כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

הנשיא הפתיע את הנוכחים ושלף קושאן

בכנס ירושלים ה 14, שמתקיים היום קרא נשיא המדינה ריבלין להחלת הריבונות הישראלית על שטחי יהודה ושומרון, ושלף קושאן על קרקעות שרכש בהר שמואל • ריבלין צידד במינויה של לבני לתפקיד תת מזכ"ל האו"ם

הנשיא ריבלין והקושאן הבוקר. צילום: יעשראל ברדוגו
הנשיא ריבלין והקושאן הבוקר. צילום: יעשראל ברדוגו

בנאום שנשא הבוקר נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, אמר הנשיא כי הוא מתנגד לחוק ההסדרה וקרא להחלת ריבונות על כל השטח ביהודה ושומרון.

"עניין הריבונות עולה במלוא עוזו. יש לוודא שהפקעות קרקעות תיעשה בהתאם לחוק שיחוקק הריבון" אמר ריבלין בנאומו. "יש להבהיר לכל העולם שאין שום סתירה בין היות ישראל מדינה יהודית להיותה דמוקרטית"

הנשיא הציג לנוכחים קושאן על קרקעות שרכש בהר שמואל ומספר על התלאות שעבר מול פקיד הרישום בטאבו רמאללה ומול המוכר שהתכחש לכך שקיבל כסף עבור הקרקע שנרכשה על ידו. מחמיא למתיישבים ואומר כי יש להתיישב בגושים. מבהיר שגושים הם גוש שומרון, גוש יהודה וגוש בנימין...

"ציון כולה שלנו, מבחינת חזוננו ואמונתנו. גם לנשיא המדינה מותר שתהיה לו דעה אישית. אמנם עליו להתעלם מהן בתפקידו, אך זכותו מעת לעת להשמיעה". מבהיר כי החוק הבינלאומי חל גם על ישראל ומכאן שעלינו להכריע אודות החלת החוק הישראלי על יהודה ושומרון.

"אני ראובן ריבלין סבור שיש להחיל ריבונות מלאה על כל שטח ציון. מאידך, ריבונות החלה על השטח מעניקה אזרחות לכל יושב בשטח אין ולא יכולות להיות הנחות בעניין הזה. אין דין אחד לישראלי ודין אחר לערבי. באותו תא שטח יחול דין אחד לכולם".

עוד אומר ריבלין: בעניין מינוי לבני לתפקיד בכיר באו"ם, אין זה סוד שאני והיא היינו תקופה ארוכה במחלוקת. פעמים רבות לאורך שנים לרוב בנושאים המדיניים. אך למרות זאת מעולם לא הטלתי ספק בכישוריה ובתרומתה למדינת ישראל. דווקא בעידן הזה יכול מינויה של לבני ברכה של ממש.

השר זאב אלקין, שר ירושלים ומורשת והגנת הסביבה, פתח את כנס ירושלים בקריאה לאיחודה האמיתי של העיר: "לא ניתן לחלק את העיר ירושלים, 40% מהאוכלוסייה היהודית בירושלים גרה מעבר לקו הירוק, במה שנקרא מזרח וצפון העיר. ולכן אי אפשר לחלק את העיר, אלא רק לשמור עליה מאוחדת.  כמובן שישנם אתגרים משמעותיים בדרך שאל לנו להתעלם מהם" אמר אלקין.

"האתגר הראשון הוא הכרסום ברוב הדמוגרפי, הרוב היהודי הולך ופוחת, לא בגלל ירידה ביהודה אלא בגלל הגירה שלילית מן העיר, האתגר השני שנושק לאתגר זה הוא מחסור של דיור, אין מספיק בנייה בעיר! אני יוצא בקריאה ברורה, יש חלון הזדמנויות ויש לבנות 6000 יחידות דיור בשנה בירושלים.

"אתגר שלישי הוא המציאות הקשה בשכונות במזרח ירושלים. אי אפשר להכיל ריבונות בכזו מציאות, יש לפעול למשימות בשכונות, יש לטפל בחינוך במזרח ירושלים, ולהכניס את תכנית הלימודים הישראלית ולטפל בתשתיות.  עד שלא נעשה שם שינוי לא נוכל להגיד שהעיר מאוחדת, זהו האתגר האמיתי של הימין, השמאל קורא לחלק את העיר, הימין שקורא לאיחודה חייב לקחת עליו את האחריות להתייחס לכל שכונות העיר באופן שווה.

"האתגר הרביעי הוא התפתחות המערב הפרוע בשכונות שנותרו מעבר לגדר, העדר תשתיות ועוני קשה.  חוסר הטיפול בוא היוצר פצצה מתקתקת.  המדינה חייבת לצאת לתכנית פעולה ברורה בשכונות חוץ הגדר.

"האתגר האחרון דווקא נמצא סביב לעיר, יש לזכור כי העיר לא יושבת בדד, היא יושבת וסביבה ערים ומועצות רבות, ו עלינו ליצור עיריית גג אחת שתיצור רצף ריבוני של מטרופולין ירושלים" אמר אלקין בנאומו.
רובי ריבלין קושאן חוק ההסדרה ציפי לבני זאב אלקין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד