. כמו כן, ייתכן כי המשתמשים הירושלמים יוכלו להחזיר את הרכב בכל אחת מהעמדות בעיר.

בשלוש השנים האחרונות מפתחת סיטי קאר תוכנה שתייעל את הפרויקט. עד אפריל תשיק סיטי קאר אפליקציה שתאפשר ללקוחות לאסוף ולהחזיר את הרכב ללא כל סיוע של נציגי שירות. כל מנוי יוכל לאתר את הרכב הזמין הקרוב אליו ולשחרר אותו באמצעות הסמארטפון. כיום מאושרת תחילת ההשכרה באמצעות שיחה טלפונית למוקד השירות. ואולם כ–70%–80% ממנויי החברה מחזיקים בטלפון כשר, שאי־אפשר להוריד אליו את האפליקציה.

בסיטי קאר אומרים כי עיקר ההשקעה הכספית של החברה היא בפיתוח הטכנולוגיה - היקרה יותר מרכישת כלי הרכב ומעלות הפעלת המוקדים האנושיים. החברה נמצאת בבעלות שני יזמים חרדים, מאיר רותם ואריה בלומנטל. מלבד השימוש העצמי, היזמים מקווים להציע למכירה את תוכנת הניהול שפיתחו גם לחברות שיתוף רכב ברחבי העולם.

"הרעיון התחיל כשנסעתי ברכב שיתופי באירופה. אמרתי לעצמי שיש כאן מודל שהמגזר החרדי יעוף עליו", אומר רותם. לדבריו, "השנים הראשונות היו קשות מאוד. המגזר חשדן ופחות פתוח לחידושים טכנולוגיים. לקח זמן והרבה הסברה עד שצברנו תאוצה".

רותם הוסיף כי "המיזם של תל אביב מדהים. גם אני נתקל בלא מעט מחסומים מול רשויות. טוב שראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, לוחץ על הערים שקרובות אליו כדי שיצטרפו לפרויקט. אף אחד לא יכול לחזות את העתיד, אבל אני מאמין שהם יצליחו כי הציבור התל אביבי פתוח מאוד לשינויים וחידושים. ככל שיתפתחו מיזמים כאלה, אנשים יבינו טוב יותר את המוצר שלי, ולא יסתכלו עלינו כעוף מוזר".

באשר לשאלת הרווחיות, רותם מסביר כי "ההשקעה הראשונית היא אדירה, ובכמה זירות, כמו תוכנה וכלי רכב. השנים האלה מוקדשות לחינוך שוק והטמעת מושג הרכב השיתופי ככלי תחבורה מיטבי. מדדי הצמיחה של המנויים מלמדים כי הפוטנציאל העסקי תואם את קצב הצמיחה של החברות החזקות בעולם הרכב השיתופי, ועל כן הרווחיות תוכיח את עצמה, וההשקעה הגדולה במיזם נעשית תוך הסתמכות על קהל מנויים גדל".
סיטי קאר רכב שיתופי השכרת רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד